Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bontegevaar schreef:Zoals hier boven is genoemd: Widea punten! Ik reed een fries onder het zadel die ook ijzers verslond. Werkt super!
Max schreef:Het is zeker iets waar ik me in ga verdiepen, morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op en dan volgende week bespreken met mijn smid wat de beste oplossing is.
Max schreef:morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op
BlackDevils schreef:Max schreef:morgen eerst hoefschoenen halen want de achter ijzers zijn op
Ik dacht dat die dingen op maat gemaakt moesten worden???
JoyCiej007 schreef:hmm, dat zou banketstaaf zijn; en hoefschoenen zijn nog zoveel duurder dan ijzers
maar volgens mij zijn hoefschoenen vele malen sterker en duurzamer (dacht ik), maar kan ook anders zijn...
Dennis schreef:Draait ze achter wat waardoor het ijzer scheef afslijt?
Hiervoor kan je idd widea puntjes er in laten zetten tegen de slijtage. Maar omdat dit ook het draaien belemmerd is het ook weer niet top voor de gewrichten (de menigen zijn hier wel wat over verdeeld, de een zweert er bij, de ander vervloekt widea puntjes).
Je smid zou de ijzers wel uitkunnen laten harden waardoor ze wat minder slijten. Dit is heel simpel, maar word weinig gedaan. Kwestie van het ijzer als hij warm(dus echt heet) is in een emmer koud water gooien (of als ze draait kan je dit ook alleen met de buitenkant doen).
Een tikje wijder of nauwer is niet meer te doen omdat het ijzer dan wel snel breekt, dus verleggen is er dan vaak niet bij (vaak hebben ze een klein tikje nodig dan), maar als je nu maar 5 weken met je ijzers doe zit verleggen er zeker al niet in.
Max schreef:Mijn fries verslind echt ijzers, ze staat nu 2,5 maand voor de kar en ik heb al 2 keer rondom moeten vervangen. Hoe doen jullie dat met ijzers en mennen ?
Ik men nu wat meer in de berm dus hoop dat het nu wat minder slijt.