wie doet aan T-touch?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

wie doet aan T-touch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:14

Zoals de titel al zegt: Wie doet aan T-touch bij zijn/haar paard? En heeft het veel effect?

KiekKiek

Re: wie doet aan T-touch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:16

Uitleg Clown

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:16

Er is een man bij ons geweest met info hierover, maar ik geloof het niet echt. Dat een hond bijvoorbeeld niet zo weten dat hij een lichaam heeft

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:17

moonsparkle schreef:
Er is een man bij ons geweest met info hierover, maar ik geloof het niet echt. Dat een hond bijvoorbeeld niet zo weten dat hij een lichaam heeft

Wat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:18

uitleg ik weet neit wat het is Knipoog

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:19

De TTouch geeft oplossingen, gebaseerd op de filosofie dat de meeste lichamelijke problemen en weerstanden komen door onbegrip bij angst, spanning en pijn.

Bij Tellington Touch willen we het dier bewust maken van zijn lichaam, dit doen we door middel van
- 1 en ¼ cirkelvormige, liftende en strijkende bewegingen die allemaal dierennamen hebben.
- geleidetraining
- hindernistraining (ook wel grondwerk genoemd)

Vaak beginnen we door te voelen over het lichaam van het dier of er ongewone plaatsen met veel spanning te vinden zijn of we kijken naar de houding van het dier, dit geeft meestal zijn psychische staat aan.

Een onzekere hond (afhankelijk van het ras) geeft dit weer door zijn staart laag te dragen of zelfs iets naar zijn buik toe ook kan de rug iets gekromd zijn. Ook de oren worden naar achteren gedragen. Door de hond zijn staart en oren meer naar boven te ttouchen en zijn rug meer te rechten, kortom het dier in ‘neutraal’ te touchen, verander je niet alleen zijn lichamelijke staat maar ook zijn psychische gesteldheid.

Een angstige kat houdt vaak zijn hele lichaam stijf gespannen en zijn/haar poten dicht tegen zijn/haar onderlichaam gedrukt. Door de kat in een neutrale stand te touchen waarbij de touches ontspannend werken kan het dier meer nadenken over zijn gedrag. Het leervermogen wordt n.l. enorm gereduceerd bij stress en spanning.

Wij mensen kennen dit ook: je kunt niet lachen en huilen tegelijk.
We zeggen hierbij tegen het dier wat we wel van hem of haar verwachten en niet wat we niet willen, dit maakt een groot verschil.

Tellington Touch mag ook geen massage genoemd worden, het wordt met zeer lichte druk uitgevoerd, zo licht dat er niet zoals bij fysiotherapie op de spieren gewerkt wordt maar op het zenuwstelsel. Het is een vorm van aanraking die stimulerend werkt en een ontspannend, genezingsbevorderend en bewustwordingseffect heeft op het gehele lichaam van het dier.

Bron: Marjolein Prins - april 2002
even gegoold

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:19

Ht help wel om de spieren te ontspannen:
Even korte uitleg
Je doet twee vingers naast elkaar
En draait daarmee kleine rondjes over je paard.
Het helpt ook bij de staart! op een gegeven moment moeten ze als het goed is heel de staart kunnen omklappen Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:20

Ik ben wel bekent met T-touch, maar pas het zelf niet toe. Ik ken het vanuit de honden. Daar wordt het gebruikt als trainingsmethode, en ik vind het laten we zeggen een beetje zweverig (T-touch gaat er van uit dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn, dus als je het lichaam aanpast (touch) past de geest zich ook aan, op die manier moet het dier emotioneel in evenwicht komen). Als massage methode is het leuk om te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:22

Mij is verteld dat je dit wel juist moet doen en op de goede plekken. Bij de demonstratie deed die man bandage om de hond zodat de hond weet dat het zijn lichaam is omdat hij dat dan zou voelen. Als de hond blaft zou je er bandage omheen kunnen doen zodat hij weet dat hij blaft. Volgens hem bleven honden steeds blaffen omdat ze niet weten dat ze zelf blaffen Vork nee dat verhaaltje van hem deed mij in ieder geval niks

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:40

Verder nog iemand?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:42

Ik doe het alleen om mijn paard lekker te aaien.. Sigaar worden ze rustig van

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:47

Ik heb wel vaak aan T-touch gedaan en wil het later als ik een eigen paard heb weer op gaan pakken.

Door dat je begint met voelen van het lichaam kan je ook makkelijker onregelmatigheden opsporen en de aanrakingen die daarop volgen hebben wel invloed op het paard.

Bij de standaard grepen helpt het vooral om de doorbloeding te bevorderen en werkt het ontspannend.

Andere grepen zijn er ook om het paard in bijvoorbeeld stress situaties rustiger te worden en om herstel van ziekte e.d te bevorderen.

Als je er mee begint lijkt het heel zweverig allemaal, maar ik vind het echt een aanrader. Niet alleen je paard maar ook jezelf wordt er erg rustig van. Vind het wel een aanvulling op de verzorging.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:52

Nou dat is grappig, mijn jaarling heeft gisteren zijn eerste TTouch "behandeling" gehad. Haha!

Hij is namelijk bijna heel de winter ziek geweest Verdrietig en staat nu vaak gespannen
met zijn lijf en trekt hierdoor zijn lendenen bol.
En omdat ik niet gelijk met grof geschut aan de gang wou gaan bij een jong paard heb ik
gekozen voor TTouch.

Ik heb hem natuurlijk eerst nog wel door de dierenarts nalaten kijken en deze heeft
hem wel "gezond" verklaard. Pling

Mijn ervaring met TTouch was tot gistenavond NUL maar moet zeggen dat ik veel reactie bij
Dutch zag toen ze met hem bezig was. Alles ging heel rustig en alleen als Dutch het aan kon.
Dit is ook wat ik heel erg belangrijk vind bij zo'n jong dier.

Voorbeeld van zijn reactie's waren kauwen en likken, heel veel gapen OK dan! en iedere keer als ze
bij zijn "probleem" plek kwam zag je hem reageren door weg draaien en heel alert teworden.
Ook zag je veel spieren samentrekken/reageren op haar aanraking die heel zacht was.

Ook ging hij zijn staart meer ontspannen dragen (hij heeft de neiging om deze tussen ze billen tetrekken)
ook was hij heeeeeel slaperig daarna. Slapen

De tijd zal het leren of hij hierdoor weer een betere houding zal gaan aannemen.
(voordat hij ziek werd was het een goed gebouwd veulen)

Ik zal jullie op de hoogte houden Doei!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:18

Ik vind het een mooi iets, heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar vind het zeer interressant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:29

moonsparkle schreef:

Een hond is niet van zichzelf bewust. Ze doen gewoon wat hun instinct ze zegt te doen. Dus nee, honden weten niet dat ze bestaan Lachen
Ik doe weleens aan T-touch, als mijn pony zich druk maakt ofzo.

Ellis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:50

Ik gebruik het ook wel eens om de paarden lekker te verwennen Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:37

Echt heel leuk: ik heb het bij mijn konijn uigeprobeerd, en het werkt echt heel goed!! Hij doet nou steeds zijn oortjes naar voren als ik hem op schoot heb, en hij blijft heel lief zitten en na een tijdje doet hij zijn oogjes ook half dicht, van de ontspanning!! Haha!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:08

even stipje, dit vind ik wel interessant

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:36

Klinkt wel interessant. Maar raak je het dier dan echt heel zacht aan of is het meer wat harder?
Lijkt me wel leuk om een boek over te lezen, want Santos houdt nooit zo van knuffelen enzo dus misschien vind ze dat wel lekker.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:39

Dat is dan gewoon kleine, zachte rondjes draaien met je vingers?
Ik wil het wel eens proberen omdat mijn paard redelijk vlug gestresst raakt...

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:44

ja ik doe aan t-thuts ik heb ook een kurses gevolgt! Haha!

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:54

ik vind het heel goed werken OK dan!
als je eenmaal een kurses hebt gevolgt, met je pony of paard
laten ze daarna meestal alles toe en zijn ze erg rustig
het kan ook heel goed helpen tegen kopschuwhijt

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:56

Oja dat is ook als je paard onrustig is, dat je dan kleine rondjes zachtjes over zn hoofd kunt draaien, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:08

Riss schreef:
Oja dat is ook als je paard onrustig is, dat je dan kleine rondjes zachtjes over zn hoofd kunt draaien, of niet?

Gewoon overal Knipoog Op zijn nek, buik, benen, waar je maar wil. En zacht drukken, zodat je de spieren wel masseert maar niet dat je vingers mijn gaan doen ofzo Clown

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:43

ja dat klopt er staat hier oop ergen een topic over TTutch