Dubbel longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

negrita_hvj

Dubbel longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:08

Ik wil beginnen met twee longeerlijnen te longeren wie heeft een tip hoe ik ze kan
vast maken zonder teveel druk op het bit te zetten

Goof89

Re: Dubbel longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:40

Steek ze normaal maar laat de lijnen losser ?
De bedoeling van de dubbele longe is toch juist om het bit te gebruiken .. Dit wil niet zeggen dat je er altijd even veel druk moet opzetten
Groetjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:43

De buitenste lijn kun je het beste onder de buik van je paard door laten lopen, dan loopt je paard er niet steeds tegenaan met zijn achterbenen en krijgt hij dus niet steeds rukjes in zijn mond. De lijnen vooral niet te los laten hangen, dan gaan ze heen en weer schudden en dat trekt juist in de mond. Beter is het om lichte druk op het bit te houden, ook als je het de eerste keer gaat proberen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:51

Ik doe altijd de lijnen van m'n hand door een ring van de longeersingel naar het bit toe. en de buitenste langs de achterhand, zodat hij die ook niet vergeet.

Ik probeer de lijnen altijd in 1 hand te houden en dan in de andere hand de zweep. Maar als het paard een beetje onrustig is, is het fijner om in beide handen 1 lijn te houden, dan kan je namelijk wat makkelijker de lijn een stuk korter of langer nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:59

Die achterhand actief krijgen doe ik niet met de buitenste longeerlijn, die trekt hem dan bij iedere beweging in de mond. Daar gebruik ik de zweep of mijn stem voor.
Overigens heb ik nooit beide longeerlijnen in een hand, dan kun je er ook niets mee doen en dus net zo goed gewoon een bijzet eraan doen. Mijn paarden heb ik geleerd op stem te reageren, dan hoef je de zweep niet vast te houden en kun je dus in beide handen een lijn houden.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:24

Ik ben hier ook wel benieuwd naar..Heeft iemand miss foto's? Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 00:55

Foto's waarvan?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:54

anneliesdj schreef:
Overigens heb ik nooit beide longeerlijnen in een hand, dan kun je er ook niets mee doen en dus net zo goed gewoon een bijzet eraan doen.

Wat een onzin. Ken je het Achenbach systeem bij mennen?

Voor TS: ik heb een linkje naar wat foto's in m'n onderschift staan. Niet dat dat dé manier is, is slechts een van de velen. Raad je aan om er wat begeleiding bij te zoeken. Zeker als je paard het ook niet kent kunnen ze de eerste keer best wat paniekerig zijn, beter een ervaren iemand aan de lijnen dan.
Je kunt 'm wel vast voorbereiden door een bandage achterlangs te doen, dan wennen ze aan het gevoel van iets langs hun lijf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:03

Dat is geen onzin, longeerlijnen zijn zwaar en lopen door de ringen van de longeersingel waardoor ze zo zwaar lopen dat er met een hand niets te doen is.
Overigens houd ik ze ook niet steeds op de volte met de dubbele lijnen, ik verander veel van hand, oefen schoudervoor, wijken en keertwendingen. Dan heb je toch echt twee handen nodig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:06

Ik heb lichtgewicht lijnen (beetje materiaal zoals een slofteugel) met aan het uiteinde een stukje touw dat door een katrolletje loopt, niks zwaars aan. Voor de dingen die jij omschrijft is een tweede hand wel handig om het overschot aan lijn in te halen bij het draaien, maar voor "gewoon" rondjes lopen heb ik ze toch echt meestal in 1 hand. Het kantelen en draaien van m'n hand is meer dan zat inwerking als je ze vast hebt met een paar vingers ertussen.

Maar nooit gehoord van Achenbach dus?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:12

Jazeker wel, ik ben niet helemaal op mijn achtehoofd gevallen al lijkt dat zo...

Ik heb van die soft longeerlijn, bij die lijnen van jou kan ik me voorstellen dat het in een hand kan, bij zo'n softe lijn lukt dat echt niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:20

Die softe lijnen vind ik door hun gewicht ook helemaal niet fijn, gaat veel te snel slingeren, je aanleuning moet behoorlijk stevig zijn om die over een beetje lengte niet te laten doorhangen. Dat lichte spul werkt veel subtieler en blijft veel stiller. Met touwtje aan het uiteinde dat door een katrolletje aan de singel loopt ipv door de ring zelf gaat het dan helemaal "smooth". Kan het je aanbevelen om het eens te proberen. Maar net wat je zelf prettig vindt natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:27

Ik ben nog nooit zo'n lijn tegengekomen... of heb je 'm zelf gemaakt?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:33

Deels. Het is een lijn volgens het idee van Lammer Haanstra ("origineel" of imitiatie, dat weet ik niet), maar doordat ik een nogal groot paard heb waren de touwtjes te kort, dus die heb ik zelf vervangen door langere, op de foto's uit de link in m'n onderschrift kun je het wel een beetje zien.
Misschien dat je bij een fourniturenzaak ofzo wel aan het goede band kunt komen, dan is zelf maken goed te doen. Ik heb deze gekregen, dus weet verder ook niet uit welke winkel 'ie komt. Ik vermoed Fugers uit Soest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:36

maar je gebruikt katrolletjes bij de singel zie ik, dat scheelt ook. Alleen die lijn achter zijn achterste langs zou ik niet doen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:44

Ja, dat zei ik toch ook al dat ik die gebruik? Die zitten aan de lijn, met een karabijn(tje) aan de singel gehaakt, ideaal. Kun je ze ook nog eens op een andere hoogte zetten.

Ik vind de lijn achterlangs ideaal, supermakkelijk bij van hand veranderen. Zou niet weten hoe ik dat anders moest doen zonder 'm stil te zetten. Hij is te groot om de lijn simpel over z'n rug te leggen, daarvoor moet ik er echt even naast gaan staan.
Beweeglijkheid valt ook alles mee als je 'm niet te laag houdt. Afwisselend links-rechts is het netto vrijwel stil. Meneer Haanstra doet het ook zo en die weet heel best hoe het moet.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:52

anneliesdj schreef:
De buitenste lijn kun je het beste onder de buik van je paard door laten lopen, dan loopt je paard er niet steeds tegenaan met zijn achterbenen en krijgt hij dus niet steeds rukjes in zijn mond. De lijnen vooral niet te los laten hangen, dan gaan ze heen en weer schudden en dat trekt juist in de mond. Beter is het om lichte druk op het bit te houden, ook als je het de eerste keer gaat proberen.

In een lijn onder de buik kan ik me niet vinden. Het lijkt mij gevaarlijk want als je de lijn even laat vieren of het paard even van kiet stapt hij lijkt mij zo met zijn achterbenen in de lijn. Maar misschien moet ik het zien. De buitenste lijn achter de kont is juist HET voordeel van longeren met twee lijnen dan kun je mooi die achterhand eronder krijgen.
Maar om antwoord te geven op je vraag kun je de lijnen aan het bit en de neusriem tesamen doen. Als je dan een keer perongeluk hard aan een lijn trekt schiet niet het bit door de mond. Er zijn trouwens goede boeken te vinden hoor over het longeren met 2 lijnen evenals curcussen en instructie. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 03:35

pasdedeux schreef:
In een lijn onder de buik kan ik me niet vinden. Het lijkt mij gevaarlijk want als je de lijn even laat vieren of het paard even van kiet stapt hij lijkt mij zo met zijn achterbenen in de lijn. Maar misschien moet ik het zien. De buitenste lijn achter de kont is juist HET voordeel van longeren met twee lijnen dan kun je mooi die achterhand eronder krijgen.
Maar om antwoord te geven op je vraag kun je de lijnen aan het bit en de neusriem tesamen doen. Als je dan een keer perongeluk hard aan een lijn trekt schiet niet het bit door de mond. Er zijn trouwens goede boeken te vinden hoor over het longeren met 2 lijnen evenals curcussen en instructie. Succes!

Als je de lijnen op contact houd moet het paard wel heel raar springen wil hij met zijn benen verstrikt raken in de lijn. Het risico lijkt mij groter als de lijn achter zijn kont langs zit, bovendien heb je dan de kans dat ze juist naar de lijn gaan schoppen als ze toch bezig zijn.

Als je de achterhand eronder moet krijgen met behulp van de longeerlijn ben je fout bezig, daar is de longeerlijn niet voor. Als de lijn achter zijn achterhand langs gaan krijgt hij continu schokken in zijn mond doordat hij zijn benen bewegen en kan een paard nooit goed ontspannen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 07:18

Klopt niks van. Maar ik heb er al genoeg over gezegd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:44

duidelijk

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:54

anneliesdj schreef:

Het idee achter longeren met de dubbele longe is dat je met de buitenste longe de achterhand kan stimuleren. Het effect is dus weg wanneer jij je longe onder de buik van het paard laat doorlopen. Wat me overigens ook enorm gevaarlijk lijkt als ze hun achterbeen over de lijn krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:33

Dat risico is net zo groot als je hem achter de achterhand langs doet. Mijn paarden zijn licht in de mond en ik zie gewoon aan ze dat ze het niet prettig vinden om de lijn achter hun achterhand langs te hebben omdat ze dan schokken in hun mond krijgen. Ik wil mijn paarden niet onnodig irriteren of pijn laten lijden dus doe ik de lijn onder de buik langs of over de rug, maar over de rug loopt meestal net iets stroever is mijn ervaring.
En die achterhand krijg ik er wel op een andere manier onder dan alleen met de buitenste lijn, als je dat perse zou moeten gebruik ik wel een pessoa-tuig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:44

Als je de lijn boven de hak houdt (en daar blijft 'ie bijna vanzelf als je 'm constant op (lichte) spanning houdt zakt 'ie echt niet over het spronggewricht heen) dan gebeurt er niks mee. Die "schokken" vallen ook alles mee, ik denk dat je dat, zoals ik al eerder zei, moet zoeken in het materiaal dat je gebruikt. Onder de buik door lijkt me een hele operatie bij het van hand en veranderen en niet geheel ongevaarlijk voor jezelf, je zult toch even moeten bukken in niet de meest veilige positie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:59

Bukken?? Goed het zal wel.
Dit is mijn mening, jullie je eigen, ik heb geen zin om me te moeten verdedigen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:07

Dat is de makkelijkste weg ja....