[AR] boeken / websites over mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

katel

boeken / websites over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 22:11

Ik heb een paar jaar geleden een beetje leren mennen en zou het graag beter leren. Op het moment is dat echt onmogelijk (gewoon paardrijden is al een zeldzaamheid, helaas) dus ben ik op zoek naar goede boeken of websites over de beginselen ervan om alvast wat theorie op te doen. Iemand een idee? Ik heb al op internet gezocht, maar krijg dan meestal alleen een algemene beschrijving met veel beloftes.

klien

Re: boeken / websites over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:49

Er zijn boeken genoeg te koop, kijk alleen maar eens rond op bol.com of zo. En als je wilt oefenen voor het koetsiersbewijs theorie, dan heb je via de site van rap examenvragen en ik heb er een jaar geleden ook eentje gemaakt met wat aanvullingen.
http://stalbaltus.com/koetsiersbewijs/e ... bewijs.htm

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:00

een goede, informatieve site (niet alleen voor tuigkennis, maar ook bijv. voor het achenbachsysteem e.d.) is
http://www.mencursus.net

2 hele goede boeken:
- Gymnastiek in het Gareel ---> Ilona Mens
- Mennen met gevoel ---> Riny Rutjens.

Verder is het wel sterk aan te raden om niet alleen al je kennis van het internet en uit boeken te halen, maar als je echt het beter wilt leren (ook in de praktijk) om eens een mencursus te volgen en je koetsiersbewijs te halen Knipoog daar leer je het pas écht, ook in de praktijk (en dat is net zo belangrijk, of zelfs méér als je op de weg gaat, dan enkel de theorie van het mennen) Knipoog

Succes! pas op, mennen is een verslavende sport/hobby Tong uitsteken

katel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:50

JoyCiej007 schreef:
een goede, informatieve site (niet alleen voor tuigkennis, maar ook bijv. voor het achenbachsysteem e.d.) is
http://www.mencursus.net

2 hele goede boeken:
- Gymnastiek in het Gareel ---> Ilona Mens
- Mennen met gevoel ---> Riny Rutjens.

Verder is het wel sterk aan te raden om niet alleen al je kennis van het internet en uit boeken te halen, maar als je echt het beter wilt leren (ook in de praktijk) om eens een mencursus te volgen en je koetsiersbewijs te halen Knipoog daar leer je het pas écht, ook in de praktijk (en dat is net zo belangrijk, of zelfs méér als je op de weg gaat, dan enkel de theorie van het mennen) Knipoog

Succes! pas op, mennen is een verslavende sport/hobby Tong uitsteken

Hey, bedankt.
Tuurlijk zou ik het heel graag in de praktijk leren, maarja moet nog een jaar wachten voordat ik afgestudeerd ben en geld ga verdienen. Dus tot die tijd alvast wat voorkennis opdoen lijkt me wel leuk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:06

dat kan ik snappen ja Knipoog maar mijn berichtje was meer bedoeld om nog eens te benadrukken dat je niet zomaar na het lezen van een paar boeken en website's ineens kunt 'mennen' en dan ook zomaar even met een span de weg op Knipoog

maar neem aan dat je dat zelf ook wel snapt Knipoog

katel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 22:41

Ja, dat snap ik. Is ook zeker niet mijn bedoeling. Al wel gedaan maar dan onder toezicht van ervaren koetsier en met zeer ervaren paarden, die al mijn tekortkomingen corrigeerden Knipoog Maar helaas dat is nu niet meer mogelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:04

Dat was een mooie kans dan om wat ervaring op te doen Knipoog jammer dat het nu niet meer mogelijk is... niet iedere menner in spé krijgt die kans Knipoog

katel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:46

Ja, het leek ideaal, maar soms zijn dingen niet zoals ze lijken... Iig ga ik me voorlopig maar 's verdiepen in de theoretische kant en dan wie weet over een jaartje de rest. Nog bedankt voor je info, de website zag er interessant uit en ik zal eens gaan kijken naar die boeken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:56

Ga ook eens kijken op menwedstrijden, vooral bij de dressuur en de vaardigheid. Natuurlijk ment iedereen verschillend, maar door goed te kijken ontdek je zelf ook veel over goed en fout.
Soms staat er op marktplaats.nl of hier op Bokt wel eens een berichtje van iemand die een groom/menmaatje zoekt, meestal voor de gezelligheid. Op die manier kun je misschien toch zo af en toe op de wagen zitten. Lachen

katel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:31

Divine schreef:
Ga ook eens kijken op menwedstrijden, vooral bij de dressuur en de vaardigheid. Natuurlijk ment iedereen verschillend, maar door goed te kijken ontdek je zelf ook veel over goed en fout.
Soms staat er op marktplaats.nl of hier op Bokt wel eens een berichtje van iemand die een groom/menmaatje zoekt, meestal voor de gezelligheid. Op die manier kun je misschien toch zo af en toe op de wagen zitten. Lachen

Hey bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:12

bedenk je wel dat, vooral in de marathons, sómmige rijders nogal ruw met hun pony's omgaan en constant op grove wijze aan de leidsels zitten te plukken Knipoog

in de marathon vind je een hoop goede, eerlijke rijders, maar ook een hoop mensen die maar wat in de paardenmonden raggen en alleen maar bezig zijn om meer snelheid te kweken Knipoog

marathonrijden is een mooie sport, zeker ook leerzaam, maar net als bij alle andere disciplines heb je ook daar de 'rotte appels' tussenzitten, en het lijkt me niet verstandig om van díe mensen de 'kunst af te kijken' Knipoog

katel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 10:34

JoyCiej007 schreef:
bedenk je wel dat, vooral in de marathons, sómmige rijders nogal ruw met hun pony's omgaan en constant op grove wijze aan de leidsels zitten te plukken Knipoog

in de marathon vind je een hoop goede, eerlijke rijders, maar ook een hoop mensen die maar wat in de paardenmonden raggen en alleen maar bezig zijn om meer snelheid te kweken Knipoog

marathonrijden is een mooie sport, zeker ook leerzaam, maar net als bij alle andere disciplines heb je ook daar de 'rotte appels' tussenzitten, en het lijkt me niet verstandig om van díe mensen de 'kunst af te kijken' Knipoog

Nee, dat snap ik. Maar ik heb zo'n 3 jaar bij een koetsiersbedrijf meegeholpen en dus heel wat op de bok gezeten naast de koetsier. (alleen helaas maar een enkele keer zelf gemend) Dus ik kan me denk ik al wel redelijk een mening vormen over wat ik niet wil zien.