[AR] Maximaal gewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Maximaal gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:57

Ik vraag mij af: kan een man van rond de 90 kg mennen met een aantal shetjes, verschillend van een ranke 84 cm grote shet tot een groffere shet van zo'n 95 cm?

Ik heb geen idee wat ze qua gewicht kunnen hebben in verband met het mennen (daarom begin ik er voorlopig ook nog niet aan Vork )

tamary

Re: Maximaal gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:02

Elk gezond, volwassen paard met een goede basisconditie kan zijn eigen lichaamsgewicht trekken. Shetjes zullen rond de 200 kg zijn, dus hoe zwaar is de kar?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:33

Die is er nog niet. Het is op het moment alleen nog maar een los idee. Ik weet dat mijn vader mennen ook wel leuk vind dus voordat ik hem blij ga maken met een dode mus stel ik de vraag toch maar.
De kleinste shet zal zo'n 150 kg wegen, de rest varieert tot 250 kg.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:40

ieder paard of pony kan op de weg 3 x zijn eigen lichaamsgewicht trekken in op het zand 1 keer. Je kunt gerust met een stel schetten menen zolang het er minimaal 2 zijn en er een lichte kar achter hangt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:36

Ik vind dit ook wel interessant. Wij zijn aan het kijken voor een A-pony. Maar om te mennen dus sowieso een tweespan nodig voor 1 volwassene? En als je met 2 personen op de sulky wilt?
Hoeveel weegt zo'n ding ongeveer?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:41

Urielle schreef:
Ik vind dit ook wel interessant. Wij zijn aan het kijken voor een A-pony. Maar om te mennen dus sowieso een tweespan nodig voor 1 volwassene? En als je met 2 personen op de sulky wilt?
Hoeveel weegt zo'n ding ongeveer?

ik rijd met a ponys beide in het enkelspan (dus 1 pony voor de wagen)
ze zijn 1.20 mijn kar weegt bijna 200 kilo en er gaan bij mij sowieso 2 volwassenen op reken 150 kilo soms wel eens 3 maar neit vaak

dat is dus gemiddeld een gewicht van 350 kilo kan makelijk kijk maar in mijn profiel hoe makkelijk hij de kar trekt. Is niets te zwaar.

Met een sulky is 1 man best wat of je moet een hele stevige en stabiele hebben omdat een sulky klijn is schokt het meer en 2 banden trekken zwaarder dan 4. maar daarnaarst is het ook krap op een sulky hoor. Zit er altijd alleen op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:08

OK, het is dus interessanter om een vierwieler aan te schaffen dan, ook al is de wagen zelf wat zwaarder, omdat het makkelijker trekt! Duidelijk Lachen
(ik vind je schimmelWelsh trouwens echt ontzettend leuk!)

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:09

ja een vierwieler rolt beter en een welshje kan makelijk 350 kilo aan hoor

(bedankt is alleen niet mijn eigen pony:P)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:28

Ik heb wel met een marathon wagen met daar op 2 volwassenen gereden met een enkelspan van ong 90 cm (en niet al te breed). Op de weg ging dat prima, maar in het terein werd dat te gek.

Mijn voorkeur gaat echt uit naar grote maatse shetten als je er echt mee aan de gang wil.
Ik rijd nu met een concours wagen(wat zal dat ding wegen? 50 kg oid) en als ik daar 3 volwassenen op zet komen ze op het gras er nog prima mee weg.
Met zo'n shetland sulky kom je overal met 2 personen er op. Daar crossen we mee door het bos (incl waterbak Knipoog ) en gaat we mee het strand op (alleen vind je wagen dat zout niet zo fijn).

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:30

Natuurlijk kan je vader met de shetjes mennen. Alleen als je een wat zwaardere menner heb moet je nog iets beter op het gewicht van je wagen en evt passagiers letten.

Verder ligt het er een beetje aan wat je wil doen met ze. Er is naar mijn mening een verschil tussen kunnnen trekken in de zin van voorruit krijgen en ook nog dressuurmatig een beetje lekker mee kunnen weglopen.
Mijn grote wagen weegt zo'n 170/180 kilo. Dit krijgen mijn shetten op de weg wel voorruit (met 2 mensen erop). Maar echt lekker loopt het niet in enkelspan, zeker niet als ik ook onderweg even een grasveldje wil meepakken.
Het paard van de melkboer vroeger trok idd makkelijk 3 keer zijn eigen gewicht, maar dat is heel anders mennen als dat je dressuur/vaardigheid wil rijden.

Dat vier wielen makkelijk trekken dan twee lijkt me echt compleet onzin. Dat ligt helemaal aan de kwaliteit van je wagen/wielen. Een goede tweewieler die goed is geveert en in evenwicht (want dat ontbreekt er vaak aan) is echt niet minder dan een vierwieler.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:16

Dennis schreef:
Ik heb wel met een marathon wagen met daar op 2 volwassenen gereden met een enkelspan van ong 90 cm (en niet al te breed). Op de weg ging dat prima, maar in het terein werd dat te gek.

Mijn voorkeur gaat echt uit naar grote maatse shetten als je er echt mee aan de gang wil.
Ik rijd nu met een concours wagen(wat zal dat ding wegen? 50 kg oid) en als ik daar 3 volwassenen op zet komen ze op het gras er nog prima mee weg.
Met zo'n shetland sulky kom je overal met 2 personen er op. Daar crossen we mee door het bos (incl waterbak Knipoog ) en gaat we mee het strand op (alleen vind je wagen dat zout niet zo fijn).

Dat klinkt goed Dennis!
Mijn voorkeur gaat nu nog uit naar de sulky omdat ik goed en wel 4 a 5 keer in mijn leven gemend heb en verm. ook nog eens een onervaren menpony zal hebben. Ik begreep (heb al een paar dagen hier zitten lezen Clown ) dat de sulky dan gemakkelijker is dan een vierwieler.
Voor ons zal het vooral verharde weg zijn, evt. een keer bospad - zand of verhard - maar het strand is vanaf hier toch al snel anderhalf uur rijden met de auto Knipoog

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:51

Bij ons op de vereniging wordt met diverse shetlander aanspanningen iedere week in de bak les gereden. De meeste hebben shetland marathon wagens en de menners varieren van slank tot fors gebouwd. Ponies varieren van een 2 span mini mini shetten tot een shet enkelspan van 90cm.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:48

ik rij met een b pony van 125 mijn kar weegt 90 kilo ( lekker licht ) en we zitten zowiezo met 2 volwassene er op en dat trekt die makelijk

ook men ik nu met 2 span schetjes van 104 en die hebben een vrij zware kar ( kunen ze niet in hun 1tje treke ) maar in 2 span treken ze het makelijk

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:40

miriamrocky schreef:
ik rij met een b pony van 125 mijn kar weegt 90 kilo ( lekker licht ) en we zitten zowiezo met 2 volwassene er op en dat trekt die makelijk

ook men ik nu met 2 span schetjes van 104 en die hebben een vrij zware kar ( kunen ze niet in hun 1tje treke ) maar in 2 span treken ze het makelijk

weegt jou kar maar 90 kilo die platen alleen wegen dat toch al Verward

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 00:55

sammykuh schreef:
miriamrocky schreef:

weegt jou kar maar 90 kilo die platen alleen wegen dat toch al Verward
Ja, dat dacht ik ook al... Haha! Haha! Ik zou hem nog maar eens nawegen, 190 komt eerst! Knipoog
En jullie 2 als volwassen, wat weegt dat? ik denk toch ook zeker 160 kg. Snel rekensommetje maakt toch al snel bijna 350 kg voor een pony van 300. Dat gaat nog net denk ik, heb een wedstrijd gereden met een dergelijke aanspanning, maar die moest toch zwaar aan het werk.

Ik zou inderdaad als vuistregel de pony zijn eigen gewicht aanhouden.
Ik reed vroeger met een span grote maat shetten (1.05) en deze wogen 185 kg per stuk.
Daarmee reden we marathons met een kar van 240 kg en 3 pesonen er op van totaal ca 200 kg.
Dit was goed te doen voor hun, alleen onder zwaardere omstandigheden kregen ze het moeilijk.

Maar veel mensen vergissen zich in het gewicht van hun pony.
A-tjes wegen ca 250 - 300 kg
Grote maat shet (>1.02) 200 kg
Middenmaat shet (95 - 102) 150 kg
Mini's denk ik amper 100 kg.

Sulky weegt meestal niet veel, 50 kg
Concourswagentje schat ik 120 kg.
licht recreatiewagentje 180 kg.
Normale recreatiewagen 250 kg
Marathonwagen 200 - 250 kg.

Recreatiewagens hebben vaak als nadeel dat ze meestal op autowielen rijden. Deze laten zich zwaar trekken.
Ook smalle wieltjes als van veel concourswagen hebben het nadeel dat ze in losse/natte ondergrond zich zwaar laten trekken.

Als ik mini's zie voor de kar dan trekken ze meestal te zwaar. Mensen proberen wedstrijden te rijden, maar pony's trekken eigenlijk veel te zwaar waardoor ze continue in trekhouding lopen. Dit benadeeld hun prestaties zeer. Deze mensen rijden met een licht marathonwagentje van ca 160 kg. Daar zitten ze met 2 personen op van totaal 140 kg. 2 pony's (ca 80 cm) van 250kg trekken hier dus een aanspanning van 300 kg. Dit is naar mijn mening teveel als ik dat zo zie lopen.
Dressuur lukt niet, vaardigheidje scheuren gaat nog net of simpel kort hindernisje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 03:13

@ BlackDevils: Ik denk dat jij je ook vergist in het gewicht van je pony, een minishet weegt wel meer dan 100 kg. Ik heb een merrie van 82cm, luxe bouw en die weegt toch nog 120-130 kg. Dus ik denk dat je bij jouw lijstje toch nog wel 30-50kg bij op kunt tellen.
Een paard kan makkelijk 2 tot 3 x zijn eigen gewicht trekken op asfalt, op zand 1-1,5x.

Het gevaar van een sulky is dat het gewicht heel goed verdeeld moet worden. Je moet een heel goede balans zoeken zodat het gewicht niet te veel op de pony komt te hangen maar ook niet teveel naar achter ligt en zo de pony omhoog trekt.
Ik zou een sulky alleen gebruiken voor kinderen en heel lichte volwassenen, willen zwaardere mensen mennen dan kun je toch beter een 4 wielig wagentje aanschaffen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:30

Ik ben het helemaal met blackdevils eens en denk dat hij toch het meeste in de buurt komt met de gewichten van pony's. Veel mensen schatten de pony's echt te zwaar in. Ok veel shetten zijn ook te zwaar maar daar gaan we hier niet van uit he, dat extra vet zorg er niet voor dat een pony meer kan trekken Haha!

En wat ik al zei een pony krijgt idd wel 3 keer zijn eigen gewicht vooruit, maar lekker rijden is toch weer wat anders.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:00

Mijn grote maats shetten wegen 250 kilo volgens de pavo meetlint en mijn eigen schatting.
Mijn kar weegt 200 kilo. met tweespan prima te doen. Met enekelspan rij ik enkel alleen erop in het bos en zoek ik vlakke paden op (2x eigen gewicht) dat gaat redelijk maar het moet niet meer worden.

Hou er wel rekening mee dat een lange menner al snel beroerd zit op een shetlandwagen. Een sulky is echt geen zitten als je 1,90 m bent. De meeste marathonwagens kunnen wel naar die maat versteld worden.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:05

mijn kar weegt leeg zo 90 100 kilo we hebben hem zelf gewogen op een brug

mijn pony is 125,9 vorig jaar heeft de da hem op 350 kilo gezet
dus zeg is kar 100 kilo en dan 2 volwassen is 160
is dus 260 kilo ongeveer ga uit van 300

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:25

Jullie maken mij in de war Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:27

viola schreef:
Ik ben het helemaal met blackdevils eens en denk dat hij toch het meeste in de buurt komt met de gewichten van pony's. Veel mensen schatten de pony's echt te zwaar in. Ok veel shetten zijn ook te zwaar maar daar gaan we hier niet van uit he, dat extra vet zorg er niet voor dat een pony meer kan trekken Haha!

De shet van mij heeft geen extra vet, ik zeg niet voor niets dat ze luxe gebouwd is...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:53

Ik zeg toch ook nergens dat jou shet te veel vet heeft. Ik zeg juist dat we hier NIET uitgaan van de shetten die teveel vet hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:15

anneliesdj schreef:
De shet van mij heeft geen extra vet, ik zeg niet voor niets dat ze luxe gebouwd is...

Mijn hengst heeft ook geen extra vet, maar hij is ook verre van luxe gebouwd(het is de grofste die er tussen staat).
Geen vet is iets wat jij als eigenaar in de hand heb, de bouw is niet te veranderen!

Oke, weer ontopic Schijnheilig.

Ik ga van ongeveer 1x eigen gewicht uit, en eigenlijk het liefst gewoon zo licht mogelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:35

Poeh, stel de pony is 1.20. Dan weegt die dus rond de 300 kilo lees ik hierboven. Ik zie hier veel als gewicht 200 kilo voor de kar genoemd. Dan kan ik er nog maar alleen op? Scheve mond
Of moet ik toch 3x300 = 900 rekenen en dan kunnen we wel met tweeen (ik plm. 75 kilo, vriend 95 kilo plus kar - onbekend gewicht)?

En is het qua trekvermogen nu beter de sulky of de vierwieler? Ik ben zelf totale menleek, pony is ook niet ervaren, de een zegt 'dan sowieso een tweewieler vanwege het niet kunnen scharen', maar bijv. Annelies zegt weer de sulky alleen voor kinderen en lichte volwassenen (waar wij dus zeker niet onder vallen)?
Ik raak echt in de war Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:55

Laat nu dat rekensommetje eens voor een paard opgaan....
Deze weegt ca 600 kg. Laat m voor de gein 2 x zijn gewicht trekken. Dan moet ie dus 1200 kg. Een vierspanwagen weegt ruim 600 kg en incl bemanning komt dit neer op 850 kg. Nou, dat zie im alleen nog niet plezierig alleen trekken in het zelfde gebruik.