bokken tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

bokken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:07

4-5 jarige shet die tijdens het longeren bokt.

hoe moet je hem dat nu afleren? gewoon negeren?

tijdens het loslaten doet hij dat ook, en dat telkens in mijn richting (nu ja, in het begin ook gewoon om de pootjes te strekken terwijl hij ver uit mijn buurt is, maar later echt gericht, wel nooit zo dichtbij dat hij mij kan raken)

Karen_enter

Re: bokken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:13

Zijn het gemene bokken of vreugde bokken?
Dat is natuurlijk een heel groot verschil, mijn verzorgshetjes durven ook wel eens te bokken aan de longeerlijn, maar ze doen het niet zo vaak als de shetlander waar jij het over hebt.
Meestal geef ik dan een klein tikje op de grond net achter hen, en dan stoppen ze al vlug.
Maar ik weet niet als dat bij jou shetje ook gaat werken.
Alvast nog veel succes!

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:41

bokken ze de hele tijd tijden het longeren of is het gewoon alleen in het begin. Mijn eigen pony deed dat eerst ook wel eens, maar dat was gewoon omdat hij blij was, na een tijdje hield hij ermee op.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:18

1 keer met de longeerzweep op zijn kont tikken en waarschijnlijk is het euvel dan al verholpen.

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:28

hoeft niet altijd.. misschien heeft die wel ergens pijn ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:38

Bokken mag, maar uithalen jouw richting uit niet. Ik had hem op dat moment even een flinke tik verkocht.

kiara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:41

inderdaad .. er is altijd een kans dat die misschien pijn heeft ergens ... mijn paardje vroeger die durfde dat soms ook wel al eens doen maar eerder omdat hij het beu is in circels te lopen is vrij vermoeiend blijkbaar Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:56

Soms krijg ik de indruk dat bij iedere ongehoorzaamheid de DA erbij gehaald wordt...Lips are sealed

Je shet loopt te zieken, als hij echt wat zou mankeren krijg je met longeren geen boksessies!

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:59

Cassidy schreef:
Soms krijg ik de indruk dat bij iedere ongehoorzaamheid de DA erbij gehaald wordt...Lips are sealed

Je shet loopt te zieken, als hij echt wat zou mankeren krijg je met longeren geen boksessies!

ja inderdaad, dat idee heb ik ook,, tip, lees eens het longeer boekje van lammert haanstra..... en er zijn er meer die over longeren gaan en daarbij uitleg hoe en waarom sommige paarden/pony's kunnen reageren.

veel succes

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:21

mijn pony maf zoiezo niet bokken aan de longeerlijn. Als we aan het werk zijn, moet ze doen wat er gevraagd wordt. Als ze toch bokt, zet ik haar vooruit.
Als het vreugdebokken zijn, kan je de pony voor het longeren even loslaten in de bak, zodat de overtollige energie eruit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:33

OMG --> LO.

Jannehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:55

k was vndaag mn verzorgpaard aant longeren..maar hij zat echt de hele tijd zijn hoofd naar buiten te draaien, dan over te springen, te bokken en ten slotte een slidingstop en omdraaien.. mijn nicht(die veel meer verstand heeft van paarden kwam met een idee: ze haalde de longe door het bit, onder de singelrien en ten slotte weer naar dr toe, zodat ze 2 uiteinden vast had.. t paard had gelijk betere stelling en draaide niet meer zijn hoofd naar buiten waardoor het gelijk veel beter ging Knipoog

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:07

Cassidy schreef:
Bokken mag, maar uithalen jouw richting uit niet. Ik had hem op dat moment even een flinke tik verkocht.

Ik denk ook dat dat het beste is...

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:59

nou ik denk niet dat hij pijn heeft. hij draagt een zadel zonder problemen.

ik longeer zonder zweep omdat hij vanzelf vooruit gaat en hij eerder geremd moet worden. maar het idee van eerst loslaten en daarna pas aan het werk te zetten is mss wel goed. maar is dat niet eerst belonen en dan er iets van vragen? eerst positief en dan negatief?

het is niet een probleem van naar buiten draaien, maar ik zal Jannehh's idee eens uitproberen. ziet er veelbelovend uit, omdat hij ook zijn hoofd en hals naar buiten moet draaien voor hij die achterhoeven in mijn richting krijgt.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:17

Ik denk niet dat het loszetten echt belonen is. Het zou niet eerlijk zijn dat de pony nooit is echt zijn energie kwijt kan, maar als hij aan de longe staat wel direct moet doen wat jij vraagt. Probeer het is uit.
Wat ik nog vergeten te zeggen ben: het is wel belangrijk de pony goed aan het werk te houden. Vanaf het moment dat hij maar gewoon rondjes moet lopen, krijgt hij de tijd op na te denken, wat hij deze keer is kan proberen. als je constant overgangen maakt, moet de pony zijn aandacht de hele tijd op jou richten en krijgt hij die tijd niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:41

Rhinoooow schreef:
ik longeer zonder zweep omdat hij vanzelf vooruit gaat en hij eerder geremd moet worden.

Best een rare gedachte vind ik, een longeerzweep gebruik je als hulpmiddel, niet alleen als voorwaartsdrijvend ding.

Als die pony gericht naar je bokt heeft hij van mij toch echt een tik op zijn kont te pakken!

Verder kun je met een longeerzweep ook zorgen dat de pony buiten bereik van jouw blijft, mocht hij trappen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:22

als ie naar jou gaat trappen, op zn donder geven!
als het vreugde is, gewoon laten bokken.
had ik ook met een shetlander van 3 jaar, maar dat kwam omdat ie zoveel energie had.