[AR] Mennen en ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Mennen en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 11:06

Mijn fries verslind echt ijzers, ze staat nu 2,5 maand voor de kar en ik heb al 2 keer rondom moeten vervangen. Hoe doen jullie dat met ijzers en mennen ?
Ik men nu wat meer in de berm dus hoop dat het nu wat minder slijt.

Divine

Re: Mennen en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:14

Tja, mijn pony loopt op blote voeten (we mennen 3-4x per week over onverharde en verharde wegen). Alleen bij hem groeien ze zo hard dat ik, ondanks het veel op verharde wegen lopen, om de 5 weken naar de hoefsmid moet.
2x in 2,5 maand is inderdaad best veel. Maar als ze niet zonder ijzers kan lopen, kun je er denk ik weinig aan veranderen. Waarschijnlijk "draait" ze veel met haar hoeven bij het neerzetten, en dan slijten de ijzers nog vlugger. Maar ja, dat is dan gewoon haar manier van lopen.
Kun je de smid niet vragen of er een ander ijzer is, dat minder snel slijt? Een tijdje terug stond er in de Mensport een artikel over iemand die nog met paard en wagen melk rond bracht. Dit paard deed heel lang met zijn ijzers (ondanks alleen maar asfaltwegen), omdat de smid er zgn. widea-stukken in had gemaakt. Widea vind je ook wel terug in bepaalde kalkoenen. Dit is een extra harde ijzersoort dat heel lang mee gaat.
Van in de berm rijden slijten de ijzers inderdaad minder, maar vaak is dit niet ideaal met een menwagen.
Ik zou eens vragen of je niet een speciaal ijzer kan krijgen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:31

2 keer in 2.5 maanden is dus 1 keer in de 5 weken ?? dat is wel kort ja bij ons staan ze minimaal 6 tot 8 weken op ijzers onze fries heeft widea puntjes in haar ijzers echt ideaal want zo slijten ze minder snel. Eerst moeten namelijk de wideapunten slijten voordat het ijzer gaat slijten.

Als ik jou was zou ik met je hoefsmid wideapunten overleggen? voor ons is het in iedergeval een uitkomst

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:55

Draait ze achter wat waardoor het ijzer scheef afslijt?

Hiervoor kan je idd widea puntjes er in laten zetten tegen de slijtage. Maar omdat dit ook het draaien belemmerd is het ook weer niet top voor de gewrichten (de menigen zijn hier wel wat over verdeeld, de een zweert er bij, de ander vervloekt widea puntjes).

Je smid zou de ijzers wel uitkunnen laten harden waardoor ze wat minder slijten. Dit is heel simpel, maar word weinig gedaan. Kwestie van het ijzer als hij warm(dus echt heet) is in een emmer koud water gooien (of als ze draait kan je dit ook alleen met de buitenkant doen).

Een tikje wijder of nauwer is niet meer te doen omdat het ijzer dan wel snel breekt, dus verleggen is er dan vaak niet bij (vaak hebben ze een klein tikje nodig dan), maar als je nu maar 5 weken met je ijzers doe zit verleggen er zeker al niet in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:49

Hier is niets anders aan te doen dan even met de smid te overleggen.
Zonder ijzers is al helemaal geen oplossing, dan zijn de hoeven zo weg.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:11

Ik heb hem vandaag meteen gebeld hij komt volgende week donderdag, ik ga morgen even kijken of ik tot die tijd achter hoefschoenen kan aandoen aangezien ik haar niet 1,5 week stil kan zetten, we hebben woensdag ook les maar dat is in de bak dus dat geeft niet.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:18

Zoals hier boven is genoemd: Widea punten! Ik reed een fries onder het zadel die ook ijzers verslond. Werkt super!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:27

bontegevaar schreef:
Zoals hier boven is genoemd: Widea punten! Ik reed een fries onder het zadel die ook ijzers verslond. Werkt super!

Zoals ook al eerder genoemd zijn er ook tegenstanders van de wideapuntjes.

De wideapuntjes zouden de natuurlijke bewegingen (dus draaiingen enz.en niet zijn gangen) van je paard belemmeren. Dus komt het extra op de pezen en spieren van je paard aan.
Men zegt dat dit schade op zou kunnen leveren.

Ik weet niet zeker wat ervan waar is maar zou er wel even goed naar informeren. En ik denk dat je dat wel serieus moet nemen.
Mijn smid werkt er liever niet mee (en dat zegt hij niet denkend aan zijn eigen portemonne Cool )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:16

Mijn pony versleet ook ijzers bij het leven. Toen widea punten ingezet. Hielp goed voor de ijzers maar mijn pony kreeg enorm last van zijn knie (op slot). Nu lopen ze al een paar jaar op blote voeten en dat gaat prima. Nu heb ik wel redelijk veel onverharde paden tot mijn beschikking. De smid komt 2 keer per jaar, verder vijl ik ze zelf.
Zijn hoefschoenen niet een alternatief voor jouw? Eenmalig een iets grotere uitgave en dan ben je een paar jaar klaar.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:22

wij hebben de fries op widiapunten en ijzers lopen, ideaal, en wat betreft niet meegaan met de bewegingen daar merken wij niks van bij onze fries. de pony loopt ook op ijzers met widiapunten en dat werkt ook super. mijn ervaring over widiapunten is dus alleen maar positief.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:42

mijn merrie loopt blootsvoets, júist veel over asfalt (weinig beschikking over zandpaden, als die er al zijn, dan zij ze véels te hobbelig en te veel kuilen) heeft wel lange periode geduurd om die hoeven op deze ontzettende 'hardheid' te trainen, maar het gaat pérfect Lachen vijl af en toe zelf wat bij, verder doet onze smit de rest Lachen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:47

Het is zeker iets waar ik me in ga verdiepen, morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op en dan volgende week bespreken met mijn smid wat de beste oplossing is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:51

Max schreef:
Het is zeker iets waar ik me in ga verdiepen, morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op en dan volgende week bespreken met mijn smid wat de beste oplossing is.

lijkt mij inderdaad goed idee; denk dat als je merrie heel snel ijzers verslijt, dat het zoals eerder genoemd echt geen goed idee is om blootsvoets te gaan... Knipoog maar dat lijkt me wel vrij logisch Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:17

Max schreef:
morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op

Ik dacht dat die dingen op maat gemaakt moesten worden???

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:24

BlackDevils schreef:
Max schreef:
morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op

Ik dacht dat die dingen op maat gemaakt moesten worden???

nee hoor ze zijn te koop in standaart maten moet je iets groter of anders willen dan wordern ze wel op maat gemaakt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:56

Maar als hij zijn ijzers zo snel slijt, gaan die hoefschoenen dan niet net zo snel?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:43

hmm, dat zou banketstaaf zijn; en hoefschoenen zijn nog zoveel duurder dan ijzers Clown

maar volgens mij zijn hoefschoenen vele malen sterker en duurzamer (dacht ik), maar kan ook anders zijn...

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:23

Mijn fjord wordt ook een keer per zes weken beslagen. En dan is het echt heel erg nodig want dan gaat ie echt glijden op klinkertjes. Hij maakt denk ik naast dat hij heel erg ruim loopt ook nog eens een soort van draai met zijn achterbenen. Heb het er al met meerdere hoefsmeden over gehad. Hij heeft ook een keer van die puntjes gehad, maar dat werd me echt afgeraden door een hoefsmid waar ik zelf wel erg veel vertrouwen in heb. De slijtage ging overigens net zo hard!! Ook zijn er nog kunststof "hoefïjzers" die in de endurance veel worden gebruikt. Maar ook hierbij wordt de natuurlijke glij en draaibeweging tegengehouden en is het niet wenselijk volgens deze hoefsmid. Met hoefschoenen heb ik geen ervaring, maar zou er best wat meer meningen over willen horen...Kortom je bent niet de enige met dit probleem
Ben benieuwd naqar andere oplossingen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:43

misschien wat dikkere ijzers.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:48

We gaan het volgende week donderdag met de smit bespreken, ik heb tot die tijd easyboots aangeschaft want ik kan haar niet stil zetten dus kan ik die ook meteen uit proberen.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:11

En hoe gaat het met die easyboots ?
Daar ben ik benieuwd naar. Voor zowel de kar als onder het zader naar buiten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:25

JoyCiej007 schreef:
hmm, dat zou banketstaaf zijn; en hoefschoenen zijn nog zoveel duurder dan ijzers Clown

maar volgens mij zijn hoefschoenen vele malen sterker en duurzamer (dacht ik), maar kan ook anders zijn...

in aanschaf wel, maar daarna juist alleen goedkoper!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:50

Dennis schreef:
Draait ze achter wat waardoor het ijzer scheef afslijt?

Hiervoor kan je idd widea puntjes er in laten zetten tegen de slijtage. Maar omdat dit ook het draaien belemmerd is het ook weer niet top voor de gewrichten (de menigen zijn hier wel wat over verdeeld, de een zweert er bij, de ander vervloekt widea puntjes).

Je smid zou de ijzers wel uitkunnen laten harden waardoor ze wat minder slijten. Dit is heel simpel, maar word weinig gedaan. Kwestie van het ijzer als hij warm(dus echt heet) is in een emmer koud water gooien (of als ze draait kan je dit ook alleen met de buitenkant doen).

Een tikje wijder of nauwer is niet meer te doen omdat het ijzer dan wel snel breekt, dus verleggen is er dan vaak niet bij (vaak hebben ze een klein tikje nodig dan), maar als je nu maar 5 weken met je ijzers doe zit verleggen er zeker al niet in.

Ook mijn smid is tegen wideapunten om de reden die jij al op noemt. Net hardlopen op klompen, alle klappen worden door de gevrichten op gevangen. Alleen Fleur heeft ze wel eens gehad omdat ze doordat ze zo oud is, sleept met haar achterbenen en de voorkant van de hoef weg slijt. Hier heeft hij ze er wel eens op gezet. Dus niet aan de onderkant maar aan de toonkant.
En ik weet trouwens niet beter of de ijzers gaan altijd na het smeden en passen in een emmer water. Wist niet dat dat was om af te harden. Weer wat geleerd.
Dikkere ijzers is wel een goed alternatief als de hoefkwaliteit ten minste goed is anders liggen ze er zo weer af. En er een goede toon op smeden en achter iets terug leggen zodat de hoef mooi kan afrollen.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:15

Max schreef:
Mijn fries verslind echt ijzers, ze staat nu 2,5 maand voor de kar en ik heb al 2 keer rondom moeten vervangen. Hoe doen jullie dat met ijzers en mennen ?
Ik men nu wat meer in de berm dus hoop dat het nu wat minder slijt.

ik heb in de zomer ook eens in de 5 weken in de winter eens in de 8 weken

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:07

Mijn IJslander versleet zijn ijzers ook zo snel. Nu gewoon op blote voeten en dat gaat prima. Niks geen korte hoeven of wat. Dus misschien een optie?