Hoe bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Hoe bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 14:48

Ik rijd nu al een tijdje op mijn verzorgpony, vertrouwen is zo goed dat ik zelfs met barebackpad durf te galopperen (ik ben altijd een behoorlijke schijtert geweest qua rijden, door wat vervelende voorvallen in het verleden zullen we maar zeggen).
Nu zat ik er aan te denken om eens bitloos te gaan rijden, gewoon om te kijken of dat het iets is en aangezien meneer helaas regelmatig last heeft van haken en daardoor het bit niet altijd even goed accepteerd leek me dit een goede oplossing. (uiteraard gaat meneer regelmatig op controle bij de tandarts)
Welke bitloze optoming werkt nu het beste en is voor het paard het beste te begrijpen? (ik heb ergens gelezen dat sommige optomingen weinig discriminatie maken in hulpen, oftewel de verschillende hulpen worden hetzelfde gevoeld door het paard, dmv druk op de neus.)
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Inge_

Re: Hoe bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:41

Wat het beste bitloze hoofdstel is, verschilt per paard.

Ik heb gereden met een touwhalster: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QFDNQFNT.jpg

Met het hoofdstel van de ruitersportshop: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XZIVH36.jpg

En de Marylot sidepull: http://www.mijnalbum.nl/Foto-PIYUOTVH.jpg

De Marylot sidepull bevalt het beste bij ons. Touwhalster ging nog wel, maar hij snapte het niet altijd. Het hoofdstel van de ruitersportshop vond mijn paard niks door het crosslink model.

Het is een kwestie van uitproberen.
Gebruik verder even de zoekfunctie, er zijn al heel veel topics over bitloos rijden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:06

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:55

Thanks!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:58

Ik rijdt sinds kort ook bitloos met een bitloos lerderen hoofdstel en ik moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Idd is het vriendelijk ondanks het een behoorlijke inwerking op de neus heeft. Ik kan er zelfs goed mee dressuren en springen. Top! OK dan!

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:33

ik vind het erg fijn om met een bosal te rijden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:17

kijk ook eens hier, voor zin en onzin over bitten, en voor verschillende optomingen: http://www.bitloos.nl

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:45

Oeps dat is schrikken merrieveulen,de link die jij geeft laat de schade zien die een bit aan kan brengen bij een paard/pony!!
Mijn arabier heeft ook nooit het bit fijn gevonden,vandaar dat ik mij nu verdiep in het juiste bitloze hoofdstel voor hem.En die komt er dan ook beslist.Brrr wat kan een bit allemaal aanrichten in een mond.Ik ben er flink van geschrokken.. Pling Ja

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:50

Ik heb zaterdag mijn bitloze hoofdstel binnen gekregen, een flitsende blauwe Marylot crosslink. Ik heb er gisteren voor het eerst mee gereden, even wennen maar het bevalt nu al heel erg goed!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:22

Bandos schreef:
Oeps dat is schrikken merrieveulen,de link die jij geeft laat de schade zien die een bit aan kan brengen bij een paard/pony!!
Mijn arabier heeft ook nooit het bit fijn gevonden,vandaar dat ik mij nu verdiep in het juiste bitloze hoofdstel voor hem.En die komt er dan ook beslist.Brrr wat kan een bit allemaal aanrichten in een mond.Ik ben er flink van geschrokken.. Pling Ja

ik gebruik het leren bitloos hoofdstel van de ruitersportshop. een andere goede is die van dr Robert Cook, die heeft wat meer inwerking, en is daarmee ook geschikt voor mennen. mijn hoofdstel werkt alleen op de neus en onder de kaken, de dr Cook werkt ook langs het hoofd en achter de oren. beide erg fijne hoofdstellen, de Cook heb ik momenteel in huis om te testen. natuurlijk kunnen deze hoofdstellen bij verkeerd gebruik (neusband te laag, harde hand) ook onprettig zijn voor het paard, maar schade zoals op die foto's te zien is aanbrengen is ermee onmogelijk.

Eva_Shilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:51

Hee !

Natuurlijk kun je een speciaal hoofdstel aanschaffen, maar wat ik altijd doe met mijn Haflinger - verzorgpony; gebruik een halster met twee touwen, helemaal niets of een touwtje om de nek (natuurlijk niet zo strak he Tong uitsteken). Je kunt dure dingen kopen, of de dingen gebruiken die je al hebt. Als jullie vertrouwen echt zo super is, wat erg belangrijk is, kan dit allemaal makkelijk. Dus; use what you've got!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:36

Eva_Shilas schreef:
Hee !

Natuurlijk kun je een speciaal hoofdstel aanschaffen, maar wat ik altijd doe met mijn Haflinger - verzorgpony; gebruik een halster met twee touwen, helemaal niets of een touwtje om de nek (natuurlijk niet zo strak he Tong uitsteken). Je kunt dure dingen kopen, of de dingen gebruiken die je al hebt. Als jullie vertrouwen echt zo super is, wat erg belangrijk is, kan dit allemaal makkelijk. Dus; use what you've got!

Het nadeel van een halster met twee teugels (touwen) is dat je er niet goed genoeg mee kan communiceren met je paard. Dat is mijn ervaring in elk geval. Als je echt serieus over wilt stappen op bitloos, zou ik een goede, degelijke en paardvriendelijke bitloze optoming kopen. Ik heb momenteel een sidepull en het hoofdstel van de ruitersportshop, maar met welke van de twee ik mijn paard ga inrijden, weet ik ook nog niet. Het is een kwestie van proberen wat goed werkt voor jullie (en ons) beiden.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:44

je kunt ook zelf zo'n dr cook hoofdstel bouwen als je eigen hoofdstel een neusriem heeft met ringetjes aan de zijkant.
even kijken op www.buitenzinnig.nl bij bitloos hoofdstel.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:28

ik heb twee dagen geleden voor het eerst met een side pull gereden!! het is de max!! hebben er nog meer ervaringen mee? inclusief foto? want ik zou er me graag 1 kopen

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:39

corinne1981 schreef:
Ik rijd nu al een tijdje op mijn verzorgpony, vertrouwen is zo goed dat ik zelfs met barebackpad durf te galopperen (ik ben altijd een behoorlijke schijtert geweest qua rijden, door wat vervelende voorvallen in het verleden zullen we maar zeggen).
Nu zat ik er aan te denken om eens bitloos te gaan rijden, gewoon om te kijken of dat het iets is en aangezien meneer helaas regelmatig last heeft van haken en daardoor het bit niet altijd even goed accepteerd leek me dit een goede oplossing. (uiteraard gaat meneer regelmatig op controle bij de tandarts)
Welke bitloze optoming werkt nu het beste en is voor het paard het beste te begrijpen? (ik heb ergens gelezen dat sommige optomingen weinig discriminatie maken in hulpen, oftewel de verschillende hulpen worden hetzelfde gevoeld door het paard, dmv druk op de neus.)
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

sidepull vind ik de beste

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:51

haha grappig, jij zit hier ook Eva! zie het net aan je link !