[AR] "derden" gebruik laten maken van aanspanning tijdens cursus?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

"derden" gebruik laten maken van aanspanning tijdens cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:37

in September start ik met de cursus voor het koetsiersbewijs.
er zij nog 2 meiden op stal die mee willen doen,maar die hebben geen eigen aanspanning.
nu hebben ze gevraagd of zemet mijn aanspanning mee mogen lessen,dit betekent dat we ook onderling zullen oefenen.

ik heb er eigenlijk niet zo'n probleem mee,maar hoe zit dit verzekeringstecnisch?
ik neem aan dat ik de l*l ben,als een van hen,tijdens het oefenen(dus zonder leraar erbij) iets met mijn paard en wagen krijgt?
en is het raar als ik een kleine vergoeding zou vragen?
zn ijzers,slijten ook behoorlijk door,etc

en hoeveel zou dan redelijk zijn?

mriekie

Re: "derden" gebruik laten maken van aanspanning tijdens cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:47

Mijn pony's hebben in het verleden regelmatig een cursus meegelopen, maar er was altijd een instructeur bij...

Vergoeding heb ik nooit gevraagd. Want ik was blij dat ze voor mij werden gereden (soms weinig tijd door studie) een ander voordeel vond ik dat ze weer goed verkeersmak werden...

de afspraak was wel dat ik voor het examen geen tuig of wagen ging poetsen. Dat moesten ze dus zelf doen!!!

Meestal kreeg ik wel een bedankje in de vorm van een cadeau bon van een ruitersportzaak ofzo.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:47

Ik moest voor het enkelspan KB verplicht een WA-verzekering afsluiten die paardensport dekt, die is bij Hippo iets van 18 euro per paard per jaar (rij nu tweespan dus heb heb er nog eentje afgesloten). Als er iets gebeurd ben je volgens mij dan goed verzekerd, wat de exacte dekking is weet ik niet uit mijn hoofd. Bel ze even van de week, dan weet je precies hoe en wat want jij kan aansprakelijk worden gesteld als zij een ongeluk maken en niet goed verzekerd zijn. Er zitten aan dit soort dingen vaak addertjes onder het gras en voorkomen is altijd beter, helemaal als dat 18 euro per jaar kost. Het doet er weinig toe of er een instructeur bij is of niet, deelname is op eigen risico en buiten de cursus om rijd jeook op eigen risico.

Geld vragen voor de ijzers enz vind ik een beetje overdreven, ze kunnen mooi helpen dan met onderhoud van tuig en kar en het is nog gezellig ook. Bovendien moet je toch met minstens 2 op de kar zitten. Mocht je alleen gaan met je aanspanning dan wordt er waarschijnlijk van de cursus uit iemand op je kar erbij gezet en of je daar altijd even blij moet zijn als die met je pony gaan rijden????

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:08

het delen van mn aanspanning is niet verplicht,ik mag ook mn eigen groom mee nemen.
ze hadden zelf al iets over n kleine vergoeding geopperd,maar ik vind t moeilijk hoeveel.
de andere uit onze groep hebben iig allemaal wat,de een n wagen,de ander n goed verkeersmak paard,de 3e zorgt voor trailer,enz.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:11

Als iedereen iets regelt dan is het dus helemaal super. Vraag anders "betaling" in zakken wortels ofzo voor je pony.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:34

is helemaal geen gek idee!
dank je!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:45

Als de cursus veel over de weg is is een deel van de hoefsmid toch ook niet verkeerd?

Deel je de kosten van een keer beslaan door 3en. En dan verder lekker gezellig gaan rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:49

Je kunt het wel doen, maar dan zou ik inderdaad die meiden alleen met instructeur laten rijden of alleen laten rijden als je er zelf bij bent.

Ik heb vorig jaar ook mn koetsiersbewijs gedaan zonder dat ik een aanspanning heb. Wij hebben toen ook wat extra lessen gehad met de instructeur erbij. Verder gewoon van te voren paard borstelen en na afloop tuig invetten Lachen.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:19

Met mijn pony hebben inmiddels vier mensen examen gedaan. Daar heb ik niets voor gevraagd omdat twee ervan ook vaste verzorgsters zijn. Ik heb wel gevraagd of ze het tuig en de kar wilde schoonmaken voor het examen. En dat hebben ze dan ook gedaan! Verzekeringstechnisch ben je met instructeur gedekt maar als je met ze gaat oefenen ben je als eigenaar altijd verantwoordelijk. Ik vind dat ook met bijrijders toch echt een probleem. Het lijkt me wel heel goed om in ieder geval van te voren duidelijke afspraken te maken zeker als je elkaar nog niet zo heel goed kent! Succes ermee Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:09

als er een WA verzekering afgesloten wordt door de persoon zelf is die wel verzekerd. Maar als er wat gebeurd wordt er ook gekeken of het een fout was van het paard en dan is de eigenaar verantwoordelijk. Gewoon goede afspraken op papier zetten.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 18:26

ik heb het vanmiddag met mn instructeur ,Christiaan Provoost(die ook de cursus geeft)overlegt,en die raad het me af!
Wikke is net zoals we hem hebben willen.
ik blijf de zomer gewoon door lessen,en sluit bij het examen gewoon aan.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:37

Nou dat is dan duidelijk!!! Hoef je ook niets meer te regelen Knipoog Knipoog

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:07

Even over verzekering (ookal doe je het niet): Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor je aanspanning.
Mijn pony's hebben vorig jaar meegelopen met het WK voor gehandicapten en ben het verzekeringstechnisch
gaan uitzoeken. Ik blijf ten alle tijden verantwoordelijk tenzij de menner(ster) echt iets te verwijten valt.
(Ze bewust door nalatenheid iets raakt of aanrijdt. Heb toen besloten om ze mee te laten doen, maar wel
bij alle onderdelen aanwezig te zijn en zelf de marathon te groomen.) Mij werd verteld dat ze zich niet kon verzekeren
voor mijn pony's.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:20

Pff ja als je erover nadenkt wat er allemaal kan gebeuren. Niet alleen je eigen pony en kar maar ook anderen...Je zou meteen nooit meer iemand anders laten rijden of mennen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je bijrijdster op jouiw pony/paard een ongeluk krijgt en daardoor gehandicapt raakt ze jou kan aanklagen voor al het leed en haar vergooide toekomst...Er heeft ooit een heel artikel over in de Bit gestaan. best goed om eens goed te lezen!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 09:41

ja.
ik heb gisteren een lekke band gereden met mn wagen in de les,dus ik heb me net afgebeld voor de rit van vandaag,werd me een wagen van iemand anders aangeboden,superaardig,maar ik heb bedankt.
we mennen net een half jaarte echt elkker alleen,ze geven onweer af,ik meot er niet aan denken wat met die wagen te krijgen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:42

Het is niet heel erg als je een ander laat rijden. Je bent WEL verzekerd!
Het enige wat ik wil aangeven is dat je moet beseffen dat je ten alle
tijden aansprakelijk blijft voor je aanspanning. Maar krijg je een ongeluk
dan betaalt de verzekering wel uit. Tis alleen een beetje banketstaaf als
iemand grote ongelukken veroorzaakt en jouw verzekering daar voor
opdraaid. (Mijn boodschap is dus: een ander kan best met jouw aanspanning
rijden, mits je het vertrouwt. Je werkt wel met levende haven, dus ongeluk
zit altijd in een klein hoekje. Maar mijn grooms mennen ook allemaal wel
met mijn aanspanning; No Problem.)