Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
visje schreef:Hallo,
Wat een gebeurtenis! Ik kan begrijpen dat je geschrokken bent. En ik denk dat je paardje ook heel erg geschrokken is. Zoals ik het begrijp was hij tamelijk op zijn ongemak (om een onbekende reden) toen je wilde beginnen. Hij steigerde, wellicht om zijn onvrede te uiten, en hij viel achterover, iets wat hij zelf niet kon voorzien (het is een pony, geen mens). Ik denk dus dat hij niet speciaal 'gewonnen' heeft, maar eerder een medeslachtoffer is geworden. Het lijkt me niet onmogelijk dat hij nu een schrik te pakken heeft gekregen (al kan ik me daarin vergissen).
Ik zou de 'harde aanpak' achterwege laten en gewoon rustig opnieuw beginnen van vooraf aan. Hulp vragen is een goed idee. Als je een paard wilt beleren, is het handig om met drie (sterke) personen te zijn. Verder moet je ook jezelf wat de tijd geven om je vertrouwen terug te winnen. Want als jullie alletwee een beetje schrik hebben van het grote moment, dan zal het er zeker niet gemakkelijker op worden. Hulp vragen van de buren, lijkt me dus al een goed idee!
Ik vind dat hier nogal harde commentaar komt op je beslissing om voor het eerst op de weg te gaan. Ik denk dat het heel moeilijk is om van hieruit te zeggen of dat een goed idee geweest was of niet. Het hangt heel erg af van het paard (hoe gedraagt ze zich gewoonlijk op de weg? Hoe doet ze het aan de lange lijnen op de weg? Hoe doet ze het voor de kar op de wei? enz.) en de omstandigheden (woon je op een drukke weg? Rijden er op dit moment veel traktors? enz.). Al bij al vind ik niet dat je afleiden uit het berichtje of de pony al of niet klaar was om op de weg te gaan.
Napie schreef:Verkeersmak aan de hand is wat anders als in het tuig. Aan de hand heeft hij alle steun aan jou, in het tuig moet hij het zelf oplossen.
Weet je wel wanneer je de zweep moet gebruiken en hoe? De zweep is ook een heel belangrijk hulpmiddel. In het geval van steigeren zou ik hem flink voorwaarts drijven met de zweep.
merrieveulen schreef:bovendien leer je alleen maar een heleboel door samen met een prof zoiets aan te pakken. mijn trainer heeft heel veel voor ons gedaan, maar hij heeft mij het meeste laten doen, onder aanwijzingen. zo leer je het zelf ook gelijk, en niet alleen je pony. als je dat een aantal keren op die manier gedaan hebt, zal je het op een gegeven moment ook in je eentje kunnen.
JoyCiej007 schreef:Oké... daar kan ik in komen. maar als je nu dus zelf ook verwacht dat de kans groot is dat het nóg eens fout gaat, zorg dan dus voor goede begeleiding; blijkbaar kon jij het in je eentje dus niet goed genoeg aan.
En daarbij; het lijkt me logisch, en dan vóóral bij zo'n pony die dus de eerste paar keer voor de kar gaat én al eens eerder wat heftig heeft gereageerd, dat je dat met zijn 2en doet.
Ik heb al een aantal pony's zelf voor de kar beleerd, ik doe het soms ook voor anderen, maar zéker de eerste paar keren doe ik dat áltijd met iemand anders er bij.
Beleer ik één van mijn eigen pony's, dan gaat er altijd even een vriendin van mij mee om te helpen met inspannen, zodat ik gelijk op de bok kan zitten.
Waarom dan in je eentje dit soort dingen doen? als je met zijn 2en was geweest, had jij al lang en breed op de bok kunnen zitten, vriendin bij het hoofd v/d pony, dan was het misschien anders gelopen.
Zowiezo; brave pony of niet, bij de eerste paar keren écht voor de kar, doe dat áltijd met zijn tweeen. een ervaren beleerder doet dit soort dingen óók niet in zijn eentje, en dat jij dat in je eentje doet, lijkt me dus helemaal niet een goed idee
Begrijp me niet verkeerd, maar het zijn slechts goede tips en dringende adviezen, gelukkig 'bleef' het hierbij, maar dit soort dingen kunnen echt heel wat anders aflopen, en dus ook helemaal als je dit in je eentje doet.