bitloos of nog even niet... en zo ja, wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

bitloos of nog even niet... en zo ja, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:30

Ik wil ook bitloos gaan rijden, maar heb nog maar een paar keer op mijn paard gereden. Kan ik nu meteen al overstappen? En een nog grotere vraag, wat voor soort bitloos hoofdstel ga ik gebruiken... Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Ik heb weinig zin om van alles te gaan proberen. Heb een CRB, maar nog niet durven proberen... Ik heb een draver en omdat ik mijn balance nog niet gevonden heb bij het draven ben ik nog wat onrustig met mijn handen. Het lichtrijden lukt mij zelf ook nog niet zo goed/lang door de operatie aan mijn knie afgelopen januari. Stappen en galoperen gaat super!

Ik vraag me echt af wat ik moet doen, eerst met bit gaan rijden en haar goed leren kennen of gewoon bitloos. En als ik bitloos ga rijden, zal ik dan met de CRB gaan rijden, een sidepull nemen of .... Verward

Wie kan mij adviseren???

dolor

Re: bitloos of nog even niet... en zo ja, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:09

hoi ik heb ook een draver. en ik rijd met crb. tenminste ik wil het gaan proberen. ik had hem net en toen werd mijn paard kreupel. ik gebruik hem nu als halster en probeer zo wat uit en daar reageerd hij goed op. ik denk dat je het best nu wel kan proberen. desnoods na het rijden om alleen uit te stappen ofzo als je er nog niet helemaal het vertrouwen in hebt. je moet zelf ook even kijken of je het vertrouwt als je nu bitloos wil rijden. over het algemeen zitten de meeste problemen in het hoofd van de ruiter en loopt het paard er vrij makkelijk op, maar dat is natuurlijk wel verschillend. er zijn ook nog wat meer topics over bitloos rijden dus misschien kun je daar nog wat info vinden.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:38

ik rij gewoon met een touwhalster, geen poespoes en werkt het beste door de drukpunten, rij altijd aan de lange teugel, maar ik kan er prima een noodstop mee maken.

Ik zou het gewoon proberen met je hoofdstel eronder (zonder neus en sperriem dan, maar dan heb je wel een bitje, ook voor je eigen gevoel).

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:35

Ik heb ook een draver, toen ik hem net had reed ik nog gewoon met bit, wist niets van bitloos rijden. Afgelopen herfst ben ik overgestapt, had geen grondwerk gedaan van te voren, had een touwhalster besteld en ben er zo opgestapt en weggereden.

Heb met touwhalster gereden, CRB, het nep Voest hoofdstel van de ruitersportshop en ik heb nu de Marylot sidepull, sidepull werkt het beste voor ons.

Ik weet niet hoe de vertrouwensband is tussen jullie? Ik vond het namelijk best spannend de eerste keer om zonder bit te rijden, maar durfde het wel aan omdat mijn draver goed luistert en nooit gek doet. (bokken, steigeren oid)

Ik zou het gewoon een keertje bitloos proberen, maar ik weet niet hoe je paard is en hoe jij bent dus dat is lastig, gewoon je gevoel volgen.. Lachen
Succes iig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:11

Je paard en jij zijn nieuw voor elkaar , jullie moeten nog aan elkaar wennen en elkaar leren begrijpen , en je hebt nog wat moeite met evenwicht en je handen rustig houden.

Op zich denk ik dan : misschien kun je het beste eerst daar aan werken voordat je nog iets nieuws en vreemds eraan toe gaat voegen.

Dus eerst aan elkaar wennen en een goede onafhankelijke zit krijgen , elkaar leren begrijpen en aanvoelen , leren je paard te sturen alsof er geen bit inzit. Dat zijn voorlopig al genoeg punten om aan te werken , en als je hier gewenning in bereikt hebt is de kans groot dat de overgang naar bitloos heel makkelijk en probleemloos gaat.

Als je het nu meteen doet heb je de kans dat je teveel in 1 keer verandert en het paard zich daar ook niet prettig bij voelt , NOG iets om aan te wennen.

Maar aan de andere kant kan het ook zijn dat het juist wel prima gaat als je nu direct zonder bit samen verder gaat.

Dat ligt echt aan jezelf en je paardje , zou je zelf het beste moeten kunnen inschatten wat het beste zal werken.

Ik zou als je bitloos gaat gewoon beginnen met de CRB , die heb je nu toch en is een prima ding om mee te beginnen. Dan kun je daar ervaring mee opdoen en later altijd nog iets anders kopen als je dat wilt.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:52

Ik rijd met touwhalster en heb ook het hoofdstel van de ruitersportshop maar die werkt net als bij Inge niet bij mij en mijn paard. Het zit gewoon niet goed. Nu heb ik een sidepull zie profiel en dat werkt echt super. Ik kan eindelijk haar weer ontspannen in galop rijden. Super ding!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:58

Citaat:
Ik vraag me echt af wat ik moet doen, eerst met bit gaan rijden en haar goed leren kennen of gewoon bitloos. En als ik bitloos ga rijden, zal ik dan met de CRB gaan rijden, een sidepull nemen of ....

Persoonlijk zou ik vorolopig nog niks doen qua rijden, ik weet dat je met een nieuw paard er het liefst zo vaak mogelijk opzit maar ik denk dat het beter is voor de rest van jullie relatie als je gewoon eerst een goede band op bouwt vanaf de grond. Dat hoeft niet persé grondwerk of een specifieke NH methode te zijn maar gewoon dat jullie twee elkaar leren kennen zodat je weet hoe hij reageert en hoe je problemen het beste kan oplossen.

Ik heb behoorlijk wat bitloze optoming uitgeprobeerd, de CRB beviel prima alleen mijn paard zijn huidje was er veel te gevoelig voor en ik vind deze optoming eigenlijk te scherp om mee te dressuren, voor los contact is hij wel geschikt. De sidepull is een prima optoming mits het een vriendelijke neusriem heeft (dus niet zo'n hard snijdend touw). Mijn favourite hoofdstel is de Dr. Cook hoofdstel, misschien wat prijzig maar het is het allemaal waard Haha!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:45

Ik heb haar al een half jaar en al veel gelongeerd en gewandeld dus we hebben al wel een band. Ben nu m'n zadel, singel, beugels etc. bijelkaar aan het zoeken en wil na mijn verhuizing (spetember) gaan beginnen met rijden. Rijd er nu ook af en toe (lees 1 keer in de twee weken) op, maar dat is meer een beetje hobbelen.

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:37

Moeilijk .... ik maakte de overstap juist omdat ik mijn merrie heel goed kende en dus precies wist dat ze niet aan de haal gaat, stopt etc. Vind het anders toch wel een wat groter risico ....

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:37

Je kan bijvoorbeeld gewoon een keertje proberen of het je bevalt.

Mij lijkt het het beste om even een tijdje te wachten tot je het paard echt goed kent en dan overstappen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:35

Als je twijfelt of je wel of niet met een bitloos hoofdstel kunt rijden, waarom dan niet beide geprobeerd? Gewoon het normaal bithoofdstel indoen, het bitloze eroverheen. Mocht het 'fout' gaan heb je altijd nog je bit in en kun je die teugels oppakken....
Sukses!