[AR] Engels volbloed voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Engels volbloed voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 00:48

Ik heb een Engels volbloed merrie van 7 jaar. Ze is gereden maar onder het zadel best een hittepetit, nu zit ik al een tijdje(1,5 jaar) te twijfelen of ik haar zal leren voor de kar te lopen. Ik zou het erg leuk vinden maar weet niet of ze er geschikt voor is, mede omdat ze dus met rijden best heet kan zijn. Nu vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met zulk soort paarden voor de kar, dus een paard wat met rijden heet is of gewoon een EV voor de kar.
Het is overigens niet de vraag of ik haar kan beleren want ik heb al veel paarden beleerd voor de wagen dus dat is niet het probleem, het is puur dat ik me afvraag of ik er goed aan doe een Engels volbloed die zo heet is met rijden te beleren voor de kar.

BlackDevils

Re: Engels volbloed voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:56

Ik denk dat wanneer je zelf echt goed een paard kan geleren je zoiets vanzelf wel aanvoelt. Maar jij twijfelt dus moet je er niet aan beginnen.
Denk echter dat zulke paarden best beleert kunnen worden. Mijn ervaring is dat zulke types later vaak de en betrouwbaarste paarden zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:19

Mijn halfbloed, bijna 65 % vb, is ook voor de koets beleerd, wel met behulp van iemand met verstand van zaken.
Alles rustig opgebouwd.
Degene die me erbij geholpen heeft, geeft me ook onder de man les. Verder is ze zelf op hoog niveau in de aangespannen sport actief en geeft ondermeer op het KNHS centrum les.

Mijn bloedje wordt ook al werkpaard ingezet; bak slepen.
Als ze onverhoopt de strengen tussen haar benen krijgt, reageert ze heel nuchter.
Ze is alleen rillerig met het omdoen van de culeron.

Een EV is wel heet, maar tegelijkertijd ook heel nuchter.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:58

Trek er in je hoofd gewoon al meer tijd voor uit. Met geduld bereik je een hoop.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:49

mijn kwpn merrie met meer dan 50% volbloed in de stamboom, is ook een heethoofd onder het zadel,maar voor de wagen superbraaf en op je pinken te rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:35

Als je er zelf vertrouwen in hebt, gewoon proberen. Lukt het niet, kan je het altijd nog laten varen. Zolang je maar altijd met verstand bezig blijft en hem niet 'even snel' voor de wagen wil knopen. Bedenk erbij dat bloedpaarden geestelijk vaak wat meer tijd nodig hebben om nieuwe dingen te verwerken.

Heet zijn is niet erg, zolang jij het maar kan doseren en je niet regelmatig geen controle meer hebt over je paard. Oftwel; ga gewoon bij 0 beginnen en kijk hoe het loopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:44

Ik kan altijd de controle behouden onder het zadel maar ik weet dus niet hoe ze in het tuig zal reageren.
Ze is zo in de omgang ook heel nuchter, bij rare dingen reageert ze heel droog en ze is meer bomproof dan een koudbloed. Daarom denk ik ook dat het wel zou moeten lukken, ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:21

Mijn Lusitano-merrie loopt ook voor de wagen en in dat werk kan ze zich vaak meer ontspannen dan onder het zadel, dan geeft ze vreselijk veel spanning...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:57

Waarom zou ze ohz wel super braaf zijn en voor de wagen levensgevaarlijk (mits goed gebeleerd)??