Wel of niet 2x per dag...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Wel of niet 2x per dag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:27

Heeey,

Zoals sommige van jullie mischien wel weten verzorg ik twee ponies. En met dit mooie weer staan ze natuurlijk ontzetten veel buiten in de wei. Het feit wil alleen; ze worden ietswat aan de vatsige kant. De eigenaresse heeft de tijd/mogelijkheid niet om ze halverwege op stal/in de bak te zetten, dus komt het nogal op ons aan. We hebben geen hekjes waarmee we de wei kunnen halveren ofzow.

In principe lopen ze elke dag, afwisselend tussen zwaar/licht grondwerk (daarmee bedoel ik longeren met zowel enkele als dubbele lijnen, de ene keer zwaarder de andere keer iets meer ontspannen). En we hebben dus eigenlijk geen mogelijkheid om ze minder te laten eten... Mijn vraag is dus: 'Is het mischien verstandig om ze in het weekend 2x per dag te laten lopen ('s ochtends en 's middags of 's avonds). En dan bijvoorbeeld op maandag standaard licht werk doen zodat ze wel de tijd krijgen om even uit te puffen?'

Zie naar de reacties uit! Bloos

Gtrz,

Ineke2

Re: Wel of niet 2x per dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:36

Je kunt je pony's wel 2x per dag laten lopen, maar dan zou ik zelf niet kiezen voor 2x per dag longeren.

1x rijden/mennen/buitenrit en 1x longeren/wandelen o.i.d.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:38

ja twee keer longeren per dag gaat al snel vervelen lijkt mij...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:43

naja, wij hebben geen andere optie.. rijden mag nog niet van de eigenaresse en we mogen niet naar buiten en mennen kent ze niet...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:45

Als je ze longeert waar doe je dat dan?
In de wei?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:49

Inderdaad 2 keer op een dag longeren is niet alleen saai maar is ook niet echt bevorderlijk voor zijn/haar spieren en gewrichten. Je paard loopt dan constant in een bocht waardoor hij maar een kant écht intensief gebruikt (tevens ook de reden om evenredig aan beide kanten te lopen). Kun je ze niet iedere dag wat langer laten lopen oid? Mijn shet is ook weer redelijk aan het uitbuiken, maar gaat zo zoekjes aan ook wel weer wat langere werktijden maken.

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:36

Je kunt ze best twee keer per dag laten lopen, maar laat ze dan op maandag niet heel licht werk doen! Zo vergroot je heel erg de kans op spierbevangenheid (ook wel maandagsziekte genoemd Haha! )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:36

Je kunt na 2 zwaardere dagen heus wel een dagje licht werk doen. Zolang je ze maar niet stil zet, dan kun je wel kans hebben op maandagziekte

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:33

maandag ziekte komt door een langere tijd intensief tot zeer intensief werk doen en dan plots veel stil staan.