Wanneer kan een hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wanneer kan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:42

Ik zou graag jullie mening hebben over wanneer een hackamore (de alom bekende engelse hackamore met hefboomwerking) kan. Er zijn heel wat voors en tegens, ieder heeft er zijn eigen mening over.

Ik ben van mening dat als een paard zich makkelijk sterk maakt op een bitloos hoofdstel dat het wel kan, mits je je goed laat begeleiden.

Wat vinden jullie en waarom?

Flew

Re: Wanneer kan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:45

Ik vind dat het kan als je niet hard met de hand bent en niet steeds de neiging hebt om keihard aan de teugels te trekken. Clown

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:49

@Flew
Als dat zo is dan ben je een bit ook niet waard Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:52

hmmm. Ik heb altijd geleerd dat een Hackamore veel sterker in werkt dat menig bitten. Dan vraag ik me als niet Natural af waarom je uberhaupt naar zo'n ding grijpt.

Ik denk dat bitloos niet voor ieder paard en iedere ruiter is weggelegd. Met andere woorden, als je denkt een hackamore te moeten gebruiken om maar bitloos te blijven, moet je je mss afvragen of je op dát paard wel bitloos kúnt rijden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:52

Klopt. Maar ik vind dat bit en hackamore even erg zijn als je er niet mee om kan gaan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:56

Langs de andere kan vind ik wel dat zolang je teugels gewoon 'los' hangen de hackamore niet stoort maar het bit nog wel.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:00

Waarom zou je je paard een hackamore geven en em niet willen gebruiken ??? Ik snap die beredenering niet.

Ik heb eens een paard (in een springwedstrijd) met een gebroken neusbot uit de ring zien komen. Dus een hackemore met een bit vergelijken vind ik raar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:03

Ik heb wel eens paarden met ingescheurde mondhoeken gezien.

Een bit of hackamore is zo scherp als de hand van de ruiter. Het een is niet per definitie beter of slechter dan het ander. Wanneer je ermee kunt rijden? Dat merk je snel genoeg aan je paard. Als het paard al narrig reageert op een bit dat als 'vriendelijk' bekend staat, dan zou ik aan iets wat als 'scherper inwerkend' te boek staat al helemaal niet beginnen. En dat geldt dan zowel voor bitten als hackamores.
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-06-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:05

Bij goed gebruik van een hack breek je niet zomaar dat neusbot. Dan heeft waarschijnlijk of die hack niet goed gehangen en/of de ruiter er als een idioot aan zitten rukken.

Eleandra

@Ludora
En hoe kon je zien dat het paard een gebroken neusbot had? Als het echt het geval was (en als ik eerlijk ben lijkt mij dat best wel sterk) dan hing de hackamore véél te laag en werd hij zo ruw gebruikt dat als het paard een bit ingehad zou hebben dat dan de mondhoeken nogal uitgescheurd waren geweest.

Karin

Flew schreef:
Bij goed gebruik van een hack breek je niet zomaar dat neusbot. Dan heeft waarschijnlijk of die hack niet goed gehangen en/of de ruiter er als een idioot aan zitten rukken.

Dat wilde ik nog toevoegen, maar je bent me voor. Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:06

Karin, niet om het goed te praten, maar liever ingescheurde mondhoeken als een gebroken neus......

Maar met je onderste ben ik het wel eens, zoals ik eerder schreef. Niet voor ieder paard of iedere ruiter is bitloos een uitkomst.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:08

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit daadwerkelijk een gebroken neusbot door een hackamore gezien. Wel ken ik verschillende spookverhalen 'van horen zeggen'. En die verhalen neem ik met een flinke korrel zout. Je moet wel ongelofelijk veel kracht op een hackamore zetten om een neusbot te breken, dat zie ik een ruiter nog niet zomaar doen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-06-07 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:09

@ TS: uit de vraag kan ik niet opmaken of de overstap naar hackamore gerelateerd is aan opleidingsniveau van paard of van de ruiter...

Een paard dat sterk wordt een bitloos hoofdstel wordt alleen sterk omdat hij niet geleerd heeft om op kleine aanwijzingen te reageren, te wijken voor die druk. De basis is niet goed. Overstappen op mechanische hackamore is daarom een lapmiddel, als de ruiter daar niet mee om kan gaan (en als de ruiter blijft trekken met bitloos hoofdstel doet hij dat met hackamore ook) is dat vragen om problemen...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:10

Eleandra schreef:
@Ludora
En hoe kon je zien dat het paard een gebroken neusbot had? Als het echt het geval was (en als ik eerlijk ben lijkt mij dat best wel sterk) dan hing de hackamore véél te laag en werd hij zo ruw gebruikt dat als het paard een bit ingehad zou hebben dat dan de mondhoeken nogal uitgescheurd waren geweest.

Nou als het bot door het vlees heen steekt lijkt het me dat het doorgebroken is. Ik zeg helemaal niets over het wel of niet goed gebruik, iedere idioot snapt ook echt wel dat deze ruiter niet helemaal spoorde (hij heeft ook boete ed gehad, schale troost helaas) Maar ik geef er alleen mee aan dat een hackamore in mijn ogen veel meer schade aan kán richten als een bit. (gescheurde mondhoeken is ook echt te gek voor woorden, maar net als dit incident komt dat zelden voor)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:11

Karin schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit daadwerkelijk een gebroken neusbot door een hackamore gezien. Wel ken ik verschillende spookverhalen 'van horen zeggen'. En die verhalen neem ik met een flinke korrel zout. Je moet wel ongelofelijk veel kracht op een hackamore zetten om een neusbot te breken, dat zie ik een ruiter nog niet zomaar doen.

Het is toch echt geen verhaal, ik heb het met mijn eigen ogen gezien.... Maar goed, daar gaat de discussie niet over.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:33

ik vind het ook niet kunnen, het is niet vriendelijker dan een bit.
Als je bitloos wilt rijden ga dan eerst grondwerk doen. neem les en bouw een band op met je paard.
Dan rijd je met een touwtje om zijn hals door de bak en met touwhalster op de weg Haha!
daar heb je meer aan dan als oplossing er maar een hackamore omdoen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:20

Een hackamore is een prima ding voor paarden die wel eens wat druk uit de hoek willen komen. Beter 1 keer een korte stevige ophouding met de hack , dan maar moeten sleuren aan iets anders. Je kan de hack dan ook mooi gebruiken om een slecht reagerend paard weer goed scherp aan de hulpen te krijgen.

Dat lukt je namelijk alleen als je iets "strafs" achter de hand hebt.

Net als een paard dat niet goed voorwaarts is op je been. Wil je hem dat weer leren dan leer je hem dat je eerst zachtjes vraagt , geeft hij geen reactie dan is het *tik* , zodat ze doorkrijgen dat ze bij een zachte vraag al horen te reageren.

Op die manier werkt het voor mij met de hack ook. Je kan er superzacht mee rijden maar als er even correctie nodig is dan is hij er toch mooi.

Net als elk ander ding is het natuurlijk wel afhankelijk van de ruiter hoe je het gebruikt. Een lompe ruiter hoort helemaal niet op een paard , dus bit of hack of whatever is dan al niet aan de orde Knipoog

Een goede , eerlijke ruiter die op een nette manier met de teugels werkt , daarbij heeft een hack mijn voorkeur. Want dat is altijd nog de meeste vrijheid die je kunt geven : zonder bit in de mond.

Geef je vrije teugel dan zit altijd dat bit er nog. Maar de hack is totaal vrij om het koppie dan.

Dat is voor mij DE reden van bitloos en ik rij in spannendere situaties liefst met hack omdat ik daarmee makkelijk kan corrigeren zodat de spanning niet steeds groter wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:30

Ik heb een hack
Die van sprenger, breed en zacht met korte scharen.
Ik merk dat Kawa daar minder fel op reageerd dan een gewone zachte trens.
Dus of het meteen zo scherp is dan beweerd?

Wel vind ik de varianten met een ijzeren kern of touw er niet vriendelijk uitzien.
Zeker als je dan ziet dat veel mensen de hack echt te laag hebben zitten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:37

Ik vind ze er ook niet zo gezellig uitzien die langere , maar ze hangen wel stabieler en zitten vaak ook niet zo vervelend tegen de mondhoeken te wiebelen. En die met fietsketting in de kern vormen heel mooi naar de neus.

Nadeel vond ik dan wel weer dat die lange scharen steeds tegen d'r hoeven aan kwamen bij grazen of even koppie afvegen aan d'r been (vliegen / traanoogjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:41

De sprenger, helemaal van zacht leer vormt ook mooi rond de neus
Nadeel idd dat ze bij de mondhoeken zitten, maar of dat perse irri is?

Lange scharen heb ik dus niet, maar wat je daar over schrijft bij eten of afvegen lijkt me idd erg logisch ja...wel iets om over na te denken bij aanschaf Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:44

Ik vond het wel irri , en Rena ook , geeft toch een bepaalde onrust dat gewiebel rond dat koppie als ze al een beetje wakker en kriebelig zijn weet je wel Knipoog
Die lange teugels gaan ook helemaal mee zwieren.

Net zo irritant als metaal op metaal dat steeds aan het tingelen is , dat vind ik ook zo'n stressgeluid Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:48

Ik vond het een on ding, hij zat altijd scheef.Altijd voor zijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:53

Die van sprenger?
Heb ik geluk, zat nooit scheef, wel aan de dichte kant bij de ogen, maar het ging wel.
Ik weet wel dat er hoofdstellen zijn die een riempje hebben bij de bakstukken en dan net als een keelriempje eronder door, dan blijft het er verder vanaf Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:55

Eleandra schreef:
@Flew
Als dat zo is dan ben je een bit ook niet waard Knipoog

Mooi gezegd. Knipoog
Een hackamore kan enorm scherp inwerken op de neus en door onkunde kan een paard helemaal verpest worden. (geldt eigenlijk ook in het algemeen)
Een hackamore kan je pas als je een rustige, niet trekkende, en vooral eerlijke hand hebt, die los laat wanneer nodig.