[AR] tweespan vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

tweespan vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:33

We mennen nu bijna twee maand tweespan met onze haflingers en dat gaat eigenlijk heel goed. Maar.....de merrie (vandehandse paard) is eigenlijk afentoe te werklustig vergeleken met de ruin; hij heeft dus moeite om het tempo zo nu en dan bij te houden. Nu las ik in het boek van Bartels dat het werklustige paard in zo'n geval korter in de leidsels kan worden gezet. Of is de kans dan misschien groot dat het werklustige paard nog vinniger wordt en nog harder probeert te gaan.
Hebben jullie hier ervaring mee ?

BlackDevils

Re: tweespan vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:11

Leidsels korter gespen helpt wel. Mocht hij daar nog door heen willen breken dan kun je ook de strengen van het hete paard een gat langer maken en/of het slome korter. Een evenaar tussen de zwengen maakt ook dat de paarden evenveel trekken.
Natuurlijk is het ook zaak op enkelspan iets anders te gaan rijden. Het slome wat fanatieker en de hete wat rustiger.
Slomere paarden zijn er heel gehaait in om net te doen of ze aan het werk zijn maar doen dat dan net niet.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:09

BlackDevils schreef:
Natuurlijk is het ook zaak op enkelspan iets anders te gaan rijden. Het slome wat fanatieker en de hete wat rustiger.
Ben al 9 jaar bezig om het hete paard wat rustiger te krijgen Huilen , maar heeft nog steeds een tempo van 17 /18 km op de teller. Wat is de snelheid normaal gesproken ongeveer van jouw ponys?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:07

In draf lopen mijn shetlanders normaal gesproken rond de 15 km per uur en als ze fanatiek draven 18 km per uur.
De langzame krijg je ws nooit sneller. Elke pony heeft een bepaald ritme waar hij lekker in loopt. Als ik rond de 19 km per uur kom, wordt 1 van mijn pony's onregelmatig terwijl de andere nog wel een tandje hoger kan. 15 km/u kunnen ze heel lang vol houden; niet te snel en niet te langzaam.
Het heeft mij heel goed geholpen om de hetere korter in de leidsels te zetten en de minder hete korter in de strengen (om hem te stimuleren te blijven trekken, op een gegeven moment laten ze het werk over aan de hetere) De minder hete staat onder de zweep. Daarnaast heb ik bij de hetere ook een beetje gespeeld met de kinketting. Soms is 1 schakeltje losser of vaster genoeg om eerder contact te krijgen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:48

In draf moet ik het tempo altijd drukken.
Anders draven ze idd 18/19 km per uur en vervolgens in galop.
En als mijn heetste pony echt heet is word ie er alleen maar gekker van als ik m tegen houden moet. Het is vaak moeilijk een compromis te vinden.
Oplossing is toch consequent terug te rijden en de ontspanning weer zien te vinden met een correcte aanleuning. En natuurlijk de ander aan het werk, dan kan de hete beter ontspannen.