[AR] Trailer met Koetsenframe of vrachtwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JJJose

Trailer met Koetsenframe of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 23:00

Om paard en wagen te vervoeren ben ik op zoek naar de mogelijkheden. Zoals ik nu begrijp zou dat een trailer met koetsenframe zijn of een vrachtwagen waar zowel paard als wagen in past.

Wat hebben jullie? En vooral hoe bevalt dat?
En wat raden jullie aan?

Divine

Re: Trailer met Koetsenframe of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:15

Hoi,

Ik heb zelf geen van beide oplossingen (wij hebben twee auto's, 1 met de trailer + pony, de andere met de aanhanger + wagen).
Een vrachtwagentje is een hele makkelijke oplossing, je hebt alles in 1 keer bij je en voldoende ruimte voor je paard en wagen. De alles-in-1-oplossing.
Een auto met trailer + koetsenframe is vaak wat gecompliceerder. Je moet een zware sterke auto hebben die de hele combi kan trekken. Een trailer met koetsenframe is vaak behoorlijk zwaar en door de verlengde dissel ook een stuk langer dan een gewone trailer. Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat twee leden bij mij op de menclub zo'n trailer hadden en ook weer weg gedaan hebben. Het beviel hun niet, te zwaar etc etc.
Zelf ervaring heb ik dus niet, maar dit is wat ik er zo van heb gehoord. Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die wel goede ervaringen hebben met een trailer met koetsenframe.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:34

Ik heb een pick-up (1,5 cabine, zodat er ook rotzooi en honden ín de auto mee kan) waar de wagen op staat en dan pony in trailer erachter.
Maar hoe groter je aanspanning, hoe minder makkelijk je een pick-up kunt vinden met voldoende grote laadbak (ik ben helemaal in shetland- maat Knipoog ). Ze zijn er wel, want ik heb dat idee afgekeken van een paardenaanspanning Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:30

Heb jij of een ander iemand die altijd met je mee op wedstrijd gaat/wil groot rijbewijs? Alleen dan is een vrachtwagen eigenlijk interessant. Vrachtwagens op klein rijbewijs zijn schrikbarend duur, zeker als je ruimte wilt hebben voor wagen en paarden. Voor groot rijbewijs ligt de prijs een stuk lager.

Zo een trailer, hier in de regio zijn er vrij veel met zo een ding. En die zijn er allemaal super tevreden over. De meeste hebben hem al jaren en heb er nooit ontevreden verhalen over gehoord. Punt is alleen dat je altijd gewicht voorop moet hebben staan ivm. balans. Dus zonder wagen ermee rijden is eigenlijk niet handig. En je moet een erg sterke auto hebben, die dus in dagelijks gebruik ook weer vrij duur is.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:51

Sjonniej schreef:
Zo een trailer, hier in de regio zijn er vrij veel met zo een ding. En die zijn er allemaal super tevreden over. De meeste hebben hem al jaren en heb er nooit ontevreden verhalen over gehoord. Punt is alleen dat je altijd gewicht voorop moet hebben staan ivm. balans. Dus zonder wagen ermee rijden is eigenlijk niet handig. En je moet een erg sterke auto hebben, die dus in dagelijks gebruik ook weer vrij duur is.

Dat is niet waar,dit was vroeger wel zo Knipoog
Ik kan gewoon met mijn trailer weg zonder kar erop[het ligt er wel aan of je een goedkoop of een wat duurder merk trailer heb]mijn trailer is van Bockmann Knipoog

Wel moet je idd een vrij sterke auto hebben omdat mijn trailer alleen al 1350 kilo leeg weegt en een totaal gewicht mag hebben van 3000 kilo Haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:06

je hebt tegenwoordig ook van die schamel aanhangers die volledig ingericht zijn voor paarden.
dit is eigenlijk een soort vrachtwagen bak op wielen voor achter je auto, alles staat dus ook droog..
maar ik denk dat je hier ook wel een wat zwaardere auto voor nodig hebt.

andere optie kan een vierpaards trailer zijn, maar ook hier heb je een wat zwaardere auto voor nodig. hier passen dan 2 paarden en een wagen in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:11

Dat is dan inderdaad een mooie verbetering!

Ik zal de opties van Palousa_boy nog even aanvullen met http://www.featherlite.nl

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:54

Vrachtwagen kan vaak maar 1 paard óf 2 lichte pony's in...... vaak kan er de koets dan niet meer bij of je moet een groot rijbewijs (C) hebben. Als ik mocht kiezen, zou ik voor een trailer met koetsframe gaan...... Of je pakt een vrachtwagen met een aanhangertje erachter....... dat kan natuurlijk ook. En wat palousa-boy zegt is ook een mogenlijkheid.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:06

John_1983 schreef:
Vrachtwagen kan vaak maar 1 paard óf 2 lichte pony's in...... vaak kan er de koets dan niet meer bij of je moet een groot rijbewijs (C) hebben. Als ik mocht kiezen, zou ik voor een trailer met koetsframe gaan...... Of je pakt een vrachtwagen met een aanhangertje erachter....... dat kan natuurlijk ook. En wat palousa-boy zegt is ook een mogenlijkheid.

Je hebt van die prachtige kleine verhoogde bussen van renault master en van Fiat heb je ze ook. Daar kunnen met gemak twee paarden in. Bovendien kun je je koets op een aanhangertje er achter hangen.
Wij zitten nu voor dezelfde keuze.
Ik ken veel mensen met een trailer met koetsenframe. Ze zijn er allemaal tevreden mee. Ik ken niemand met zo'n Renault Master...maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:21

Mijn manlief heeft C-rijbewijs Haha! Dus een vrachtwagentje zou wel kunnen. Maar het is gelijk zo'n gevaarte voor één paard en een wagen en zo'n aanhanger met koetsenframe weegt best veel. Dat kan niet achter onze auto (audi) qua gewichten.

maar past een paard en een wagen in een vrachtwagentje voor B-rijbewijs? Alhoewel die idd superduur zijn!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:12

Of een Renault Master of Mercedus bus waar de kar in past en paarden in de trailer. Heb je wel BE voor nodig.
Een vrachtwagen is duur in gebruik, die staat buiten je rijtijd gewoon stil.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:31

polly2 schreef:
John_1983 schreef:

Je hebt van die prachtige kleine verhoogde bussen van renault master en van Fiat heb je ze ook. Daar kunnen met gemak twee paarden in. Bovendien kun je je koets op een aanhangertje er achter hangen.
Wij zitten nu voor dezelfde keuze.
Ik ken veel mensen met een trailer met koetsenframe. Ze zijn er allemaal tevreden mee. Ik ken niemand met zo'n Renault Master...maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Kan dat ook i.v.m het laadvermogen? Want je zit al heel snel aan de 3500kg en ik verwacht niet dat die auto's minder dan 2000kg wegen......

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:38

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Bedoel je of je dat met B rijbewijs mag rijden?
Of dat er werkelijk twee paarden in gaan?
Die auto´s zijn daar speciaal voor omgebouwd en daar kunnen dus echt twee paarden in. Trekhaak er aan en je koets op een oprijwagentje er achter...dat kan dus echt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:54

Napie schreef:

Grote auto gaat je ook weer veel kosten in dagelijks gebruik, dus het is allemaal wat. Kwestie van uitrekenen.
(Bedenk ook even hoe vaak je met de vrachtauto op stap wil, eventueel kan je je dan (volgens mij voor 60 dagen) korting krijgen)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:22

Sjonniej schreef:
Napie schreef:

Grote auto gaat je ook weer veel kosten in dagelijks gebruik, dus het is allemaal wat. Kwestie van uitrekenen.
(Bedenk ook even hoe vaak je met de vrachtauto op stap wil, eventueel kan je je dan (volgens mij voor 60 dagen) korting krijgen)

Is niet meer, ju kunt als particulier hem gewoon bij de belasting opgeven, zeggen dat ij voor paardenvervoer is , dan betaal ke 60euro per jaar aan wegenbelasting..

En de luxe die het meebrengt van droog kunnen optuigen, alles bij de hand te hebben.(c Rijbewijs wagen dan he)

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:57

polly2 schreef:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Bedoel je of je dat met B rijbewijs mag rijden?
Of dat er werkelijk twee paarden in gaan?
Die auto´s zijn daar speciaal voor omgebouwd en daar kunnen dus echt twee paarden in. Trekhaak er aan en je koets op een oprijwagentje er achter...dat kan dus echt.

Je mag met een paardenwagen rijden met B-rijbewijs zolang hij niet boven de 3500kg komt. En in veel gevallen wegen de wagens leeg rond de 2000kg (en dan heb je een lichte wagen).

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:00

Na een beetje speurwerk hebben we best wat leuke vrachtwagens gezien (c-rijbewijs). Nu vragen we ons alleen af wat voor afmetingen we dan ongeveer moeten hebben. We hebben er één gezien met 4,5 meter bak. Zou dat groot genoeg zijn voor 1 paard en marathonwagen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:22

Dan heb je geen zadelkamer of andere ruimte over.
Reken maar je koets is ong 1m50 breed..(als je hem overdwars kunt zetten
kan alleen met een korte koets dus korter dan 2m20).

Alles wat hij langer is neemt ruimte in..
Beste is eerst de oets op de wagen da het paard, dit ingeval van nood.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:31

Wij hebben een auto van 5-5,5 meter. Dan hebben we achter een klep die je met een knopje open/dicht kan doen en aan de zijkant een klep voor de paarden. Aan de achterkant hebben we 1,5-2 meter (zadel)kasten aan de zijkant, waar eventueel ook de wagen naast kan staan. En dan kunnen aan de voorkant nog zeker 3 paarden staan.
Dus een meter korter en maar 1 paard moet passen Ja

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:48

Wij hebben een vrachtwagenTJE..
Daar pas wagen, tuig en 2 pony's (evt. 3) in..
het bevalt super;)
Alles past;)
En makkelijk!

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:35

Gisteravond hebben we een vrachtwagentje gekocht. Ik vind die trailers met koetsenframe ook best prijzig trouwens.
Qua maten past alles erin, nu alleen nog even stoeien met de handigste indeling. Bedankt voor jullie tips en opmerkingen Ja

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:31

Ik heb zelf een klein vrachtwagentje op B voor mijn 4 ponys en kar. Ik vind het super handig.
Mijne is al bijna antiek (25 jaar Knipoog ) en dan kost hij in wegenbelasting niks meer en 90
euro aan oldtimer verzekering (kan vanaf 20jr). Die 60 dagen kaart kost mij dit jaar nog
wel 170,00, je betaald 1 kwartaal. Het laadvermogen van mijn vrachtwagentje is 1200/1300kg.
ALs je een vrachtwagen aanschaft moet je dit goed controleren. Er staan veel teruggekeurde
vrachtwagen te koop en dan mag je er nog geen geit in vervoeren Haha! (qua laadvermogen dan)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:48

bontegevaar schreef:
Ik heb zelf een klein vrachtwagentje op B voor mijn 4 ponys en kar. Ik vind het super handig.
Mijne is al bijna antiek (25 jaar Knipoog ) en dan kost hij in wegenbelasting niks meer en 90
euro aan oldtimer verzekering (kan vanaf 20jr). Die 60 dagen kaart kost mij dit jaar nog
wel 170,00, je betaald 1 kwartaal. Het laadvermogen van mijn vrachtwagentje is 1200/1300kg.
ALs je een vrachtwagen aanschaft moet je dit goed controleren. Er staan veel teruggekeurde
vrachtwagen te koop en dan mag je er nog geen geit in vervoeren Haha! (qua laadvermogen dan)

Over die 60 dagen regeling. Kun je me vertellen hoe dat zit?
Moet je een kilometerregistratie bijhouden? Of hoe is dat geregeld...want ik neem aan dat je dan zestig dagen mag rijden maximaal? Hoe zit dat? dat heb ik me altijd al afgevraagd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:52

Als je een brief naar de wegenbelasting stuurt, met het bewijs van RDW dat het uitsluitend om paardenvervoer
gaat, krijg je gewoon voor vrachtwagens minder dan 25 jar oud, een rekening van 60euro

Voor oldtimers hoef je dan niets te betalen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:31

Echwel schreef:
Als je een brief naar de wegenbelasting stuurt, met het bewijs van RDW dat het uitsluitend om paardenvervoer
gaat, krijg je gewoon voor vrachtwagens minder dan 25 jar oud, een rekening van 60euro

Voor oldtimers hoef je dan niets te betalen.

Oh...okay, dank je wel. Goed om te weten. Wij willen binnenkort ook een keuze maken. Geld dat dus ook voor die Renault masters, die "bussen" die tot paardenvrachtwagentje zijn omgebouwd?