mijn verzorg shetje heb ik ook geleerd om op comando te draven ik heb dat als volgd gedaan:
- eerst heb ik het stap comando geleerd dat kan jouw pony dus al.
- daarna ben ik met haar an de hand gaan draven ik liep er naast en op het moment dat ik haar in draf wou hebben begon ik zelf een beetje te rennen en zei ik " DRRRRRAF" (die R laat ik luid en duidelijk klinken) en dan trok ik iest aan het touw zodat ze in draf ging en daarna beloonde ik haar met en vrolijke " goed zo" .
Dat herhaalde ik een paar x totdat ze op het draf comando in draf ging.
- later liet ik het touw langer en gaf ik ook het draf comado (ik "draaf" wel met haar mee steeds).
- toen ze het bovenstaande goed kon begon ik dat aan de longe te doen ik moest soms wel even bijspringen met het zweepje maar daarna kon ik die weg laten.
Als je elke x dat comando gebruikt doet ze het altijd (teminste mijn verzorg shetje wel).
het is wel handig om ook een comando te geven ana weer langzaam gaan ik gebruik daar een lage "HO" voor dus voor de snellere gangen maak ik mijn stem duidelijk en hoog en om weer langzaam te gaan maak ik mijn stem zwaar en laag zodat ze mijn stem heel makkelijk kan onderscheiden.
Let wel op als je haar beloont met het stemcomando "goed zo" dat je het woordje "ZO" wel hoog zegt anders lijkt dat te veel op "HO" en dan heb je kans dat ze weer in stap gaat (dat heb ik ervaren met mijn verzorgs shet
hehe)
Als je pony het allemala heel goed onder de knie heeft kan je ook als je b.v aan de longe loopt de overgangen van draf naar stap en van stap naar draf sneller achter elkaar doen dat houd je pony scherp (teminste de mijne wel) en bij alles wat ze goed doet belonen met je stem 
Mijn verzorgshetje luisterd er heel goed naar en heeft het op deze manier snel geleerd, ik weet niet of dat bij jouw pony ook werkt en er zullen vast wel meerder manieren zijn maar deze heeft bij mij goed geholpen dus mischien heb je er wat aan 
succes ermee een veel plezier ^^