[AR] Ribbels op het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

Ribbels op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:35

Ik heb een liverpoolstang, met ribbels op het bit. Klopt het dat deze scherper inwerkt als de ribbels naar achteren wijzen (en dus op de tong liggen), en zachter als je ze aan de voorkant hebt? En maakt het uit voor de ligging van het bit?

DendroFleur

Re: Ribbels op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:42

Volgens mij heeft het paard normaal geen last van de ribbels als ze naar voren liggen maar komen ze pas in aanraking met de tong als het bit gaat kantelen. Zouden de ribbels naar achteren liggen dan liggen ze altijd op de tong tot je een ophouding maakt, dan kantelen ze van de tong af.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:30

DendroFleur schreef:
Volgens mij heeft het paard normaal geen last van de ribbels als ze naar voren liggen maar komen ze pas in aanraking met de tong als het bit gaat kantelen. Zouden de ribbels naar achteren liggen dan liggen ze altijd op de tong tot je een ophouding maakt, dan kantelen ze van de tong af.

Oke, daar kan ik me wat bij voorstellen idd! Maar wat is zachter voor de paardenmond? En is een bit met ribbels scherper dan een glad bit, of zorgen die ribbels juist voor makkelijker aannemen?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:43

dit licht aan het paard waar je mee gaat mennen. Als het al onder het zadel loopt weet je hoe hij in de mond is. Ik adviseer mensen altijd een liverpool met ribbels en deze gewoon met de ribbels naar voren te plaatsen.

Een liverpool heeft namelijk meerdere functies je kunt hem scherp of zacht zetten. En als je hem zacht hebt staan ook zo iets scherper zetten door je leidsels een gaatje naar beneden te plaatsen bij de scharen.

Als je een glad bit hebt kun je deze niet echt veel scherper zetten.

hoop dat mijn uitleg een beetje goed is haha anders geef je maar een gil

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 22:55

Ik weet verder wel hoe de liverpool werkt inderdaad. Bij Rebel heb ik hem door de bitringen heen, zodat hij echt op zijn zachtst werkt. Dat werkt ook het beste. Maar aangezien mijn bit ribbels heeft, en ik tot nu toe altijd gladde bitten heb gehad, vroeg ik me af hoe die werking precies was, vandaar Knipoog. Maar de ribbels naar voren, dat is dus richting de tanden ipv de keel zeg maar Clown Want zo heb ik hem nu inderdaad ook in gedaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:40

Citaat:
Ik adviseer mensen altijd een liverpool met ribbels en deze gewoon met de ribbels naar voren te plaatsen.

Maar dan werkt het bit dus altijd op zijn scherpst in. Ongeacht het leidsel gat.(eerste leidselgat op deze manier is dan ook de sterkste op deze manier)
Ik zou op deze stand nooit beginnen...altijd op de mildste ...scherper kan dan altijd nog.

Mijn fjord is best gevoelig ...als ik hem er zo in zou hangen krijg ik gelijk heftige reacties.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:48

Waarom is het eerste leidselgat het scherpste? Naar mijn idee is het onderste het scherpste, een even grote ophouding geeft meer kanteling van de scharen en dus het bit. De kinketting wordt ook meer aangetrokken.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:41

DendroFleur schreef:
Waarom is het eerste leidselgat het scherpste? Naar mijn idee is het onderste het scherpste, een even grote ophouding geeft meer kanteling van de scharen en dus het bit. De kinketting wordt ook meer aangetrokken.

Ik ben het met je eens!
Wanneer de ribbels naar achteren wijzen werkt het bit scherper in. Wij hebben zelf altijd gewoon de ribbels naar voren. Hoe lager de teugels in die sleufjes des te scherper is het bit.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:57

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik adviseer mensen altijd een liverpool met ribbels en deze gewoon met de ribbels naar voren te plaatsen.

Maar dan werkt het bit dus altijd op zijn scherpst in. Ongeacht het leidsel gat.(eerste leidselgat op deze manier is dan ook de sterkste op deze manier)
Ik zou op deze stand nooit beginnen...altijd op de mildste ...scherper kan dan altijd nog.

Maar hij is op de manier van cowgirl toch juist het mildst?? Want dan heb je de ribbels in het bit van de tong af. Doe je hem andersom, dan liggen ze altijd op de tong.
En er lopen nu 2 verschillende dingen door elkaar, want idd je kunt de liverpool ook scherper of milder maken door de sleuven te gebruiken. Hoe verder naar onder, hoe meer hefboom en dus hoe scherper het bit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:19

Er gaan idd dingen door elkaar heen.

Met de ribbels naar voren is de scherpe inwerking. Een liverpool heeft een hefboomwerking dus als ik aan de leidsels trek komen de ribbels op de tong/lagen terecht.

Doe ik de ribbels naar achteren en trek ik aan de leidsels dan draaien de ribbels omhoog dus van de tong/lagen af .

Doe ik de ribbels naar voren en de leidsels op het eerste gat...dan heb ik dus de scherpste inwerking op het eerste gat...draai ik het bit om dan heb ik de mildste werking van het hele bit.(bril stand niet mee gerekend want dan heb je geen hefboomwerking)

Uiteraard is het hoe lager de leidsels hoe scherper de inwerking.

Zo is het mij uitgelegd en voorgedaan door het bit op je hand te leggen en de werking na te bootsen.

Hopelijk is mijn verhaaltje nu iets duidelijker Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:26

Cowgirl schreef:
Er gaan idd dingen door elkaar heen.

Doe ik de ribbels naar achteren en trek ik aan de leidsels dan draaien de ribbels omhoog dus van de tong/lagen af .

Maar betekent dat dan niet dat als er geen inwerking is de ribbels altijd op de tong en de lagen liggen?
En als je dan de teugels meer aanneemt wordt de druk/hinder dus minder. Lijkt me niet echt begrijpelijk voor het paard.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:17

Cowgirl schreef:
Met de ribbels naar voren is de scherpe inwerking. Een liverpool heeft een hefboomwerking dus als ik aan de leidsels trek komen de ribbels op de tong/lagen terecht.

Ik dacht ook dat het juist andersom was.
Als het goed is kantelt je bit maar 45 graden. Dat is volgens mij niet genoeg om de ribbels vanuit wijzen naar voren op de lagen terecht te laten komen.
Zou je de ribbels naar voren doen wijzen ze volgens mij in rust richting het gehemelte/boventanden en gaan bij het aannemen van de teugels naar de mond opening wijzen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:29

Precies ja!! Het bit kan als het goed is maar 45 graden draaien.
Naar mijn mening werkt het bit nog steeds minder scherp als de ribbels naar voren wijzen...

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 12:48

Haha, lekker duidelijk Clown
Maar als ik het goed begrijp zou het dus niet uitmaken als je de brilstand gebruikt. Want ik heb mijn leidsels idd door de bril van het bit waardoor hij geen hefboom maakt. De ribbels wijzen bij mij nu naar voren, maar dan draai ik hem vandaag eens om. Kijken hoe hij dat vind...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:03

Stado schreef:
Haha, lekker duidelijk Clown
Maar als ik het goed begrijp zou het dus niet uitmaken als je de brilstand gebruikt. Want ik heb mijn leidsels idd door de bril van het bit waardoor hij geen hefboom maakt. De ribbels wijzen bij mij nu naar voren, maar dan draai ik hem vandaag eens om. Kijken hoe hij dat vind...

denk dat dat scherper gaat werken. Als de ribbels op de tong liggen en er geen hefboom werking is erkt hij toch scherper in. Zonder ribbels werkt hij zacht in. Ik zou hem zo laten zoals je hem nu hebt met de ribbels naar buiten toe.