Join up en longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aislinn

Join up en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:57

Als hier al een topic over is hoor ik het graag.

Wat is er zo anders aan longeren dan aan een join up? Behalve misschien de gedachte erachter en longeren doe je aan de lijn, maar eigenlijk is het vanuit het paard gezien toch precies het zelfde? Je richt bij beide je lichaam naar het paard en zo drijf je aan met behulp van je hand. Bij longeren met een zweep, bij de join up met een longeerlijn. Ik ging vandaag mijn verzorgpaard longeren nadat ik wat grond werk had gedaan en hij wist niet wat hem over kwam. Ineens mocht hij niet meer bij me zijn en werd hij van me weg gejaagt. Als ik vanuit mijn binnen cirkel een stap in zijn richting zette begon hij te bokken omdat hij het waarschijnlijk beschouwde als een aanval. Ik heb wel eens een tijd lang sportpaarden in opleiding gelongeerd en zodra je ze los liet op de cirkel wisten ze niet hoe snel ze weg moesten komen. Hoe denken jullie hierover?

ojele

Re: Join up en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:24

Een paard zal het hetzelfde zien, sterker nog, je zult merken dat hij dezelfde signalen laat zien. Alleen bij een join up ga je in op de signalen en bij longeren doe je dat niet.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:31

Tussen een join-up en longeren zit zeker wel verschil Ja

Een join-up voer je uit met de gedachte jouw plaats als leider te bepalen. Je zet een bepaald statement, en als je het goed doet, accepteert je paar dat en is een join-up verder niet meer nodig

Naast de join-up heb je gewoon grondwerk, waarbij je je paard op dezelfde manier rondjes om je laat lopen, hetzij op een gemoedelijkere manier. Zo kun je met gronwerken ook heel gericht trainen door lichaamstaal en dan is je doel al lang niet meer het verkrijgen van het leiderschap, maar aan de slág gaan met dat leiderschap; je paard reageert immers op al jouw lichaamssignalen en zal dit ook echt niet als 'wegjagen' ervaren Ach gut

Longeren valt dus eerder met grondwerken te vergelijken, mits je niet als een dolle stier staat te klappen met je longeerzweep natuurlijk Knipoog

Wat ik wel vaak zie is dat met longeren zulke tegenstrijdige tekens gegevens worden, vaak blokkeert de ruiter het paard met de schouder, maar drijft het tegelijkertijd naar voren met de longeerzweep. Heel verwarrend, vandaar dat ik nooit met longeerzweep werkte, maar gewoon met lichaamshouding, dat werkt immers hetzelfde als met 'gewoon' grondwerken *LOL*

Maar goed dat je erover nadenkt of je je paard wel zo'n plezier doet met longeren! Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:33

Longeren, en dan met name het domweg rondjes om je heen laten lopen om het dier beweging te geven, is geestdodend. Ook longeerwerk/grondwerk kan interessant gehouden worden door zonder lijn te longeren en regelmatig van hand en tempo te veranderen.

In de sticky

viewtopic.php?f=125&t=556025

Word hier trouwens ook op ingegaan.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:17

Het gaat er om wat het6 paard denkt als je begint. Hij weet (zeker eem jong paard of een paard dat nooit gelongeerd wowrdt) niet het verschil tussen join up, los werken, longeren, etc. Kijk goed naar zijn signalen en je zult zien dat ze dezelfde zijn.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:57

Bedankt allemaal Lachen
@ Maethoriel: Zou je uit willen leggen wanneer je je paard blokkeert met je schouder? Dat vind ik wel interessant!

Mijn longeerhouding ten opzichte van het paard is altijd de bekende driehoek, maar nooit frontaal naar het paard gekeerd. Ik loop altijd een beetje mee met mijn bekken licht vooruit en niet richting het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:42

Ideale positie bij het vrij longeren (circling game met of zonder lijn) is geen driehoek met gelijke poten. Schuin achter het paard lopen drijft het paard op, schuin voor de schouder gaan staan remt hem af.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 16:07

Gelukkig, dan kom ik aardig in de richting