[AR] Steigeren voor de Sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Steigeren voor de Sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:17

Een tijd geleden wouden we m'n shetlander voor de sulky zetten, dat liep een beetje uit de hand. Ze steigerde en bokte, maar verder niets gebeurd, we hebben der losgemaakt en er een hele tijd niet meer voor gezet.
Ik wou het toch weer proberen, dus het hele proces begonnen. In het tuig een aantal keren, geen probleem, ''droogmennen'' , geen probleem. Balkjes/emmers/ alles slepen, geen probleem. tussen 2 balken zetten en dan lopen, geeen probleem. Dus na een paar weekjes heb ik het maar weer geprobeert. Het ging perfect, lekker in de wei gement, het ging echt super. Daarna nog een aantal keer in de wei, waarbij zelfs mn bijrijdster van 12 heeft gement met dr. 1 x heeft ze nog even gebokt, maar dat was mijn fout.
Nu wou ik eergister dr er weer voor zetten, en dan was het plan om maar naar buiten te gaan, want de wei was te nat. (Zelf is ze echt 100% verkeersmak, we gaan heel vaak aan de hand enzo naar buiten!) We brengen dr naar voren, en een vriendinnetje van me hield dr vast, en ik doe het tuig om. Nog even een rondje op het erf met het tuig om gelopen, níets aan de hand! Toen zette ik de kar erachter, ook weer niets aan de hand, ik de singel vast, strengen, alles vastgemaakt. Toen zette ze zelf een pasje naar voren, en keek ze wat onrustig om zich heen, dus ik nam dr over van me vriendin( We stonden er nog naast!) . Toen liep ze naar voren maar daar waren bosjes, dus ik zet dr terug, geen probleem. Toen weer pasje de goede richting in, maar dat was eng omdat de kar een bepaalde draai maakte oid? Ze steigerde, en ik probeerde dr laag te houden door wat door me knieen te zakken. Ze vond het zo eng dat steigeren met die sulky achter zich, dat ze doorklapte, ze viel op dr rug op de sulky, en lag te spartelen op de grond, maar ze kon niet overeind komen omdat ze nog helemaal vast zat. Ik moest uitkijken voor dr zwaaiende beentjes, maar ben toch naar dr hoofd gelopen, bleef dr aaien en toen op dr hals, toen bleef ze rustig liggen, ik bleef dr maar aaien op der hals. Toen kwam de eigenaar aangerend, en ik wees aan wat ie los moest maken (Het schofttuig) Ik bleef dr aaien en ze bleef liggen. Op een gegeven moment helemaal oogjes dicht, het was echt zielig. Ik heb zo ongeveer 10 minuten bij dr gezeten op de grond toen ze lag, en heb dr toen op laten staan. Ze liep helemaal goed, dus niet kreupel enzo. Ook nergens wondjes gelukkig. Me tuig is nog heel en me kar was helemaal verbogen, maar dat is met moeite weer goedgebogen. Jolie dr hoefjes zijn wel helemaal stuk van het bonken met dr hoeven op de grond om het proberen overeind te komen, en ze heeft waars. beetje spierpijn..

Maar, nu durf ik haar dus eigenlijk er niet meer voor te spannen. Bang dat het nog een keer gebeurd. Zowieso wil ik weer alles opnieuw gaan doen met tuig enzo, en in de wei natuurlijk, maar ben zo bang dat het nog een keer gebeurd. Van dit ben ik zoo erg geschrokken heb er ook niet van kunnen slapen gewoon...
Sommige mensen zeggen dat ze het nu echt nooit meer gaat doen, dat steigeren voor de sulky, omdat dit is gebeurd, maar ik weet het niet...
Ik wil gewoon lekker recreatief met dr mennen, en meedoen met het ringsteken in het dorp, maar het is helemaal mislukt. Maar het is niet me eigen pony, en ik ga ook niet iemand betalen om dr te laten beleren, wel wil ik kijken of niet iemand die er ervaring mee heeft een keertje langskomt..

Zou ik het gewoon weer rustig kunnen proberen in de wei alles opbouwen weer enzo?
Wel wil ik denk ik iemand erbij hebben die ervaring er mee heeft...
En hoe voorkom je dat ze gaat steigeren voor de sulky?

Edit: Oja de eigenaar had trouwens gezegt dat ik echt heel goed had gereageerd, en dat ik er echt heel goed mee om was gegaan, omdat het anders nog slechter had kunnen gaan... Daar ben ik wel blij om dat de eigenaar niet boos is , want dan was het nog erger geweest! Nee hij was heel lief en zei dat ik het echt heel goed had opgelost!

Groetjes Eva.
Laatst bijgewerkt door Evaa_ op 04-07-07 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Toushie

Re: Steigeren voor de Sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:33

wta rot eva hemm kan je zo neit helpen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:36

Je hebt een groot probleem met zo'n shet die 2 x over al gewonnen heeft. De 1e keer had je al gewoon door moeten gaan en niet uitspannen. Achterover slaan helpt wel voor een volgende keer maar vraag me af of jet het staken zo een twee drie weer op kunt lossen. Heb er ook eens een gehad. Mensen waren er zelf ook mee aan de gang geweest bleek later en wilde niet aaantrekken. Dit hadden ze een aantal keren geprobeert zonder succes. Die heb ik eerst in tweespan aangespannen en dat deed ie wel aardig. Maar zodra ik hem weer op enkelspan zette in het lamoen dacht mijnheer dat het niet kon.
Je houd er vaak een draak van een pony aan over.
Oplossing is heel zorgvuldig voorbereiden. Consequent zijn, ze moet ten alle tijde gehoorzamen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden bij zo'n shet, dus gewoon even doorpakken.
Halster bij over het hoofdstel en touw om de borst. Aan de laatste knoop je een halstertouw tussen de voorbenen door aan het halster waardoor ie niet omhoog kan komen. Touw achter aan het lamoen over de kont naar de andere kant voorkomt dat ie kan slaan.
Twee sterke kerels er voor die haar in bedwang kunnen houden en meenemen (zo'n shet kun je meestal nog wel de baas).

En als ie weerweer eens vast ligt is ie niet lief of zielig; je gaat hem gewoon op de kop zitten dat ie niet omhoog kan komen en laat een ander los laten maken.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:41

Bedankt! Ik ga dat eens proberen.
Maar na de eerste keer is het daarna weer perfect gegaan. Maar de laatste keer niet, maar me sulky was zo verbogen dat ik dr niet meer voor kon zetten, en ik was zelf ook zo geschrokken.
Maar dat laatste dat kan ik echt niet hoor Bloos , ze is echt mijn alles, en zelf was ze ook echt hartstikke bang, en dan ga ik niet op de kop zitten... Bloos
Maar ik ken dr echt haar hele leven al, heb dr vroeger nog de fles gegeven, dus ik kan echt lezen en schrijfen met dr, alleen ze heeft zo'n eigen wil, en heeft echt een apen karakter, al weet ik nu al redelijk hoe ik ermee om moet gaan, maar nu weet ik het echt even niet meer...
Al weet ze wel dat ik de baas ben hoor!

Bedankt, ik ga toch even flink doorzetten, en hulp van de eigenaar natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:09

heb je goede begeleiding erbij, bijv een ervaren menner of instructeur? zelf gaan proberen is écht heel gevaarlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje.
de kans dat ze het opnieuw doet hoeft niet kleiner te worden nu ze zichzelf er een keer mee in de problemen gebracht heeft, het kan het ook erger maken.
wees maar blij ook, dat dit gebeurd is vóór je de weg opging, je pony was er duidelijk nog lang niet klaar voor. het mennen moet éérst 'gewoon' worden, in de wei of andere veilige plaats, en daarna kan je de weg op.

mijn advies is dan ook om een ervaren menner of instructeur te zoeken die je kan helpen hiermee, en inderdaad, helemaal opnieuw beginnen, alles stap voor stap góéd bevestigen, voor je een volgende stap zet.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:46

Ik heb heel vaak in de wei geoefent zoals ik al zei, en ze deed het echt zo goed dat het me tijd leek de weg op te gaan Knipoog
Jolie heeft wel vaker dit soort streken, maar voor de kar vind ik het minder leuk zoals je kan begrijpen Knipoog

Ik ga wel me buren vragen, of die een keer een dagje tegen betaling me shet voor de kar willen spannen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:56

als ze die streken wel vaker heeft, zou ik zéker nog niet de weg opgaan, voor je zeker weet dat het niet gebeurt als jij dat niet wil. onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is in het tuig nog belangrijker dan onder het zadel.

verder gaf je aan dat je een testrondje maakte aan de hand, om te kijken hoe ze zich zou gedragen, en dat ze al onrustig werd bij het inspannen/ lopen. imo geen goede basis om mee op pad te gaan. dat ze er nog niet klaar voor was moge duidelijk zijn.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 17:06

Met die streken vaker bedoel ik dat ze gewoon een vrolijk paardje is wat natuurlijk ook dr buien heeft. In het tuig ( voor de kar!) heeft ze de laatste paar keren helemaal niets gedaan. Verder is ze langs de weg aan de hand altijd 100% verkeersmak en ik ga vaak aan de hand/fiets met dr naar buiten. Zelfs een brandweerwagen met loeiende sirenes wat aan mijn oren pijn deed, bleef ze normaal doen.

Testrondje met tuig op doe ik altijd even, omdat ze natuurlijk nog niet heel erg ervaren is, doe ik dat altijd even, vooral om de singel ook even goed te laten zitten.
Het inspannen was geen probleem, toen ze ervoor stond begon ze wat moeilijker te doen, en toen ging het allemaal zo snel.

Ze was er zeker wel klaar voor, dat weet ik zeker, ze deed al die keren zo goed , dus langs de weg moet ook zeker geen probleem zijn.
Waarom ze deze keer zo raar deed is voor mij een grote vraag na al die keren het super te doen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:50

verkeersmak zijn is niet relevant in die zin, dat het in jouw geval een probleem veroorzaakt zou hebben. mijn pony is ook 100% verkeersmak en kijkt nergens van op, maar ik ben er ook nog niet mee aan de weg geweest. de ervaring hoe om te gaan met de kar komt enkel door oefenen, oefenen, oefenen, en dat moet je meerdere keren doen, en je pony moet het in het tuig staan 'gewoon' vinden. het feit dat ze onrustig werd geeft al aan dat ze er écht niet klaar voor was om de weg op te gaan. ik bedoel het niet om je aan te vallen, maar zet eerst even een paar stappen terug en neem wat meer tijd. een natte weide mag niet de reden zijn om de weg op te gaan, het moet het juiste moment zijn, niets meer en niets minder. de weide was nat, en ach, eigenlijk is ze er denk ik ook wel klaar voor, is daarin in mijn ogen onvoldoende.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:11

Over het al dan niet de weg op gaan verschillen de meningen.
Persoonlijk doe ik het bijna meteen. Ik maak eerst een rondje achter het huis of in de wei en wanneer dat goed gaat ga ik ook de weg op.
Hier hebben ze meer afleiding en gaan minder aan het stessen over het feit dat ze voor de kar lopen.
Natuurlijk zijn ze dan ook al verkeersmak doordat ik dit op de lange lijnen oefen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:17

nee goed, los daarvan... de ene zal het zus doen, de ander zo. maar ik krijg bij jou ook het gevoel dat je het vaker doet, zo uit je post op te maken. TS kan beter onder goede begeleiding aan de slag. je kunt nou eenmaal niet alles zelf gelijk doen, en dat geeft niets! ikzelf heb het beleren ook onder prof. begeleiding gedaan, en bij ons is het ook een keertje misgegaan (niet steigeren hoor). inrijden heb ik al vaker gedaan, en ook al 8 jaar mijn eigen paard op dat moment. de de pony in kwestie heb ik ook in het begin met de fles moeten helpen, ze was heel erg ziek. kende haar dan ook door en door, maar tóch neem ik geen risico's, het gaat wel om het welzijn van je dier...

ga je overigens je pony nog door een osteopaat of fysio laten nakijken? zo'n smak achterover heeft meestal wel gevolgen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:19

Jeetje Eva, je hebt zeker goed gereageerd! Goed hoor! Fijn dat ook de eigenaar niet boos was, dat zou er nog maar aan onbreken.

Dit is waarschijnlijk niet iets wat jij wil horen, maar ik zou haar gewoon hélemaal laten beleren voor de kar, door een ervaren persoon. zonder jou, of iemand die altijd bij jou is. (ervaren persoon) Zoiezo heb je veel kans dat hij er bang voor is, en dan kan het alleen maar slechter aflopen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:20

oh ja, dat was ik er vergeten bij te zetten, je hebt op het moment zelf prima gehandeld! verder ben ik het ook met Soet eens.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:23

Echt heel vervelend dat dit is gebeurd. Ik geloof ook wel dat je het uiteidelijk goed opgelost hebt. Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje. Daarom ook nooit alleen gaan mennen en zeker hulp van een ervaren iemand erbij zoeken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:44

Tsja vervelend, maar het zoveelste voorbeeld hoe hard het fout kan gaan als iemand zonder ook maar enige ervaring met het beleren van pony's zelf aan het aanklooien gaat....

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:15

Ga zelf niet verder prutsen. Haal er professionele hulp bij.
Je hebt te weinig ervaring om dit probleem zelf aan te pakken. Dat blijkt uit je berichtje.
Op zich niks mis mee, want ervaring krijg je door te doen, maar dan moet je ook zo verstandig zijn om op tijd te besluiten dat je iets beter kunt uitbesteden.
Wat BD al zegt; de pony heeft nu al 2x gewonnen en de 1e keer had je idd door moeten rijden ipv uit te spannen. Gebrek aan ervaring dus en daar geldt imo maar één goed advies voor: haal goede hulp en stop er anders mee, want jij én je pony zullen hier anders mee verongelukken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 00:54

bovendien leer je alleen maar een heleboel door samen met een prof zoiets aan te pakken. mijn trainer heeft heel veel voor ons gedaan, maar hij heeft mij het meeste laten doen, onder aanwijzingen. zo leer je het zelf ook gelijk, en niet alleen je pony. als je dat een aantal keren op die manier gedaan hebt, zal je het op een gegeven moment ook in je eentje kunnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:05

Verkeersmak aan de hand is wat anders als in het tuig. Aan de hand heeft hij alle steun aan jou, in het tuig moet hij het zelf oplossen.
Weet je wel wanneer je de zweep moet gebruiken en hoe? De zweep is ook een heel belangrijk hulpmiddel. In het geval van steigeren zou ik hem flink voorwaarts drijven met de zweep.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:31

Hallo,

Wat een gebeurtenis! Ik kan begrijpen dat je geschrokken bent. En ik denk dat je paardje ook heel erg geschrokken is. Zoals ik het begrijp was hij tamelijk op zijn ongemak (om een onbekende reden) toen je wilde beginnen. Hij steigerde, wellicht om zijn onvrede te uiten, en hij viel achterover, iets wat hij zelf niet kon voorzien (het is een pony, geen mens). Ik denk dus dat hij niet speciaal 'gewonnen' heeft, maar eerder een medeslachtoffer is geworden Knipoog . Het lijkt me niet onmogelijk dat hij nu een schrik te pakken heeft gekregen (al kan ik me daarin vergissen).

Ik zou de 'harde aanpak' achterwege laten en gewoon rustig opnieuw beginnen van vooraf aan. Hulp vragen is een goed idee. Als je een paard wilt beleren, is het handig om met drie (sterke) personen te zijn. Verder moet je ook jezelf wat de tijd geven om je vertrouwen terug te winnen. Want als jullie alletwee een beetje schrik hebben van het grote moment, dan zal het er zeker niet gemakkelijker op worden. Hulp vragen van de buren, lijkt me dus al een goed idee! Lachen

Ik vind dat hier nogal harde commentaar komt op je beslissing om voor het eerst op de weg te gaan. Ik denk dat het heel moeilijk is om van hieruit te zeggen of dat een goed idee geweest was of niet. Het hangt heel erg af van het paard (hoe gedraagt ze zich gewoonlijk op de weg? Hoe doet ze het aan de lange lijnen op de weg? Hoe doet ze het voor de kar op de wei? enz.) en de omstandigheden (woon je op een drukke weg? Rijden er op dit moment veel traktors? enz.). Al bij al vind ik niet dat je afleiden uit het berichtje of de pony al of niet klaar was om op de weg te gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:10

Visje: je kunt wel vinden dat sommigen hier 'hard commentaar' leveren, maar uit het bericht en de handelingen van de TS op het moment dat het fout ging,
daar kunnen ervaren menners uit halen dat zij géén ervaren menner en al hélemaal geen ervaren beléerder is.

Het beleren van pony's en paarden voor de wagen, of het nu om shetten gaat of grote paarden, dat moet je overlaten aan professionals.

Mijn superbrave shetmerrie staat al inmiddels zo'n 5 a 6 jaar voor de kar, en in een pissige bui wil ook zíj wel eens ietsje omhoog komen voor de kar.
Denk maar niet dat ik haar dan gelijk ga uitspannen en weer op stal ga zetten; pony leert alleen maar dat ze door het steigeren onder haar werk kan uitkomen, en dat is waarschijnlijk wat de pony van de TS óndanks dat het een ongeluk was, tóch heeft meegekregen.

Bij stijgeren voor de kar grijp ik direct in, en die aanpak verschilt natuurlijk per pony. Die van mij krijgt een flinke pets met de zweep op haar hals, als ze het écht bont maakt zelfs bovenop haar hoofd (het effect 'auw, ik stoot mijn hoofd, ik moet weer naar beneden komen') en dan als ze op de grond is blijf ik haar goed voorwaarts drijven, om te voorkomen dat ze nóg een keer de lucht in komt...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:15

visje schreef:
Hallo,

Wat een gebeurtenis! Ik kan begrijpen dat je geschrokken bent. En ik denk dat je paardje ook heel erg geschrokken is. Zoals ik het begrijp was hij tamelijk op zijn ongemak (om een onbekende reden) toen je wilde beginnen. Hij steigerde, wellicht om zijn onvrede te uiten, en hij viel achterover, iets wat hij zelf niet kon voorzien (het is een pony, geen mens). Ik denk dus dat hij niet speciaal 'gewonnen' heeft, maar eerder een medeslachtoffer is geworden Knipoog . Het lijkt me niet onmogelijk dat hij nu een schrik te pakken heeft gekregen (al kan ik me daarin vergissen).

Ik zou de 'harde aanpak' achterwege laten en gewoon rustig opnieuw beginnen van vooraf aan. Hulp vragen is een goed idee. Als je een paard wilt beleren, is het handig om met drie (sterke) personen te zijn. Verder moet je ook jezelf wat de tijd geven om je vertrouwen terug te winnen. Want als jullie alletwee een beetje schrik hebben van het grote moment, dan zal het er zeker niet gemakkelijker op worden. Hulp vragen van de buren, lijkt me dus al een goed idee! Lachen

Ik vind dat hier nogal harde commentaar komt op je beslissing om voor het eerst op de weg te gaan. Ik denk dat het heel moeilijk is om van hieruit te zeggen of dat een goed idee geweest was of niet. Het hangt heel erg af van het paard (hoe gedraagt ze zich gewoonlijk op de weg? Hoe doet ze het aan de lange lijnen op de weg? Hoe doet ze het voor de kar op de wei? enz.) en de omstandigheden (woon je op een drukke weg? Rijden er op dit moment veel traktors? enz.). Al bij al vind ik niet dat je afleiden uit het berichtje of de pony al of niet klaar was om op de weg te gaan.

Heel erg bedankt voor jou bericht.
Harde aanpak ben ik ook zeker niet van plan, ik heb deze pony zelf altijd alles geleerd, en ik ben ook eigenlijk degene die alles van dr weet, en met dr om kan gaan.
Ik ga idd gewoon helemaal rustig opnieuw beginnen, en met het inspannen vraag ik idd. hulp aan de buren.
Gewoonlijk op de weg gaat super, echt, maar dat komt omdat ze al een paar jaar dezelfde weg loopt Knipoog Lange lijnen op de weg gaat ook goed. Traktors zijn geen probleem voor dr, dat is ze gewend, en er rijden niet heel veel op dit moment.
Ik weet zelf wel dat ze klaar was om op de weg te gaan, echt waar.
Echt bedankt voor je bericht!

Napie schreef:
Verkeersmak aan de hand is wat anders als in het tuig. Aan de hand heeft hij alle steun aan jou, in het tuig moet hij het zelf oplossen.
Weet je wel wanneer je de zweep moet gebruiken en hoe? De zweep is ook een heel belangrijk hulpmiddel. In het geval van steigeren zou ik hem flink voorwaarts drijven met de zweep.

Ik zat nog niet op de kar, dus kon ook niet voorwaarts drijven met de zweep, en ik weet wel dat ik anders met de zweep haar weer naar beneden had kunnen doen als ik op de kar zat, maarja, ik stond er nog naast Knipoog !

merrieveulen schreef:
bovendien leer je alleen maar een heleboel door samen met een prof zoiets aan te pakken. mijn trainer heeft heel veel voor ons gedaan, maar hij heeft mij het meeste laten doen, onder aanwijzingen. zo leer je het zelf ook gelijk, en niet alleen je pony. als je dat een aantal keren op die manier gedaan hebt, zal je het op een gegeven moment ook in je eentje kunnen.

Ik was trouwens niet alleen hoor, ik men nooit alleen Knipoog !

Thanks Soet.

Joyce: Ik heb al veel vaker gement, heb van een ervaring menner heel veel geleerd, en heb me andere pony ook voor de kar en dat gaat ook super. Oké het begin misschien niet helemaal, maar ik moet ook leren. Ik hen echt geen hele onervaren menner, ik weet nu al heel veel en heb veel van ervaren menners geleerd.
Zoals de zoveelste keer, als ik op de kar zat had ik het ook anders aangepakt. Maar ik stond er nog naast.
Ik weet heus wel hoe je moet handelen als je paard steigert voor de kar, dat lijkt me vrij logisch.
En nee, na zo'n ongeluk ga ik haar niet metteen weer inspannen, de hele kar was scheef dus dat kon zowieso niet. En ik ben haar altijd de baas, maar ik ga haar niet weer inspannen na dat dit was gebeurd dan weet ik dat het zowieso fout ging.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:37

Oké... daar kan ik in komen. maar als je nu dus zelf ook verwacht dat de kans groot is dat het nóg eens fout gaat, zorg dan dus voor goede begeleiding; blijkbaar kon jij het in je eentje dus niet goed genoeg aan.

En daarbij; het lijkt me logisch, en dan vóóral bij zo'n pony die dus de eerste paar keer voor de kar gaat én al eens eerder wat heftig heeft gereageerd, dat je dat met zijn 2en doet.

Ik heb al een aantal pony's zelf voor de kar beleerd, ik doe het soms ook voor anderen, maar zéker de eerste paar keren doe ik dat áltijd met iemand anders er bij.

Beleer ik één van mijn eigen pony's, dan gaat er altijd even een vriendin van mij mee om te helpen met inspannen, zodat ik gelijk op de bok kan zitten.

Waarom dan in je eentje dit soort dingen doen? als je met zijn 2en was geweest, had jij al lang en breed op de bok kunnen zitten, vriendin bij het hoofd v/d pony, dan was het misschien anders gelopen.

Zowiezo; brave pony of niet, bij de eerste paar keren écht voor de kar, doe dat áltijd met zijn tweeen. een ervaren beleerder doet dit soort dingen óók niet in zijn eentje, en dat jij dat in je eentje doet, lijkt me dus helemaal niet een goed idee Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, maar het zijn slechts goede tips en dringende adviezen, gelukkig 'bleef' het hierbij, maar dit soort dingen kunnen echt heel wat anders aflopen, en dus ook helemaal als je dit in je eentje doet.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:23

JoyCie007 ik ben het wel met je eens hoor. Soms hebben ze gewoon een iets hardere aanpak nodig. Zo ging die van mij een aantal weken terug toen ze nog niet in de kar had gestaan ook ineens enorm lopen stijgeren omdat ze geen zin had om achterwaarts te gaan ondanks dat ze dat prima kan, maar ze had gewoon geen zin. Toen moest mijn instructrice haar ook even flink aanpakken. We zijn zeker een kwartier bezig geweest voordat ze dat pasje achteruit deed en mijn shet werd regelmatig zo hoog als mijn fjord Schijnheilig Maargoed hadden we dan opgegeven dan had ze gewonnen en dat moet nooit de bedoeling zijn. Ik was blij dat ik hulp had. Ik weet niet of ik het op dat moment goed had op kunnen lossen.
Tuurlijk moet niet alles met harde hand gaan (helemaal niet zelfs!) maar soms moet het gewoon even.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:48

Ook als mijn bijna altijd zo brave merrie voor de kar steigert uit angst, zal ik haar laten weten dat steigeren níet oké is, óók niet uit angst.

Niet dat ik haar dan in haar angst ook nog eens genadeloos met de zweep een tik geef oid, dat ligt helemaal aan de situatie hoe ik dat op los, maar steigeren en bokken voor de kar is gewoon helemaal uit den boze.

TS schrijft dat pony de eerste keer al wat steigerde en bokte. Tóen had ze hem al flink moeten aanpakken; dat die kar achter hem beetje eng is, prima... maar dat is geen reden tot steigeren en bokken, bovendien is het inderdaad helemaal niet zeker of hij dit gedrag toonde omdat hij het eng vond, of puur omdat hij het niet wilde.

Die 1e keer heeft het beest al mee gekregen; 'ohké, dus als ik maar lekker flink steiger en bok, dan word ik uitgespannen, kan ik op stal en hoef ik níets meer te doen'... 'ideaal om onder mijn werk uit te komen'.

Dat de pony dit nog een aantal keer daarna doet, lijkt me niet meer dan logisch; voor een pony is het vaak de beloning dat ze lekker op stal/op de wei mogen. als ze zich eerst misdragen en vervolgens direct mogen ophouden met hun werk... tsja, dan beloon je imo fout gedrag..

en dat gaat zich uiteindelijk wreken in dit soort dingen.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:43

JoyCiej007 schreef:
Oké... daar kan ik in komen. maar als je nu dus zelf ook verwacht dat de kans groot is dat het nóg eens fout gaat, zorg dan dus voor goede begeleiding; blijkbaar kon jij het in je eentje dus niet goed genoeg aan.

En daarbij; het lijkt me logisch, en dan vóóral bij zo'n pony die dus de eerste paar keer voor de kar gaat én al eens eerder wat heftig heeft gereageerd, dat je dat met zijn 2en doet.

Ik heb al een aantal pony's zelf voor de kar beleerd, ik doe het soms ook voor anderen, maar zéker de eerste paar keren doe ik dat áltijd met iemand anders er bij.

Beleer ik één van mijn eigen pony's, dan gaat er altijd even een vriendin van mij mee om te helpen met inspannen, zodat ik gelijk op de bok kan zitten.

Waarom dan in je eentje dit soort dingen doen? als je met zijn 2en was geweest, had jij al lang en breed op de bok kunnen zitten, vriendin bij het hoofd v/d pony, dan was het misschien anders gelopen.

Zowiezo; brave pony of niet, bij de eerste paar keren écht voor de kar, doe dat áltijd met zijn tweeen. een ervaren beleerder doet dit soort dingen óók niet in zijn eentje, en dat jij dat in je eentje doet, lijkt me dus helemaal niet een goed idee Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, maar het zijn slechts goede tips en dringende adviezen, gelukkig 'bleef' het hierbij, maar dit soort dingen kunnen echt heel wat anders aflopen, en dus ook helemaal als je dit in je eentje doet.

Ik wás met een vriendin. Me vriendin hielt dr vast en ik was alles aan het vastmaken, maar zoals ik al zei ben ik eigenlijk de enige die met Jolie overweg kan gaan, dus toen ze wat ging hoofdschudden enzo pakte ik dr even vast en toen ging het mis.
Ze heeft al heel vaak voor de kar gelopen in de wei, niet een paar keren maar wel vaker.

Een maand of 2 geleden heeft ze voor het laatst gebokt voor de kar, toen heb ik ook gewoon doorgereden en der aangepakt, het is niet zo als ze wat doet dat ze dan metteen uitgespannen wordt hoor, ik weet heus wel hoe ik der de baas moet zijn.
Mijn andere pony heeft ook wel eens flinke bokken gegeven voor de kar met bijv. buitenrit, maar ik ging gewoon door. Dit was wat anders ik wil niet dat er echte ongelukken gebeuren zoals wat er net gebeurd is.