[AR] Soorten tuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Soorten tuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:58

Ik wil een tuig gaan kopen voor mijn merrie, maar ik weet niet zo goed wat voor 'n tuig.
Ze loopt momenteel met een erg zwaar tuig op, en voor een redelijk zware recreatie wagen. Hier blijft ze voorlopig nog even voorlopen, tot ik genoeg centjes heb om een eigen karretje aan te schaffen Knipoog

Ze loopt niet zo heel vaak voor de wagen (hoogsten 1x per week) en dan enkel recreatieve (lange) tochtjes.

Wat voor soort tuigen raden jullie me aan? Ik wil iig een borsttuig en met broek, dus niet zo'n gareel ding. Maar moet ik meer kijken naar luxere concourstuigen of zullen deze te 'licht' zijn? Is een zwaarder marathn tuig eerder aan te raden?

Divine

Re: Soorten tuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:07

Hoi,

Als je voornamelijk recreatief gaat rijden, dan kun je het beste een licht marathon tuig aanschaffen. Kijk eens bij Ideal op de website. www.idealequestrian.com .
Hier op staan verschillende tuigen, waaronder het luxe marathontuig. Dit is een sterk tuig, en een iets lichtere uitvoering van het zgn. zware marathontuig van Ideal. Het is een compleet tuig, met broek en borst. Ideal heeft ook kunststof tuigen, zelf rijd ik met het Webtech combituig van Ideal.
Uiteraard zijn er veel meer merken tuigen, maar ik denk dat je het beste af bent met een licht marathontuig. Dit is allround. Een licht concourstuig heeft vaak een smalle borst en is niet geschikt om lange recreatieve tochten mee te maken. Kijk ook eens bij het FAQ, van AR, daar staan veel tips.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:30

dit topic staat verkeerd, ik tem even...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:05

Oh ik zie het nu pas! Sorry Bloos Bloos Bloos

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:26

Verplaatst Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:37

In principe geldt; Hoe breder je tuig, hoe beter de drukverdeling. Dus ik raad je aan om gewoon een stevig tuig te kopen, je hebt (aan je woonplaats te zien) niet constant zwaar terrein. Dus een enorm breed, zwaar marathontuig is ook weer niet nodig. Een concourstuigje daarentegen is te licht, doordat jouw wagen een stuk zwaarder is dan die überlichte concourswagentjes.
Naja, eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit wat voor soort tuig het is. Alleen die smalle tuigjes raad ik je niet aan. Kwaliteit is belangrijker Ja

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 07:06

Ik heb een Zilco Tedex gekocht van de week, ik vind t een erg fijn tuig!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:18

Ik heb het marathon tuig van imperial riding, mooi soepel leer, degelijk en van erg goede kwaliteit.