Met touwtjes begin je eerst vrij los en als ze eraan gewend is kan je ze ruistigaan steeds iets strakker doen, nooit helemaal strak !! Je kan ook een pessoateugel gebruiken, dat werkt op hals/nek, rug en achterhand. Kom anders een keer mee, dan laat ik je het verschil tussen toutjes en pessoa zien
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-07 16:22
.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Bij het bijzetten moet je er rekening mee houden dat als de nek van het paard het hoogste punt is het neusje van je paard niet achter de loodlijn mag komen. Verder begin ik altijd met de touwtjes 'op de langste stand' of zelfs zonder touwtjes en dan zet ik steeds verder bij, tot maximaal het hierboven genoemde punt.
ik zou voor touwtjes of pessoa gaan want bij een bijzet kan een paard er in gaan hangen en dit is ook niet goed. maar voordat je er dingen aan gaat hangen zou ik eerst even kijken hoe iemand op stal het gebruikt
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-07 19:39
.
Ik longeer regelmatig met touwtjes (vanmiddag zelfs nog ), maar hoelang je ze doet verschilt ook weer per paard. Ik heb een pony, dus gaan ze uiteraard weer korter dan bij een groter paard.
Ik begin altijd zonder iets... 5 minuten warmlopen (ongeveer 2 minuten linksom en dan 2 minuten rechtsom) Dan zet ik hem lang en laag bij. De touwtjes gaan via het bit tussen de voorbenen onderaan de singel vast. Zo rijd je als het goed is ook je paard los onder het zadel, eerst lang en laag alle spieren "strechen"
Dat doe ik 5 á 10 minuten linksom en ook weer rechtsom.
Vaak ben ik dan al klaar, maar soms zet ik hem daarna ook nog wat opgerichter bij, dan maak je de touwtjes wat korter en zet je ze vast aan de zijkanten van de singel in plaats van tussen de voorbenen.
Dat doe ik dan een minuut of 5 in totaal en daarna weer een paar rondjes lang en laag... en uitstappen.
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-07 19:57
.
Ik gebruik ook touwtjes, op de manier van lammert haanstra. ik heb dat longeerboek ook van hem en vooral dat deel over tuigpaardtraining vind ik erg goed. (omdat ik dus 2 tuigpaarde heb)
naar eigen inzicht... er staat beschreven dat de nek achter de oren het hoogste punt moet zijn. Zelf zou ik zeggen, je kan beter te los dan te strak beginnen. Dus eerst gewoon losjes, dat paard z'n hoofd behoorlijk hoog kan houden, zodat hij er aan went. daarna zal je zien dat het niet echt veel effect heeft, dus zet je ze iets strakker (1 of max 2 hand breedtes). vooral in het begin zorg ik dat wanneer m'n paard normaal stil staat, dat ik de touwtjes niet strak gespannen heb. dan weet je zeker dat het goed is. Pas later kan je het hoofd iets naar benede vragen voor je de touwtjes knoopt. Maar kijk ook eens in m'n onderschrift, de link 'kasper @ longeerwork' Daar maak ik gebruik van touwtjes, en kan je het misschien een beetje zien hoe strak ik ze doe.
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-07 10:09
.
Ik heb ook dit dilema. Ik heb 1 keer touwtjes gebruikt bij mijn welsh pony. Die heb ik dan erg los gedaan, maar als nog loopt ze zo hoog met haar hoofd dat die touwtjes "kleine rukjes" geven in haar mond ik kan de touwtjes niet losser doen want dan loopt ze zich zelf vast aangezien ze veel knieactie heeft. Dit vind ik al helemaal niks dus ik longeer gewoon niet meer met touwtjes en bijzet. Toch wil ik haar graag wat ronder hebben. Ik lees even mee.