[AR] welk tuig voor haflinger met erg gevoelig/dun huidje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viktor00

welk tuig voor haflinger met erg gevoelig/dun huidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:41

Ik heb een haflinger hij staat inmiddels twee jaar in het tuig en inmiddels ook 1,5 jaar aan het sukkelen met tuig. Viktor is niet echt heel breed maar hij heeft helemaal geen schoft en is plat en breed op de plek waar zijn schofttuig zit. Ik heb een ideal tuig gehad en imperialriding schoftje. Beide zorgen voor drukplekken.(nu rijd ik met het ideal tuig en het het schoftje van imp riding)
Bij het ideal tuig een drukplek die volloopt met vocht.
imp riding : ook drukplekken aan de bovenkant het schoftje zou mischien iets te smal zijn volgens de zadelmaker maar dat was een twijfelgeval. en schuurplekken (ook witte haren) aan de zijkant.
Ik heb een goede onderlegger gebruikt.

Ook de pasvorm van het tuig vind ik niet optimaal van het ideal tuig.
Dus wil ik graag tuig op maat laten maken zodat het nu goed past vooral het schofttuig.

Ik heb begrepen dat in sommige schoftjes waaronder mij tuig een ijzeren frame hebben om de boel samen te houden en dat dit niet bevordelijk is voor de pasvorm.

Welk tuig en zadelmaker raden jullie mij aan voor een haflinger met een gevoelig huidje! Ik zelf heb al een aantal ideeen in de buurt heb je bv Paul Claessen /van der wiel/ Peter Driessen ik hoor ook goede verhalen over van rijs tuig.

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

BlackDevils

Re: welk tuig voor haflinger met erg gevoelig/dun huidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:12

Wanneer je met broek rijdt en de boel op de juiste maat hebt zitten komt er eigenlijk weinig kracht op het schoftje. Deze zou dan normalitair geen drukkingen geven.
Dat er een ijzeren frame in het schoftje zit dat klopt. Deze zou je ook iets uit kunnen buigen zodat hij iets vlakker word.
Een tuig op maat gemaakt is natuurlijk het mooiste. Ik denk dat de meeste die jij noemt wel goed zijn.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:30

Ik weet dat er niet zoveel druk op het schoftje komt te staan, het is mij en andere oa de zadelmaker ook een raadsel hoe het komt dat hij zón drukplekken, witte haren krijgt. We hebben het ijzer in het schofje al aangepast en platter geslagen zonder resultaat. Ik rijd ook met een broek die redelijk goed op maat zit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:08

Ik denk dat je nu sowieso de schoft een paar weken rust moet geven, zodat de huis kan herstellen. Elk schoftje wat je er nu oplegt zal opnieuw zorgen voor zwellingen, omdat die huid gewoon gekneusd is.

De tuigenmakers die je noemt zijn allemaal goede mensen met verstand van zaken. Ga naar de zaak die je het meeste aanspreekt en in je regio ligt.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 14:14

dat is het gekke het is niet gekneusd, het zijn alleen maar witte haren.Die verschijnen na de rui.

Hij heeft er geen last van. Ook niet bij druk niet na een rit een uur later niet een dag later niet echt erg raar. Maar nu stikt het hier van de dazen dus van rijden komt de eerste 2 maanden niets. Dus rust komt er zeker van.
Ik woon in regio eindhoven dus er zijn erg veel goede zadelmakers in de buurt.
iemand verder ervaring met een van de drie zadelmakers (claessen, van der wiel en peter driessen) , en pasvormen van hun schofjes??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:11

Geen ervaring met deze 3, wel met van Rijs en die passen perfect. Maar ik weet (bijna) zeker dat als je aan hen verteld dat je paard makkelijk drukkingen krijgt, dat ze er alles aan zullen doen om het schoftje perfect passend te krijgen. En het gerust nog 100x voor je aanpassen zodat het goed ligt.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:41

Mag ik vragen hoeveel geld je kwijt was voor je tuig?? (was het enkel of tweespan)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:53