[AR] Vraagje over tuig. Wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Vraagje over tuig. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:54

BlackDevils

Re: Vraagje over tuig. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:42

Voor € 200,- heb je kwalitatief nooit een goed tuig m.i..
Dus nog even door sparen...
Een idealtuig is wat kwa prijs/kwaliteitverhouding betreft goed en komt voor een shet op ca € 500,-.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:57

Ik heb dat 2e tuig ook liggen. Best een prima tuigje om mee te beginnen, maar hou hem wel in de gaten. Een top tuig is het niet.

Vind hem soepeler(zonder slap te zijn)dan de Ideal tuigen (heb ik er ook een van liggen).

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:03

BlackDevils schreef:
Voor € 200,- heb je kwalitatief nooit een goed tuig m.i..
Dus nog even door sparen...
Een idealtuig is wat kwa prijs/kwaliteitverhouding betreft goed en komt voor een shet op ca € 500,-.

ik zou ook voor ideaal tuig gaan . ik heb het ook en ben er super tevreden mee suces er mee mvg corlien

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:02

ik ken de 2 tuigen op de foto, en ben er zelf helemaal geen fan van...

kwalitatief goed tuig is meestal toch wel iets duurder dan €200,= ik heb zelf geen ideal tuig, maar wel een vergelijkbaar iets van marathonkwaliteit, daar heb ik zo'n 5 jaar geleden dacht ik tussen de €400,= en €500,= voor betaald.

Let er metname op dat de stiksels van het tuig en dan vóóral op de cruciale punten ín het leer liggen, en niet óp het leer. zo herken je al een beetje de kwaliteit van het tuig

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:44

Ik ga denk toch voor het 2de tuig.
Ooit komt er wel een Ideal tuig maar dan pas als me eigen shet voor de kar staat Knipoog

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:12

Ik heb hetzelfde hoor. Eerst zou ik beginnen met een goedkoper tuig. Als je shetlander alles goed kan en je wilt er zeker mee verder gaan in de mensport kan je altijd nog een wat duurder tuig aanschaffen. Ik ga ook beginnen met een goedkopere of tweedehandse.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:20

de 1e is een pfiff de 2e kan ik zo niet zien welk merk het is
je mag er vanuit gaan dat onder de 200 euro
je een starter tuig hebt ,leuk voor het begin over de weg
zeker als je nog niet zeker weet of dit wel het ding is wat je wilt blijven doen

ga je echt het zwaardere werk doen is een sterker /beter al dan niet nylon versterkt , tuig verstandiger
nylon versterkte shet tuigjes zijn er al va 350 euro
er zijn overigens meer goede tuigen buiten alleen ideaal

en ook goede (merk) tuigen voor elke rit checken !
er kan altijd iets mis zijn of gebeuren

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:35

Ik blijf zowieso recreatief mennen Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:46

Misschien is er wel ergens een leuk 2e hands tuigje te vinden.

Ideal raadt ik je sterk af. Ik vind het veel geld voor een tuig van niet al te beste kwaliteit.
Ik had het voor mijn shetten (frans gareel) en binnen 2 maanden hadden ze beide witte plekken op de schoft. Ook vond ik het vrij stug en je bleef poetsen om het mooi te houden. De kwaliteit van het leer is lang niet meer als waar ze de naam mee opgebouwd hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:48

Zo heel slecht is Ideal ook weer niet, waarschijnlijk heb je een verkeerde lading getroffen en lastige schoftjes voor een confectietuig.

Ik heb mijn Idealtuig nu 3 jaar, wordt al 3 jaar zéer intensief gebruikt en gaat nu inderdaad slijtage vertonen. Veel meer dan 3-4 jaar zal ik er dus in totaal niet mee kunnen doen. Maar voor het geld wat het kost is het ook niet gek. Het leer blijft wel mooi, de stiksels gaan alleen hier en daar loslaten.
Je kan het niet vergelijken met een handgemaakt tuig, maar daar is de prijs ook naar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:33

kweet niet hoor maar mijn middenklassertuigje is 4 jaar lang zeer intensief gebruikt en uh Bloos niet altijd even netjes mee omgesprongen
voordat ik m 2e hands verkocht , pony was er uit gegroeid , echt geen losse naadjes oid
ideaal is in de regel toch het duurdere tuig ..
de goedkopere tuigen die ik verkoop , ja die mogen na een jaar of 3 /4/5 ligt aan het gebruik slijtage gaan vertonen .. voor de inimini's hebben we n nog goedkopere maar dat is geverfd leder dus tja aan de verf kan je het wel zien ..maar ook dat gaat een jaar of 3 mee
had van ideaal (zelf geen ervaring mee vond m te duur ) een betere kwaliteit verwacht

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:11

Ik rijd al 3 jaar met een goedkoop tuigje (180 euro) en hij is echt nog prima(redelijk intensief gebruikt, en niet altijd even lief voor geweest). Vind hem fijner dan een 1 jaar oud, bijna niet gebruikt Ideal tuig.

Ik maak straks de overstap op tuigen van Co Pater, kunststof dus.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:37

Mijn Ideal tuigen blijven goed qua stiksels en slijtage ik heb alleen nooit het leer lekker soepel gehad. Mijn goedkopere enkelspantuig is veel soepeler en net zo stevig hoewel ik de pasvorm van het Ideal tuig veel beter vind. Nooit geen problemen gehad met drukplekken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:51

Als je Ideal als het duurdere tuig ziet, ja dan is de kwaliteit niet goed. Maar een Ideal tuig is in mijn ogen een goed middenklasse tuig en zeker niet duur. Een tuig van iemand als Van Rijs blijft 20 jaar goed, maar kost je dan ook minstens het dubbele. Verder heb ik nog weinig goed ogende tuigen gezien, die een stuk goedkoper zijn dan het Ideal.

(Laten we ook niet vergeten dat er met mijn tuig minstens 8-9 keer in de week wordt gereden en er regelmatig een marathon mee wordt gestart. Dat richt behoorlijk meer schade aan, dan 5 keer in de week een rondje over de straat/veld)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:12

eens sjonnie ..maar ik zie idd de 5/6/700 euro tuigen als duurdere tuigen , terwijl ik toch ook regelmatig de 1000 euro tuigen lever of iets op maat laat maken .. maar heel eerlijk
het gross vd mensen wil een GOED 2e hands tuig voor onder de 100 euro
niet alleen hier in de shop , ook bij collega's hoor je dat ..marathon kwaliteit voor 200
dat is er gewoon niet ..maar voor 600 kan je al een heel leuk tuig kopen ,
voor minder ook wel maar dat gaat dan dus ook minder lang mee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:25

Het is nu eenmaal een feit dat mensen voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. Maar dat heeft naar mijn inziens niet te maken met het feit dat een Ideal tuig al in de dure klasse zou vallen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:19

Mijn (toekomstig) bit kost meer dan mensen voor hun hele tuig uit willen geven. En nu ben ik heel zuinig hoor, kan me ook niet veel permiteren maar die dingen als tuig en wagen moet je echt geld aan uitgeven, daar moet je voor je paard en eigen veiligheid niet op bezuinigen.