Barefoot geschikt of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yuno_

Barefoot geschikt of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:23

Ik ga binnen zeer korte tijd een paard aanschaffen Go jij! Go jij!
En natuurlijk ben ik al op zoek naar zadel en hoofdstel. Nu ben ik me erg aan het orienteren binnen de boomloze zadels. Ik wil graag een zadel dat voor mijn paard erg comfortabel is en VOORAL waarbij ik niet bang hoef te zijn dat hij verkeerd ligt en opgevuld moet worden. Nu ziet de Barefoot cheyenne er wel goed en comfortabel uit.
Maar waar ik me zorgen over maak is de eventuele drukpuntbelasting die je krijgt door het lichtrijden. Deze druk wordt bij een boomzadel toch verdeeld door de kussens? Of heb ik het verkeerd?
Het zadel zou dan op een fjord komen te liggen waar bijna dagelijks op gereden gaat worden. En dus ook veel lichtgereden wordt.

Hoe denken jullie over/ervaren jullie die drukpuntbelasting bij jullie barefoot?

Marcella

Re: Barefoot geschikt of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:03

Rij nu al bijna 1 jaar met een barefoot cheyenne en die van mij heeft nog nergens last van. En rij toch al gauw 6/7 dagen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:05

Ik hou dit topic ook even in de gaten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:11

Ik rijd ook al meer dan een jaar een barefoot en mn fjord heeft nergens geen last van. Ikzelf heb een betere zit en ik voel hem ontzettend goed aan. Vooral als hij op het punt staat iets te doen wat niet mag.Dan voel ik zijn spieren samentrekken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:59

Yuno_ schreef:
Maar waar ik me zorgen over maak is de eventuele drukpuntbelasting die je krijgt door het lichtrijden. Deze druk wordt bij een boomzadel toch verdeeld door de kussens? Of heb ik het verkeerd?

Nee, bij een boomzadel wordt de druk niet verdeeld over de kussens, maar over de boom. Waar dan weer kussens onder zitten.
Zelf heb ik ook een barefoot. Belangrijk is dat je er een goede pad bij koopt. Onder een boomloos zadel kan geen gewoon dekje, de speciale pads horen er echt bij.
Verder is op een goede manier lichtrijden erg belangrijk, en vooral ook niet te veel lichtrijden.
Een paar dagen geleden heeft iemand precies hetzelfde gevraagd...
viewtopic.php?f=99&t=788439
Dus de volgende keer graag even kijken voordat je een topic opent Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:32

Ik heb in het begin ook dagelijks zo'n 1,5 tot 2 uur per dag met mijn half arabier met de barefoot cheyenne gelopen. En dit paardje heeft erg snel last van drukplekken (een deken is bijvoorbeeld niet mogelijk, en als je een halster te lang omhoudt is het ook al raak). Ze loopt echter super met dit zadel.

Doordat mevrouw al erg oud is (30) en ik er nog een paard bij heb, rijdt ik haar nu niet zoveel meer. Ik heb haar echter zeker een jaar lang dagelijks met de barefoot gereden, en nooit een probleem gehad!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:46

Ik rij ook regelmatig,en met een Barefoot.
Nog nooit last gehad van iets..