Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Overigens heb ik nooit beide longeerlijnen in een hand, dan kun je er ook niets mee doen en dus net zo goed gewoon een bijzet eraan doen.
anneliesdj schreef:De buitenste lijn kun je het beste onder de buik van je paard door laten lopen, dan loopt je paard er niet steeds tegenaan met zijn achterbenen en krijgt hij dus niet steeds rukjes in zijn mond. De lijnen vooral niet te los laten hangen, dan gaan ze heen en weer schudden en dat trekt juist in de mond. Beter is het om lichte druk op het bit te houden, ook als je het de eerste keer gaat proberen.
pasdedeux schreef:In een lijn onder de buik kan ik me niet vinden. Het lijkt mij gevaarlijk want als je de lijn even laat vieren of het paard even van kiet stapt hij lijkt mij zo met zijn achterbenen in de lijn. Maar misschien moet ik het zien. De buitenste lijn achter de kont is juist HET voordeel van longeren met twee lijnen dan kun je mooi die achterhand eronder krijgen.
Maar om antwoord te geven op je vraag kun je de lijnen aan het bit en de neusriem tesamen doen. Als je dan een keer perongeluk hard aan een lijn trekt schiet niet het bit door de mond. Er zijn trouwens goede boeken te vinden hoor over het longeren met 2 lijnen evenals curcussen en instructie. Succes!
anneliesdj schreef:De buitenste lijn kun je het beste onder de buik van je paard door laten lopen, dan loopt je paard er niet steeds tegenaan met zijn achterbenen en krijgt hij dus niet steeds rukjes in zijn mond. De lijnen vooral niet te los laten hangen, dan gaan ze heen en weer schudden en dat trekt juist in de mond. Beter is het om lichte druk op het bit te houden, ook als je het de eerste keer gaat proberen.