[AR] moeilijk in stap, goed in draf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

moeilijk in stap, goed in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:22

Tja, de titel zegt het wel zo'n beetje.

Als ik mn pony voor de wagen heb, en ik heb mijn leidsels in normaal contact, merk ik dat hij in draf heel fijn het bit aanneemt, mooi ontspant en netjes voorwaarts loopt. In stap echter, kropt hij zich heel erg achter het bit, drukt zn rug weg, en gaat heel erg kort lopen, terwijl hij van zichzelf uit een heel mooie ruime stap heeft.
Ook wanneer ik de leidsels langer laat worden, blijft hij kort en gespannen lopen, hoewel de halslengte wel iets meer wordt. Het enige moment waarop hij wel fijn stapt is met volledig doorhangende leidsels als we uitstappen na het werk, en zelfs dan duurt het even voor hij zich in stap ontspant.

Deze herfst krijg ik menlessen (heb daar nu helaas nog niet de mogelijkheden voor) maar ik zou toch graag willen weten of iemand hier dit probleem herkent, en of iemand misschien een mogelijke oplossing weet?

Het bit wat ik gebruik is ofwel een utrechtse stang, ofwel een liverpoolstang. Op de liverpoolstang heeft hij het ietsjes minder, maar het probleem is er nog wel. Opvallend is dat hij het probleem onder het zadel niet heeft, ongeacht welk bit erin zit. Ook aan de lange lijnen loopt hij goed, zij het dat hij daar wel de voorkeur geeft aan de liverpoolstang.

Ik men volgens achenbach, zit er af en toe nog wat mee te kl*ten (tja, moet het ook leren...gaat niet vanzelf) maar ook als ik de leidsels als teugels houdt, krijg ik hetzelfde probleem.

Hoop dat jullie voldoende info hebben om een compleet beeld te krijgen, en dat jullie enig idee hebben wat het probleem zou kunnen zijn.

Groetjes, Lacuna

BlackDevils

Re: moeilijk in stap, goed in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:54

Probleem ligt er waarschijnlijk toch in dat je pony de rug toch niet goed los laat. Al lijkt het dan in draf goed te gaan, vaak kunnen ze dan toch makkelijker onder het werk uitkomen zonder dat het opvalt.
De oplossing is toch om te proberen het hoofd naar beneden te rijden zodat ze de rug los laat, veel overgangen rijden en zorgen voor correcte stelling en buiging.
Ook moet je zorgen dat je niet te scherp optoomt en eventueel een zeempje om het bit.

Sjonniej

Re: moeilijk in stap, goed in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:48

Loslaten en naar je hand drijven.
Hoe loopt je pony ohz, loopt hij dan netjes los in de rug en naar je hand toe?