Ik wil dit graag mijn pony leren, maar ik vraag mezelf af hoe ik hem zeg maar omhoog krijg.
Iemand die weet hoe ik het beste kan leren?
Alvast bedankt!

xx
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
laartjuh schreef:Waarom zou je in godsnaam zonder ervaring (dit haal ik uit het feit dat je vraagt hoe het moet) een paard willen leren steigeren.
Kom maar eens wandelen met het jonkie van de buurman, dan piep je wel anders omdat het ook gruwelijk fout kan gaan.
muiske07 schreef:ik heb zippo dit geleerd door aan de hand met hem een drafje te doen, plots stoppen en dan met een zweep voor zijn neus beginnen zwaaien. hij ging explosief de lucht in. direct belonen als hij neerkomt.
ieder paard is wel verschillend.
zippo maakt er geen misbruik van.
ALB schreef:waarom wil je het? Ben je niet bang dat hij het dan ook gaat doen als jij het niet wilt?
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou er nog eens over nadenken als ik jou was
Myukii schreef:muiske07 schreef:ik heb zippo dit geleerd door aan de hand met hem een drafje te doen, plots stoppen en dan met een zweep voor zijn neus beginnen zwaaien. hij ging explosief de lucht in. direct belonen als hij neerkomt.
Oh, ja, dat is echt paardvriendelijk![]()
Steigeren is geen kunstje dat je zomaar even aanleert, tussendoor voor de leuk. Ik zie dit als een oefening die lukt, als je alle andere oefeningen op een júíste manier hebt aangeleerd, en als je je paard door en door kent. Als een toetje, een bonus, een eindtest voor de basisoefeningen, zeg maar
Myukii schreef:Nou, je paard zomaar ineens met een zweep omhoog jagen. Dat hij een touwhalster om had, en je hem al vanaf een veulen hebt, heeft daar écht helemaal niks mee te maken natuurlijk.
Natuurlijk mag je van mij wel vrijheidsdressuur doen, hoor je mij nergens zeggen hoor, maar steigeren is niet zomaar een kunstje dat je als eerst maar even aan gaat leren als je niet eens zelf de goede manier kan bedenken voor je paard.
En hem omhoog jagen/laten schrikken met een zweep, is géén goede manier.
Myukii schreef:muiske07 schreef:ik heb zippo dit geleerd door aan de hand met hem een drafje te doen, plots stoppen en dan met een zweep voor zijn neus beginnen zwaaien. hij ging explosief de lucht in. direct belonen als hij neerkomt.
Steigeren is geen kunstje dat je zomaar even aanleert, tussendoor voor de leuk. Ik zie dit als een oefening die lukt, als je alle andere oefeningen op een júíste manier hebt aangeleerd, en als je je paard door en door kent. Als een toetje, een bonus, een eindtest voor de basisoefeningen, zeg maar
Oliebeer schreef:Myukii schreef:
Ja, dit is paardvriendelijkze maakt gebruik van het natuurlijke gedrag van het paard, waar vrijheidsdressuur voor bedoeld is... het paard probeerde volgens mij weg te komen van de enge bokito (in dit geval de zweep) maar dat ging niet, dus gaat hij omhoog. Dit is wat je wilt, en dat paard houdt er geen trouma's aan over hoor
tenminste: als je het goed doet, en het paard ervoor geschikt is!
stef schreef:jeetje, wat is die foto slecht bewerkt, jammer, het idee is leuk....
Maar goed, ontopic.
Steigeren is idd niet iets wat je zomaar leert. Ik kan me wel vinden in een uitspraak die bokker Amable vaak in dergelijke topics geeft: eerst de kunstjes naar de grond toe, dan pas van de grond af.
ik vind de methode die muisje toegepast heeft ook not done. Het zal ongetwijfeld werken, maar ik vind het niet fair om iets aan te leren door op de schrik reflexen (want dat is het) te werken
Myukii schreef:Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Er zijn zoveel mensen die hun paard van veulen af aan hebben, maar er verder niets vanaf weten. In ieder geval niet wat de juiste manier is om het steigeren aan te leren.
En zoals jij het beschreef, "ik laat hem draven, dan inééns stil staan, en dan met een zweep voor zijn hoofd heen en weer zwiepen", nee, sorry, hoe hard je ook je best doet, maar je kan mij er niet van overtuigen dat dit een vriendelijke en rustige methode is..