Probleempje met VD Shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Probleempje met VD Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:44

Ik heb een klein probleempje met vrijheidsdressuur met men vz shettie.
We zijn nog niet zo lang bezig met de klikker. Ze snapt wel wat de klikker betekend en wil het snoepje (lees; klein stukje wortel, appel, muslie of dergelijke) wel verdienen. Omdat we niet zo lang bezig zijn begon ik met wat simpels; been optillen op commando.
Nu kan ze dit geweldig. Ik zeg 'Been' vervolgens tilt zij haar been op en laat hem weer vallen.
Nu wil ik dit beter laten doen in de vorm van echt het been omhoog houden en niet gelijk weer laten vallen. Nu de vraag.. hoe moet ik dat doen??
Sommige zeggen gewoon opnieuw vragen en pas klikken als ze haar been een stukje hoger optilt.
Jammer genoeg raakt ze na een paar keren zonder beloning (en dus zonder klik) haar concentratie kwijt en doet ze niet meer mee, of heel zwakjes..

Wie kent of heeft dit probleem en/of wil me helpen?

Gr MilkaFAn

Amable

Re: Probleempje met VD Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:50

Het gaat nu enkel op een woord commando? Dat is jammer. Het zit namelijk zo, je kan natuurlijk wachten tot ze uit zichzelf bekend dat je misschien iets anders wilt, maar voor haar is de oefening al lang af. Ze is hier altijd voor de beloont. Je moet haar dus "vertellen"dat je meer actie wilt voor dezelfde beloning. Zie het als je werk, als je altijd alleen de telefoon hoeft aan te nemen dan kan je baas wel wachten tot je ook de emails gaat afhandelen, maar als íe je dat niet verteld is de kans klein dat je dat gaan doen.

Met alleen een stem commando kan je niet zoveel, daarom zou ik het op een zweep commando gaan zetten. je leert haar dat de aanraking betekent been optillen en haalt dan meteen de zweep bij het been weg. Snapt ze dit goed dan blijf je terwijl ze het been optilt met de zweep toucheren dus aanraken. Hier gaat ze tzt het been langer van omhoog houden. Zet ze hem de eerste keer direct neer dan meteen weer aantikken. Op deze manier leg je haar uit dat ze "meer" met dat been moet doen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:09

Als je het op stemcommando wilt blijven doen, kun je misschien helpen door haar beentje vast te pakken wanneer ze die omhoog heeft gedaan en dan een paar seconden zo te houden, waarna je zachtjes los laat. Daarna beloon je. Je kunt misschien ook je voet achter haar hoefje houden om haar te seinen dat ze langer d'r beentje omhoog moet doen.

Wat de concentratie betreft: nadat je VD hebt getraind, kun je haar goede concentratie belonen met iets lekkers. Dan weet ze dat, als ze klaar is na goed werken, ze ook iets lekkers krijgt.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 08:38

@ Amable: We hebben het er inderdaad aangeleerd met zweeptikje. Maar onderhand hebben we dit overgezet op commando. Ze doet het nog wel met zweeptikje hoor.
Dank je wel voor de tip ga het cker proberen Haha!

@ Ukkiee: Goeie tip voor de concentratie, dank je wel! Knipoog

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:00

Oke, geprobeerd maar werkt niet echt, ze begint met haar achterhand te draaien en doet een beetje nors... Boos!