[AR] wel of niet geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

teriema

wel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:00

Onze pony 1.03 hebben we gekocht om mee te gaan mennen. We hebben hem gekocht als beleerd voor de kar. Maar ik heb hem niet voor de kar gezien, vrij naief. Maar zelf heb ik nog geen ervaring en de verkopende eigenaresse was toen ze hem verkocht hoog zwanger. Karretje heb ik er bij gekocht maar die vond ik er zelf niet zo geweldig uit zien (twee wielig) en heb ik weg gegeven.

Mijn geduld wordt zwaar op de proef gesteld half juli heb ik mijn eerste men les en binnen kort komen ze met ons nieuwe marathon wagentje en men tuig om dat op maat te maken etc.

Tot die tijd ben ik zelf met hem aan het longeren en aan het wandelen en tutten. Longeren gaat ook nog niet super, stap aan de longe is er bijna niet bij. Het liefst blijft hij draven en galoperen. (die ongehoorzaamheid maakt mij ook al ongerust). Ik heb 2 bijrijdstertjes van 12 en 13 jaar met ieder 6 jaar rijervaring (en klein van stuk en licht van gewicht). Maar de dames hebben hun handen vol aan hem. Hij ziet vooral veel bak kabouters en dan rent hij naar de andere kant van de bak.

Als ik met hem wandel zoals gisteren met veel wind is hij ook behoorlijk druk en schrikkerig.

Ik begin mij hier door steeds meer af te vragen of ik wel een goede koop heb gedaan? Is hij echt wel geschikt om voor de kar te lopen? Waarschijnlijk weet ik dit pas op het moment dat ze het mentuig op maat komen maken en hem voor de marathon wagen gaan spannen.

Hij is ander halve maand geleden bij ons gekomen en voelt zich helemaal het mannetje als enige man in een wei vol merrietjes.

Een paard wat onder het zadel veel schrikt is dat nog wel een goed men paard?

Hij is trouwens net 5 geworden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord?

Ik wordt gewoon door dit wachten nogal onzeker..........

Sjonniej

Re: wel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:46

Enige wat voor dit diertje gaat helpen; Consequent zijn. Niet toestaan dat hij alleen maar draaft/galopeerd, stap is stap en klaar uit. Gewoon luisteren, die andere 23 uur van de dag mag hij doen wat hij zelf leuk vind.

Voor dat je hem uberhaubt voor de wagen zet, moet hij 100% naar je luisteren. Dus dit soort grapjes moeten eruit getraind zijn, door simpelweg met hem bezig te zijn en niet toe te staan dat hij zelf leuke dingen gaat bedenken. Houd hem aan zijn werk en geef hem vooral geen tijd om zelf na te denken.

Een pony die nergens van schrikt zal het voorlopig (de eerste paar jaar) niet worden, maar luisteren kan elk paard. Ho is ho, stap is stap, links is links etc. Als dat er nog niet in staat, zet hem asjeblieft niet voor de wagen, daar komen ongelukken van.

Succes ermee!!
(Iig verstandig dat je even om advies vraagt)

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:53

Daar komt dan mijn volgende probleem, mijn bijrijdmeisjes zijn minder consequent. Maar ik ben wel heel blij met ze vooral omdat de pony aardig wat overgewicht heeft en ik blij ben dat hun daar wat van weg kunnen rijden. Maar voor het gehoorzamen is het denk ik wat minder. Wat er bij hun mis gaat kan ik op mijn dagen weer recht brijen.

Ik moet eerlijk zeggen ik heb de pony als braaf en beleerd voor de kar gekocht maar als hij hier niet aan voldoet dan ruil ik hem in en ga ik er niet maanden/jaren mee lopen tobbe.

Volgens de vorige eigenaresse heeft hij in oktober voor het laatst voor de kar gelopen en was hij bij hun heel braaf.

Maar of verandering van omgeving nou zoveel doet veranderen aan een paard. (hij is van dijken en water en polder naar bossen en duinen verhuisd).

Sjoniej bedankt voor je antwoord!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:02

Omgeving doet veranderen aan een paard, absoluut. Maar niet zozeer dat hij zijn polder mist en misselijk wordt van het bomen tellen Knipoog Maar meer vanwege het feit dat hij andere paarden om zich heen heeft en andere mensen die hem aan het werk zetten. Zeker in het begin is het van belang je pony direct duidelijk te maken dat jij de baas bent. Want hoe kleiner ze zijn, hoe sneller ze doorhebben waar ze je in de maling kunnen nemen Knipoog

Tsja, dat blijft het lastige van bijrijdsters heh. Super dat ze je willen helpen, maar ze durven hem vaak niet genoeg aan te pakken naar wat nodig is. Misschien kan je ze les geven en ze vertellen dat hij echt wel eens een boos woord nodig heeft.

Ik denk dat wanneer je pony doorheeft dat hij gewoon moet luisteren dat je er een leuk paardje aan hebt. Vraag is alleen hoe snel jullie elkaar gaan begrijpen.
En ja wat is braaf? Mijn NRPS'er is super braaf, maar hij heeft wel temperament en zo af en toe heb ik toch mijn handen vol om alles goed te laten verlopen. Ik hoef echt niet te proberen om een paar meter met mijn ogen dicht te rijden, want dat gaat fout. Maar ho is wel ho en links is gewoon links. Braaf is een lastig begrip, snap je een beetje wat ik bedoel?
Als je dit beestje gewoon consequent behandeld, zal ook hij heel braaf worden. Maar ik verwacht dat hij altijd wakker en misschien een beetje ritselig zal blijven.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:53

Ja je hebt helemaal gelijk, ik heb steeds het idee dat een beetje temperament en braaf niet samen kunnen. Ik zie het een beetje zwart/wit temperament of sloom. Een beetje temperament werkt fijner dan sloom, dus ik zal hier mee voort moeten breien Knipoog

Zelf ben ik niet zo goed in uitleggen maar één van de bijrijdstertjes heeft maandag een keer les van een instructrice van stal.

Maar wat het veranderen van omgeving betreft waar hij vandaan kwam was het echt dijken en water en geen boom te bekennen en hier vindt hij het donkere bij het bos wel heel spannend (vooral als er dan nog herten tussen lopen ook, gelukkig maakt hij zich niet erg sterk als hij schrikt).

En hij voelt zich in de kudde met zijn merrietjes wel helemaal het mannetje dat voert zijn temperament volgens mij ook wel op.

Bedankt weer voor je antwoord, daar kan ik weer wat mee Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:21

De pony is ook nog maar heel kort bij je. Hij heeft gewoon echt de tijd nodig om aan jou te wennen en aan jouw commando's ed. Met Nickey viel aan de hand ook geen land te bezeilen (nog steeds is hij niet makkelijk aan de hand, aan de longe en onder het zadel: hij gaat gewoon waar hij naar toe wilt en daar ben ik al 3 jaar mee bezig) maar ik had hem wel zo beleerd voor de wagen en dat doet hij prima. Het is een hele andere pony in het tuig als aan de longe.
Je gaat les krijgen, dat is al mooi. Gewoon geduld hebben. Shetten hebben een apart karakter en dat moet even wennen maar als hij eenmaal voor je wilt werken heb je er vast een mooi span aan.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:38

Het was weer een mooie ochtend met hoge school sprongen toen de dierenarts wilde enten Verward Met praam om kwam het uiteindelijk goed.

Ik ga van de week nog wel even langs de manege waar we les gaan krijgen, misschien dat ze daar eerst de pony af moeten tasten of ze hem wel geschikt vinden.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:20

Alles wat jij beschrijft, doet ons paard ook. Oa. het springen bij de DA, zelf wat verzinnen als jij niet zegt wat ze moet doen, kabouters zien op allerlei gekke plaatsen en zeker in het begin ook niet stappen aan de longeerlijn. Dit paard is ook vijf.
Dit los je alleen op door goed consequent (en dus eerlijk) te zijn.
Nee is nee en ja is ja. Punt. En wat hier dan nog een keer geldt: 1 keer zeggen is reageren, zo niet nog een keer zeggen en bijtikken met de zweep. En dat hoeft hier helemaal niet hard, maar tik je op dat moment niet iets bij, is dat voor haar het sein: hé, ik doe niet wat jij wilt en jij reageert daar niet op. Prima, dan bedenk ik lekker zelf wat ik doe en is het hek van dam.
Voor de wagen geldt eigenlijk hetzelfde als aan de longe als onder het zadel. Consequent handelen en ze doet alles.
Ben je niet consequent, kun je het wel schudden en loopt zij met jou.
Wij hebben aan dit paard nu een prima paard, doet het goed voor de wagen, doet het goed onder het zadel en ook prima aan de longe (Ze kan zelfs stappen ondertussen Clown ). De toverwoorden zijn hier: Consequent zijn, rustig blijven (ookal komt het stoom uit je oren ondertussen Knipoog), eerlijk handelen en duidelijk zijn. Ze weet ondertussen dat een: Hé denk er aan! betekent ze iets doet wat niet mag (en ja, ze weet dondersgoed wat het is wat niet mag Haha! ) en dat ze een tik krijgt als ze niet ophoudt. Tegenwoordig is dus een Denk eraan genoeg om haar op te laten houden.
Ik denk dat voor jouw pony hetzelfde geldt, prima paard om mee te werken, mits de regels duidelijk zijn.

Sjonniej heeft een goed punt over het braaf zijn. Braaf betekent voor iedereen wat anders. Wij vinden bovenstaand paard braaf, maar ze probeert dus wel uit, schrikt geregeld en kan zich ontzettend heet maken. Kortom er zit best een temperamentvol karakter in. Dit gedrag zullen de meesten op het eerste gezicht niet braaf vinden, wij vinden het juist wel leuk dat er wat karakter in zit (hoewel het bij deze tante wel wat veel karakter is Clown )
En idd, geef de pony en jezelf tijd om elkaar te begrijpen, dat is erg belangrijk. Zodra je daar aangeland ben, kan hij wel omdraaien als een blad aan de boom.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:37

Ja eerlijk zijn, wat is eerlijk?

Misschien is het in dit geval eigenlijk niet eerlijk dat ik zo'n jong paardje heb gekocht? Ik heb twee jonge kinderen (2 jaar en een baby van 4 maanden). Ik kom wel elke dag even op stal maar heb door de kinderen zelf maar twee dagen tijd om intensief met hem bezig te zijn. De overige vijf dagen is hij onder het zadel bij de bijrijdsters, waar ik heel blij mee ben. Ze zijn ook echt gek op hem.

Maar op mijn dagen ben ik volgens mij aan het corrigeren wat hun door de week toleren.

De conclusie is dus dat dit wel een geschikt paardje kan worden en mijn nieuwe vraag is of onze combinatie wel eerlijk is?

Bedankt voor jullie mee denken!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:34

Ik bedoelde eerlijk meer in de zin van: Niet zomaar op zijn donder geven terwijl er eigenlijk niets aan de hand is of vol in het werk zetten na een jaar nietsdoen oid. Lachen

Verder denk ik dat de pony een prima leven heeft. Leuk toch voor hem: Lekker aandacht van bijrijdsters die gek met hem zijn, aandacht van een baasje wat gek met hem is, verder genoeg te eten en lekker op de wei met vriendinnetjes. Wat wil hij nog meer wat dat betreft.

Ik denk alleen dat het handig is om misschien met de bijrijdsters een bepaalde manier van handelen af te spreken.
Nu weet ik niet of dat haalbaar is met meiden van 12 en 13, maar ik heb met Viev d'r eigenaar ook zo bepaalde afspraken over hoe we fout gedrag aanpakken.
Nu doen we dat eigenlijk door de vele jaren samenwerken al bijna hetzelfde, maar je kunt merken dat sinds het gewoon hetzelfde is lekker gaat.
Ook hebben we soort van 'afgesproken' wat we fout gedrag vinden. Bijv. een keer schrikken mag best, als je er dan maar niet al denderend vandoor gaat of in de sloot wilt.
Daarbij komt nog een keer: Als we samen bezig zijn is degene die het paard in handen heeft degene die de commando's geeft. (Dus niet als groom op de koets keihard meecommanderen of als fietser op buitenrit gedrag proberen te corrigeren).
Wel geven we elkaar aanwijzingen: dus als Viev er ohz weer eens vantussen wil wordt er vanaf de fiets geroepen: achterover, maak je zwaar en LOSlaten! (Mijn probleem: Als ie aan de ren wil, pak ik te snel aan Bloos)
Dit helpt echt, is voor het paard ook duidelijk, want er is steeds één iemand tegelijk waar ze naar moet luisteren, diegene straft dus ook indien nodig.

Misschien is dat een optie?

Volgens mij maakt de combi op zich ook niet zoveel uit, een paard weet volgens mij ook dondersgoed het verschil tussen mensen. Nu heb je er alleen net één te pakken die daar zijn voordeel uit weet te halen.
Zolang jullie er tevreden over zijn en het paard gewoon lekker in zijn vel zit is er in mijn ogen niets aan de hand.
De paarden hier moeten het soms ook maar gewoon goedvinden dat ze naar meerderen dienen te luisteren. Over het algemeen gaat dat ook goed. (wel weten ze dondersgoed dat sommige mensen niet doorzetten en ze dus naar sommige mensen niet 'hoeven' te luisteren en dat levert wel eens komische plaatjes op Haha!)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 07:37

Aan jouw reacties te lezen krijg ik het idee dat zijn temperament misschien niet bij jou past. Jouw verwachtingspatroon van een brave pony is misschien anders dan van een wedstrijdkoetsier.

Het hangt er volgens mij van af wat je met de aanspanning wilt gaan doen. Als je alleen op zondag een relaxed rondje door het bos wilt rijden of dat je ook wedstrijden wilt starten, vraagt een heel ander temperament van je pony. Als je veel ervaring met mennen hebt, los je veel problemen al op voor ze ontstaan. Maar als je weinig ervaring hebt, ben je vaak te afwachtend.

Ik denk dat je eerlijk op een rijtje moet zetten wat je van een menpony verwacht en wat je ermee wil doen en hoeveel tijd je aan de opleiding kan spenderen. En misschien kom je tot de conclusie dat je eigenlijk op zoek bent naar een meer ervaren oudere en rustigere menpony. Een leerpony. En dat deze pony van jou een goede menpony is, maar niet geschikt voor jou of voor wat jij er mee wil doen. En misschien kan door veel training deze pony wel geschikt worden voor jou, alleen is de vraag heb je de ervaring en tijd om de pony daarvoor op te leiden.

Succes

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:45

Janouk, ik weet dus niet echt of het is dat het temperament niet bij mij past. Ik moet er in iedergeval erg aan wennen. Ben mijn fjord gewend en die is de rust selve. Sinds we onze shet hebben vind ik de fjord op eens ook zo veel braver!

Maar misschien is het temperament iets waar ik aan moet wennen?

Ik wilde in iedergeval wel iets met loop lust voor de kar.

In het begin is het alleen voor recreatie maar als het goed gaat wil ik wel naar wedstrijden maar daar durf ik nu alleen nog maar van te dromen.

Weet je wat het ook is, ik heb tot nu toe zo veel gehoord over wat er allemaal mis kan gaan met aanspanningen en dat je zo voorzichtig moet zijn dat ik daar door ook ga twijfelen aan onze pony. Het woord "veilig" spookt zo erg door mijn hoofd..........

Per pb heb ik een hele wisseling met Patricia en dat doet mij goed en geeft me al weer meer vertrouwen Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 06:36

Tsja als je wedstrijden wil gaan starten, is looplust fijn. EN als je een koudbloed gewend bent, dan lijken veel warmbloeden een stuk drukker.
Ik zie dat je vlakbij woont, je bent van harte welkom op onze menvereniging om eens te komen kijken. In het Haarlemmermeerse Bos in Hoofddorp. Wij lessen dinsdagavond met verschillende aanspanningen van haflinger tot Kwpn. Sommigen starten samengesteld en wij starten dressuur en vaardigheid. Zo kan je de verschillende aanspanningen aan het werk zien. Zowel de coole combinaties als de drukke combinaties.
Wij hebben alleen in juli een zomer les stop. Kom een keer langs!

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 07:42

Oh ik wist niet dat er in Hoofddorp een men vereniging zit! Ik dacht dat ik naar Lisse moest. Ik kom zeker een keer kijken!
Hoe heet de men vereniging? Hebben ze ook een website? (ik ga zo toevallig naar het Haarlemmermeersebos om te schrijven bij de friezendag).

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:08

Het is gewoon feit dat het even wennen is, zo'n pittig ding als je een koudbloed gewend bent. Ja
Zo vind ik de haflinger van kennissen een ontzettend leuk ding, maar tjee, zou die ooit iets gaan doen zonder dat je het vraagt?
Ik denk het niet. Dat is de braafheid zelve. Daar kan ik altijd maar moeilijk aan wennen. Haha!
Het is dus maar net wat je gewend bent, dus wat anders is even wennen.

Naar de menvereniging, leuk! Doen wij ook, erg gezellig en leerzaam, zowel voor ons als het paard. Ja

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:06

Gezellig

oké, de Friezendag is in het Bos zelf. Maar als je het bos binnenrijdt, is aan de linkerkant (rechts de drafbaan) de Haarlemmermeerse Bosmanege. Als je even pauze hebt, kan je alvast de accommodatie bekijken. Ruitervereniging Kaptein Van der Wal en Paardensportvereniging Haarlemmermeer (vroeger Venneperruiters) hebben daar hun verenigingsmanege.
http://www.haarlemmermeerruiters.nl/
Zij hebben een paardenclub, ponyclub en een menvereniging.
De menvereniging lest op dinsdagavond. Na de zomerstop ben je van harte welkom. Dinsdag is namelijk de laatste les voor de vakantie.