vraagjes ivm pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

vraagjes ivm pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:13

Hoi!!
Ik longeer sinds eind maart 1x week ongeveer met de pessoa.
Dit op aanraden van mijn (toenmalige) instructrice. Zij heeft me hier ook enkele lesjes in gegeven zodat ik zeker wist hoe het te doen.
Sinds ik met de pessoa longeer komt tijdens de training zijn achterhand toch ook een pak beter onder, dus het helpt wel.

Alleen had ik nog enkele vraagjes :

* Longeren jullie meteen met de pessoa al aan? Ik doe het namelijk zo ( is me zo geleerd!!) : ik begin met de pessoa op de laagste stand ( voorwaarts - neerwaarts) en laat hem dan 5 minuutjes instappen ongeveer langs elke kant. Dan begin ik met rustige drafjes langs beide kanten. en pas nadien begin ik met overgangen, tempowisselingen en dan de galop...

* Volgens mijn instructrice was het ook beter om ten allen tijde de pessoa op deze stand te laten staan, dus ik heb hem nog niet hoger ingesteld ; klopt dat wel? Of vanaf wanneer mag/kan je hoger instellen?

* Sinds kort gaat ie ook iet goed meer in galop aan de pessoa : tijdens het rijden lukt dit perfect : ik hoef zelfs niet door te zitten gewoon been naar achter en hij is vertrokken ( niet dat ik het altijd zo doe). Aan de longe begint hij eerst hard te rennen en wil dan helemaal niet ofwel bokt hij een paar keer flink en schiet dan in galop... Enig idee hoe dit op te lossen?

* Kan het kwaad om meer dan 1x week te longeren met pessoa?? Momenteel hebben we enkel een buitenbak ( binnenbak is bijna klaar) en longeerpiste en die lag gisteren al nat en ik vermoed dat het echt ontzettend gaat regennen vandaag. Ik heb namelijk begin van de week ook al met de pessoa gelongeerd...

* Hoe laten jullie je paard/pony verruimen aan de longe? De mijne snapt het plaatje soms, maar soms schiet ie in galop natuurlijk : als hij het goed doet beloon ik altijd meteen.

* Belonen jullie ook tijdens het longeren vaak met jullie stem? Ik moedig hem vaak aan door ' Flink!' of ' goed zo!' te zeggen...

Sorry voor de veel vraagjes...
Heb ook al veel op internet gekeken ivm de pessoa maar wil toch ook graag jullie ervaringen / mening.

kunamosity

Re: vraagjes ivm pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:42

McSquizzy schreef:
Hoi!!
Ik longeer sinds eind maart 1x week ongeveer met de pessoa.
Dit op aanraden van mijn (toenmalige) instructrice. Zij heeft me hier ook enkele lesjes in gegeven zodat ik zeker wist hoe het te doen.
Sinds ik met de pessoa longeer komt tijdens de training zijn achterhand toch ook een pak beter onder, dus het helpt wel.

Alleen had ik nog enkele vraagjes :

* Sinds kort gaat ie ook iet goed meer in galop aan de pessoa : tijdens het rijden lukt dit perfect : ik hoef zelfs niet door te zitten gewoon been naar achter en hij is vertrokken ( niet dat ik het altijd zo doe). Aan de longe begint hij eerst hard te rennen en wil dan helemaal niet ofwel bokt hij een paar keer flink en schiet dan in galop... Enig idee hoe dit op te lossen?

Ik heb zelf geen ervaringen met een pessoa, maar dit weet ik denk ik wel. Dit klinkt als opstand. ik denk dat jouw paard het helemaal niet fijn heeft met zo'n dwangmiddel en dat hij daar in opstand tegen komt. ik beschuldig je nergens van hoor, maar ik vind dit gewoon een onnatuurlijk iets. Jij zegt dat je hem goed beloont! dit vind ik wel goed, paarden zijn erg gevoelig voor je stem. Ik vind het jammer dat je zo'n werktuig gebruikt...

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:51

kunamosity schreef:
[

Ik heb zelf geen ervaringen met een pessoa, maar dit weet ik denk ik wel. Dit klinkt als opstand. ik denk dat jouw paard het helemaal niet fijn heeft met zo'n dwangmiddel en dat hij daar in opstand tegen komt. ik beschuldig je nergens van hoor, maar ik vind dit gewoon een onnatuurlijk iets. Jij zegt dat je hem goed beloont! dit vind ik wel goed, paarden zijn erg gevoelig voor je stem. Ik vind het jammer dat je zo'n werktuig gebruikt...

Er zijn toch tal van mensen die een pessoa gebruiken? Ik vind het persoonlijk een heel vriendelijk hulpmiddel bij het longeren. Ik heb ook met touwtjes en bijzet gelongeerd en daar ging die op hangen en wilde die niet eens in galop gaan...
Het is in mijn ogen verre van een 'dwangmiddel' maar dat is mijn mening : hij heeft voldoende ruimte om zich te bewegen en hij gaat zich echt ontspannen ( kauwen op het bit, schuimen, ...).
Dus ik denk niet dat het opstand maar gewoon profiteren is...maar dat is dan weer mijn gedachtengang en daarom vraag ik hier ieder zn mening Clown

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:02

Hej!

Een pessoa gebruiken is ontzettend goed; wanneer je hem niet vaker dan 1x in de week gebruikt en 'm op de juiste manier gebruikt!

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar vaker dan 1x per week niet langer dan 20 min. zal ik m zeker niet gebruiken.
Mijn merrie moest erg wennen aan het 'opgesloten' gevoel, vooral in galop wanneer ze het liefst lang en uitgestrekt galoperen. Met de pessoa kan dit natuurlijk niet, vandaar waarschijnlijk ook de reactie van je paard. Mijn merrie begon in het begin enorm te bokken en haar rug bol te maken om maar onder de pessoa uit te kunnen komen, nu heeft ze het opgegeven. Wanneer ik begin met de pessoa, werk ik haar áltijd eerst los zonder pessoa: laat ze vrij loswerken zonder dat ding eraan. Na goed 10 min. gaat mijn pessoa eraan maar wel meteen op de wat strakkere stand. Ik longeer namelijk niet langer dan 10 min. op de ene kant en 10 min. op de andere kant: het is onwijs zwaar zo'n pessoa, paarden moeten een houding aannemen die ze (in het begin) waarschijnlijk nog nooit hebben gevoelt. Strekken met pessoa is naar mijn idee erg lastig, omdat de pessoa geen ruimte geeft. Ik vraag haar dan ook maar om héél iets te verruimen, de pessoa zelf tijdens de normale draf/stap is al zwaar genoeg!
Het afwerken doe ik ook zonder de pessoa, met de neus laag over de grond en alle spieren oprekken. Hoop dat je er wat aan hebt!! Haha!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:14

Je kan, als je paard natuurlijk sterk genoeg is, rustig meerdere keren (2,3,4) per week longeren met de pessoa, is geen probleem. Bouw het echter wel rustig op, kijk goed naar je paard.
Ik zou ook altijd beginnen in de lage stand (of eerst helemal "bloot"), maar je kan natuurlijk afwisselen, wat het ook nog eens minder saai maakt.
Je hebt zoveel vragen, misschien is het een idee om eens te longeren met iemand erbij die weet wat hij of zij doet? Foute dingen zijn namelijk sneller aangeleerd dan goeie...
Veel plezier en succes!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:22

Ik dacht dat galoperen in de laagste stand door Pessoa niet werd aangeraden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:24

RoyalMemory schreef:
Ik dacht dat galoperen in de laagste stand door Pessoa niet werd aangeraden.

Wij doen het ook niet nee.. heb het vaker gehoort

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:27

Je kan rustig longeren aan de pessoa hoor!
Veel galop is juist goed!
Maar zoals alles: met beleid en kijk goed naar je paard.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:55

amanda2 schreef:
Je kan, als je paard natuurlijk sterk genoeg is, rustig meerdere keren (2,3,4) per week longeren met de pessoa, is geen probleem. Bouw het echter wel rustig op, kijk goed naar je paard.
Ik zou ook altijd beginnen in de lage stand (of eerst helemal "bloot"), maar je kan natuurlijk afwisselen, wat het ook nog eens minder saai maakt.
Je hebt zoveel vragen, misschien is het een idee om eens te longeren met iemand erbij die weet wat hij of zij doet? Foute dingen zijn namelijk sneller aangeleerd dan goeie...
Veel plezier en succes!

Poeh, dan heb jij wel een héél sterkgebouwd paard of niet? Die van mij zou (als het ware) half verlamd in de stal liggen. Nee, de pessoa is veel te zwaar om zo vaak mee te trainen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:41

Heu?
Nee ik heb inderdaad geen watje, maar mits je het goed opbouwt, is het echt geen probleem, integendeel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:42

Wij hebben een tijd gehad dat we 2x per dag longeerde met perssoa... dit moest op aanraden van de veearts.
dit was met ene paard met slechte conditie, dus waarom zou er een met goede conditie dit niet kunnen?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:45

Afgod

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:00

Nou bedankt voor de vele antwoordjes!
Ik heb inderdaad wel n pak vragen maar ik begon me een beetje vraagtekens te zetten bij de lesjes die ik hierin gekregen heb.

* Dus voor galop ga ik zeker proberen om een stand hoger te zetten dit keer.
* Mijn paard heeft wel een goeie conditie : van een half uur flink doorwerken aan pessoa zweet hij amper of meestal zelfs niet. Hij lijkt dan ook eigenlijk helemaal niet moe!
Het is maar dat hij ontzettend dik geworden is van weidegang en toch zijn bewegin moet krijgen : onze buitenbak zal ondertussen wel een zwembad zijn ,binnenpiste is in opbouw, dan blijft er enkel de longeerpiste over...
Vandaar mijn vraag of het meedere keren per week mocht : heb hem nu maandag een half uurtje met de pessoa laten lopen.
Misschien dan vandaag of morgen nog 20 minuutjes..;

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:20

als je paard nog moeite heeft met galopperen met de pessoa, zou ik hem de eerste tijd op de laagste stand laten.
Dan kan je paard lekker laag en rond lopen. In een hogere stand heb je de kans -als je paard er nog niet aan toe is- dat je paard te veel gaat "zoeken" en de rug wegdrukt of op een andere niet- gewenste manier loopt. Heeft je paard voldoende kracht en balans, dan kan je bijvoorbeeld 5 min per kant de pessoa iets hoger zetten.
Let er altijd op dat de pessoa goed staat afgesteld, dus niet te strak en niet te los en -nog lastiger-niet scheef. Anders kan je beter met touwtjes à la Lammert Haanstra longeren.
Veel plezier

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:38

*
Citaat:
Longeren jullie meteen met de pessoa al aan? Ik doe het namelijk zo ( is me zo geleerd!!) : ik begin met de pessoa op de laagste stand ( voorwaarts - neerwaarts) en laat hem dan 5 minuutjes instappen ongeveer langs elke kant. Dan begin ik met rustige drafjes langs beide kanten. en pas nadien begin ik met overgangen, tempowisselingen en dan de galop..
.

nee ik begin gewoon los met longeren stappen en draven. Tot hij lekker los is. Dan gaat de pessoa op een losse stand en longeer ik door met stap en draf links en rechts. Vaak maak ik hem daarna ietsje strakker en doe het zeflde weer met stap draf en galop. En ik stap en draaf uit met de pessoa weer losgemaakt. Dat is beter voor de spieren.

*
Citaat:
Volgens mijn instructrice was het ook beter om ten allen tijde de pessoa op deze stand te laten staan, dus ik heb hem nog niet hoger ingesteld ; klopt dat wel? Of vanaf wanneer mag/kan je hoger instellen?

Geen idee hangt van je doel af wat je wilt bereiken. ik train er rugspieren mee en moet hem dus in de laagste stand hebben.

*
Citaat:
Sinds kort gaat ie ook iet goed meer in galop aan de pessoa : tijdens het rijden lukt dit perfect : ik hoef zelfs niet door te zitten gewoon been naar achter en hij is vertrokken ( niet dat ik het altijd zo doe). Aan de longe begint hij eerst hard te rennen en wil dan helemaal niet ofwel bokt hij een paar keer flink en schiet dan in galop... Enig idee hoe dit op te lossen?

Pessoa iets losser zetten wil wel helpen. kan zijn dat ie net te strak staat en zijn achterbeen niet goed kan strekken naar achter.

*
Citaat:
Kan het kwaad om meer dan 1x week te longeren met pessoa?? Momenteel hebben we enkel een buitenbak ( binnenbak is bijna klaar) en longeerpiste en die lag gisteren al nat en ik vermoed dat het echt ontzettend gaat regennen vandaag. Ik heb namelijk begin van de week ook al met de pessoa gelongeerd...

Waarom zou je vaker met longeren?

*
Citaat:
Hoe laten jullie je paard/pony verruimen aan de longe? De mijne snapt het plaatje soms, maar soms schiet ie in galop natuurlijk : als hij het goed doet beloon ik altijd meteen.

Ik heb daar een stemcommando voor dat hij met veel oefenen doorheeft. Door is verruimen en Langzaam is verkorten.

*
Citaat:
Belonen jullie ook tijdens het longeren vaak met jullie stem? Ik moedig hem vaak aan door ' Flink!' of ' goed zo!' te zeggen...

Ik bep de hele tijd door tegen hem. Bloos