Longeersingel voor paard met hoge schoft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Longeersingel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:20

Hoi

De titel zegt het eigenlijk al.
Ik heb een paard met een zeer hoge schoft.
Ik longeer nu niet veel en als ik het doe meestal met zadel of zonder hulpteugel en dus blote rug,
maar ik zou graag wat meer longewerk willen doen en eventueel ook met pessoa en dan heb ik een longeersingel nodig.
De courante modellen, zowel dat oude stoffen model met streepjes als de leder en neopreen modellen die ik ken, zijn echter niet geschikt voor hoge schoften, ofwel liggen ze niet stabiel, ofwel moet je ze zo ver naar achter leggen, dat ze bijna halverwege de rug liggen en dat is ook niks.

Heeft iemand een idee (eventueel met plaatje Lachen )?
Hoe lossen jullie het op?

Alvast bedankt.

Kaat

Margreet

Re: Longeersingel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:15

Ik heb een longeerlijn met vrij dikke kussens, dus niet zo'n platte "band". Daaronder een schoftbontje van een mentuig en dat werkt prima. Nooit zo bij stil gestaan eigenlijk zelfs dat het een probleem zou kunnen zijn, terwijl hij toch best een flinke schoft heeft.
In de link in mijn onderschrift kun je evt. foto's zien waar 'ie op staat.

Eventueel kun je natuurlijk ook je zadel gebruiken, ga er tenminste vanuit dat je een zadel hebt dat past?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:06

Bedankt.
Al denk ik dat we een enigszins ander idee hebben van "flinke schoft".
Die van mij heeft echt een messcherpe schoft die er 2 vingers bovenuit steekt en anderhalve vinger breed is, met littekenweefsel.
Ja, met zadel kan wel, maar niet met een Pessoa.
Ik kan alleen geen foto plakken want ik heb ze niet digitaal. Boos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:00

Ik denk dat een handige zadelmaker best een soort van boom (of eigenlijk een kopijzer, bijvoorbeeld zo'n verwisselbaar Wintec ding) in een longeersingel met kussens moet kunnen knutselen om de schoft vrij te houden, lekker zacht bontje er nog onder en klaar ben je. Eventueel een borsttuig eraan, hoef je ook niet zo strak aan te singelen. Je zit er niet met je gewicht op, dus het zal niet zo heel nauw komen als bij een zadel.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:36

Een lammert haanstra singel gaat wel. Diezelfde uitvoering heb ik van de week ook gezien van Ideal (is die E 10 voordeliger). Anders is wellicht een voordeligere oplossing opzadelen en daar je longeersingel overheen, met een beetje creativiteit kan je dan ook je pessoa wel bevestigen Ik zou dan alleen wel mijn zadelhoes tussen zadel en singel doen vanweg de kruistouwtjes naar achter (naar bontje ivm zadellepel)
Eventueel kan je een tuigschoftstuk gebruiken,maar die hebben geen ringen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 23:13

Hmmm...
Maar een handige zadelmaker moet op een tuigschoftstuk wel ringen kunnen zetten...
Ik ga het hem eens vragen...