Paard wil niet rechtsom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Paard wil niet rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:21

Was vandaag met vriendin mee naar haar paard 5 jaar oude merrie.En ze had al tijdje problemen met longeren linksom ging redelijk maar rechtsom kreeg ze hem met geen mogelijkheid.Dus vandaag ben ik ook maar is een poging gaan wagen idd begon ze linksom al met slaan naar je.Tik geven toen sloeg ze weer richting mij zoals daarvoor nog een tik en toen was het klaar en was ze braaf.
Maar op het moment dat ik de longe omdraaide om rechtsom te gaan,begon het al eigelijk al toen ik aan de andere kant ging staan.Kreeg niet eens de kanst achter der schouder te staan zodra ze doorhad wat ik wou.Vloog ze achteruit en kwam omhoog en sloeg met beide voorbenen steeds vooruit.Ze bleeft dit doen wat ik ook probeerde kwam gewoon niet er achter zodat ik der iig naar voren kan jagen.Ze heeft de gehele tijd met man en macht gevochten om niet rechtsom te moeten.Steigeren,achteruit,slaan met voorbenen en achterbenen trapte ze gericht naar je..

Na een uur vechten en imo voor haar een spel spelen terwijl zweet der af droop.Gaf ze niet op ze had de gehele tijd der oortjes recht naar voren en als ze stil stond,omdat ik probeerde of ik dan wel naast der kon komen stond ze gewoon ontspannen.Liefst nog even voetje op rust Clown.

Maar misschien herkennen jullie dit?Uiteindelijk liep ze wel rondje rechtsom braaf en ben ik gestopt en beloond maar ik denk niet dat ze volgende keer zich gewonnen geeft.Gewoon doorzetten of lief proberen?Paddock misschien in een circel afzetten?.

Kath_

Re: Paard wil niet rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:49

Hejj bren,
Frustrerend als alles wat je onderneemt geen effect (lijkt) te hebben op je paard.

Lou wou een tijdje ook niet rechtsom. Niet dat ze gericht ging slaan oid. Maar gewoon tegen over je staan, omhoog komen, achteruit vliegen etc. En dat was toen niet op te lossen in mijn eentje, want je komt gewoon een arm te kort. Ben heeft toen de zweep gepakt, en op het moment dat ze tegenover me ging staan heeft ie 3 dikke striemen op der geslagen. Toen heb ze het nooit meer gedaan (pet).

Maar volgens mij is de merrie wat koppiger en ik denk dat het er tevaak gelukt is.
Misschien kunnen jullie der eerst los doen in de paddock, iig niet bijgezet ofzo. En dan ''opjagen'' zoals in de binnenbak zegmaar. Je snapt wel wat ik bedoel. Wil ze dan wel beide kanten op?? Als ze dat wel beide kanten doet, dan zou ik het zeker niet met lief proberen. Ze moet zich gewoon gehoorzamen, en helemaal niet geicht gaan trappen.

Wat nog meer in me opkomt is misschien de paddock in lopen, niet eerst linksom longeren. 1 heeft longeerlijn vast, ander loopt ernaast. En dan zo steeds de circel grooter maken. Stoppen, belonen, dit steeds verder uitbouwen?

Misschien kunnen jullie inrijden omgekeerd proberen Clown Dus dat er een ruiter op gaat, persoon in het midden en eromheen rijden. Volgende keer longe vast doen. En uiteindelijk de ruiter steeds minder laten doen??

Meer oplossingen kan ik zo even niet bedenken.. Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:51

Misschien een DA laten kijken of het paard iets mankeert?
In mijn ogen geeft je paard aan dat het iets mankeert.
Sluit dit uit voordat je het nog erger maakt.
Succes iig.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:11

Dat ze wat mankeert was al wel uitgesloten..Omdat ze met rijden ook afentoe wat lastig is laat ze iig wel der zadel voor geval dat toch nog nakijken.

Het punt is dat ik helemaal niet lief ben geweest,ken het paardje lang genoeg en het baasje ook.En ze heeft denk ik echt teveel der zin gekregen,aan heel der ogen zie je gewoon dat ze met je speelt en je uitdaagt.

Ik had mijn instructice nog gebeld en die zei al ze moet eerst of bang of iig iets respect voor je krijgen want dat heeft ze echt niet!.Nou ik kan zeggen dat ik zelf bijna moest janken maar heb der die kant op gemept paardje had dikke striemen maar nog met geen mogelijkheid en nog altijd oren naar voren..Nier rechtsom te krijgen

Losgooien wil ze idd ook niet die kant op en komt op je af.Dus dat heb ik gister zelf niet meer geprobeerd vooral omdat idee had dat als longe los deed ze toch weer beetje won Lachen.

Uiteindelijk na bijna een uur heeft ze 2 rondje die kant op gedaan redelijk braaf en heb ik der uitbundig beloont en gestopt..Maar ik ben bang dat ze zich echt niet gewonnen geeft Knipoog.

Misschien met iemand er op maar denk dat met baasje zelf der op geen succes wordt Knipoog.

Wou nog wel even zeggen dat ze flik want tikken heeft gehad maar ik echt niet zo ben normaal Knipoog.Alleen ze werd ook gewoon voor mezelf gevaarlijk en later toen 1 der vast had ander de zweep maakte dat geen verschil..Verdrietig.

En pijn is toch wel uitgesloten,kan eventueel nogmaals laten nakijken maar denk dat er niks zoals eerst uit komt Lachen

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:39

Ik blijf dit topic even volgen... Ik heb namelijk het zelfde probleem.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:45

jah ik heb ook een verzorgpaardje gehad en die vertikte dit ook echt van alles geprobeerd maar ook met het mennen deed ze dit.

dierenarts alles is erbij geweest maar niks mankeerde ze ook niet aan het gebit.

en telkens als we na rechts wouden en hielden vol ging ze steigere maar dit moest je dus echt niet proberen want vaak als ze steigerde liet ze haar eigen achterover vallen!!!

dus met moeite hebben we haar maar weg gedaan naar een bloedtapper waar ze dus niet word bereden alleen maar bloed wordt afgenomen.

ze zal hier nu ook niet meer staan maar ben benieuwd of ze hetn og doet maar dit is helaas niet meer te achterhalen.

maar ik volg dit topic even ben benieuwd wie een oplossing weet voor dit vervelend probleem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:49

kaatje77 schreef:
Misschien een DA laten kijken of het paard iets mankeert?
In mijn ogen geeft je paard aan dat het iets mankeert.
Sluit dit uit voordat je het nog erger maakt.
Succes iig.

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Die van mij wilde op een gegeven moment absoluut niet meer links om, bokte alleen nog en had alleen nog zijn oren in zijn nek.
Later bleek dat hij artrose had in zijn kogelgewricht en gewoonweg stierf van de pijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:05

Chatelaine, ik wil het bijna niet geloven wat ik hier lees.
We beginnen met: "een uur vechten, voor haar spel" van chatelaine
Vervolgens lees ik van Kath: "en op het moment dat ze tegenover me ging staan heeft ie 3 dikke striemen op der geslagen. Toen heb ze het nooit meer gedaan (pet)."
Dan gelukkig kaatje met een hele zinnige opmerking over een DA.
Vervolgens weer van Chatelaine: "Dat ze wat mankeert was al wel uitgesloten..Omdat ze met rijden ook afentoe wat lastig is laat ze iig wel der zadel voor geval dat toch nog nakijken."
en
"Het punt is dat ik helemaal niet lief ben geweest,ken het paardje lang genoeg en het baasje ook.En ze heeft denk ik echt teveel der zin gekregen,aan heel der ogen zie je gewoon dat ze met je speelt en je uitdaagt."
en "Wou nog wel even zeggen dat ze flik want tikken heeft gehad maar ik echt niet zo ben normaal .Alleen ze werd ook gewoon voor mezelf gevaarlijk en later toen 1 der vast had ander de zweep maakte dat geen verschil."
HALLO !!!! lees nog eens goed wat jullie hebben opgeschreven, in mijn ogen is dit gewoon mishandeling.
Je kan wel met slaan de strijd aan willen gaan maar alsjeblieft ,alsjeblieft, alsjeblieft, stop hier mee, haal er iemand bij met meer ervaring, instructie weet ik veel wat maar ga alsjeblieft niet op deze tour verder.
Jullie paard begrijpt jullie niet en jullie je paard niet, dat blijkt wel. De relatie die jullie met je paard hebben is gebaseerd op angst en niet op vertrouwen, ikzelf zou dat nooit willen en ik kan me niet voorstellen dat dat ook niet voor jullie geldt. Zoek iemand die jullie verder kan helpen en met meer ervaring, maar aub stop met slaan, striemen etc.

Over dat een paard niet rechtsom wil is niet omdat hij dwars wil zitten of jullie wil pesten daar is een duidelijke oorzaak voor, zeker als er een uur strijd voor wordt geleverd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:09

ik had met mijn verzorppaardje ook les gehad en hebben dus van alles geprobeerd maar echt niks helpt dus is ze verkocht en hbebbn er dit ook bij gezegt en als ze hem door gingen verkopen(wat ook is gebeurd) dat ze dit zouden melden.(wat waarschijnlijk niet is gebeurd)

maar heb inderdaad wat garny95 zegt RESPECT voor je paard. en sla hem haar niet af alleen een corricerende tik maar geen hele striemen ????

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:14

Longeren is echt heel, heel erg moeilijk om uit te leggen via inet. Het gaat nl allemaal om houding en lichaamstaal. Een paard speelt geen spelletjes, of hij begrijpt jullie niet of hij heeft geen respect voor jullie of er is iets lichamelijks mis. Als het lichamelijke al is uitgesloten dan betekend het dus dat jullie toch iets fout doen.

Zorg er voor dat je aan beide kanten van je paard kan staan zonder dat hij gaat lopen. Neem je paard dus eerst eens mee de bak in (aan de longe maar zonder zweep). Hou halt en beloon hem. Ga met je hand een keer over zijn zij en rug en ga rustig langs zijn hoofd naar de rechterkant. Beloon hem weer en ga langs rechts een keer over zijn lichaam. Lukt je dit zonder dat hij wegdraait? Als hij dit accepteert doe het dan ook een keer met de zweep in je hand. Laat wel de zweep van je paard wegwijzen, steek ze onder je arm.

Wat is eigenlijk het probleem? Het rechtsom lopen of het van kant wisselen? Doet hij het dus ook als je begint met rechtsom longeren? Je moet je paard voorraan opsluiten met de longe en achteraan met de zweep. Om rechtsom te longeren neem je dus je longeerlijn in je rechterhand (niet te lang, neem hem op bv een 30tal cm van het bit vast) Ga achter het rechteroog van je paard staan (een klein beetje schuin, met jou rug naar zijn hoofd toe, je rechterschouder naar je paard) en wijs met de zweep net achter het paard. Dan duw je met je zweep naar zijn kont om hem voorruit te drijven (je draait dus zelf rond je rechterbeen en brengt dus je linkerschouder naar je paard toe). Probeer zijn hoofd een beetje naar binnen te brengen zodat, moest hij met zijn achterbenen uithalen, hij altijd van je weg slaat. Als je paard niet beweegt of achteruit wil lopen, laat de zweep dan eens klikken net achter zijn kont. Zorg wel dat je altijd achter het binnenoog blijft staan. Soms moet je dus erg snel zijn. Wat ook belangrijk is is dat alles wat je doet, je zelfverzekerd moet doen. Je mag niet gaan twijfelen of treuzelen.

Maar nogmaals, zo via inet kan niemand weten of en zoja wat jullie fout doen. Het beste is dus om er gewoon een deskundige bij te halen die jullie in levende lijven kan helpen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:10

garny95 schreef:
Kath: "en op het moment dat ze tegenover me ging staan heeft ie 3 dikke striemen op der geslagen. Toen heb ze het nooit meer gedaan (pet)."

HALLO !!!! lees nog eens goed wat jullie hebben opgeschreven, in mijn ogen is dit gewoon mishandeling.
Je kan wel met slaan de strijd aan willen gaan maar alsjeblieft ,alsjeblieft, alsjeblieft, stop hier mee, haal er iemand bij met meer ervaring, instructie weet ik veel wat maar ga alsjeblieft niet op deze tour verder.
Jullie paard begrijpt jullie niet en jullie je paard niet, dat blijkt wel. De relatie die jullie met je paard hebben is gebaseerd op angst en niet op vertrouwen, ikzelf zou dat nooit willen en ik kan me niet voorstellen dat dat ook niet voor jullie geldt. Zoek iemand die jullie verder kan helpen en met meer ervaring, maar aub stop met slaan, striemen etc.

Hoe kan je zo beoordelen dat er paarden mishandeld worden.
Even alleen voor mezelf. Ik geef toe dat ik vrij weinig ervaring had met longeren. Daar komt bij dat ik lou net 3 maandjes had, daarvoor ben ik manege ruiter geweest. Lou is een ervaren paard, weet wat longeren is. Merkte dat ik haar slimheid niet zo 1 2 3 op kon lossen. En toen ging ze spelletjes met me spelen. Daar kwam ben aan, en toen was het dus opgelost. Inmiddels zijn we bijna 4 jaar verder. Heb inmiddels longeer cursus/lessen gehad. En ik heb nooit geen problemen meer met longeren. Ben me een stuk bewuster van het effect wat jou houding op het paard heeft etc.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:40

Het is echt niet dat ik niet weet hoe je moet longeren en dat we der mishandelen vind jij maar was niet lief en ja ze had idd toch een striem op der bil.En misschien vind jij dat mishandeling nou so be it maar ik ben ook niet van plan haar mij te laten mishandelen.

Waarom zou een paard geen spelletje er van kunnen maken? Ze heeft altijd beide kanten opgelopen normaal braaf..Alleen baasje is nog jong/onervaren en tja loopt zoiets wel is mis en zij puberen nouja maar uiteindelijk is ze zo.Imo is het gewoon gevaarlijk...Verder ben ik niet zo heeel erg goed in uitleggen want als ik nu zelf terug lees is het niet helemaal hoe ik het bedoelde Clown!.

Verder is er al verteld dat er na is gekeken en nogmaals wordt gedaan.Dus jou opmerking slaat imo nergens op..

Heb eigelijk geen zin om mezelf verder te verdegen ben gewoon benieuwd naar mensen die dit herkennen en wat hun hebben gedaan?Behalve antwoorden mishandeling en DA daar schieten we niks meer op..Ja die DA wel maar dat wisten we zelf nog wel Knipoog.
En wou nog even zeggen dat we echt geen uur hebben staan slaan maar spijt me maar ik zet der ook niet weer zo op stal.Misschien fout van mij maar zullen volgende keer op jou manier proberen..LachenEn nee dit bedoelde ik niet banketstaaf Knipoog!.

Daarbij wil ik nog zeggen dat mijn eigen paard na 1 tikje met de zweep al een hele streep op der kont heeft en dan was het een klein tikje Clown.Verschilt dat per paard dan wanneer je dat ziet?

Utan pb ik nog even van de week Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:11

Hoe gaat het nu? Lachen Heb je haar nog gelongeerd?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:10

Je kunt ook iemand even mee laten lopen... misschien snapt het paard niet wat de bedoeling is (doe jij maar eens iets rechtshandig en vervolgens linkshandig).. Verder doe je niet anders dan lichaamstaal geven.. is deze wel goed??

Nog een vraag: is de longeercirkel afgezet??

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:17

Ik heb ook heel lang het probleem gehad dat ik hem niet rechtsom kon longeren. Hij ging gewoon heel kort rondjes om mij heen lopen of bleef doodleuk stilstaan. Ook als ik al linksom had gelongeerd en hij was in het midden geweest, dan kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer weg... Om gek van te worden dus.

Ik heb uiteindelijk les genomen van een van onze instructeurs om dit probleem op te lossen en na 1 les al gaat het nu super. Ik neem nu ook altijd een gewoon rijzweepje mee om hem op de rechterhand te krijgen. In principe lukt het nu ook wel gewoon met de longeerzweep, maar er zijn wel eens momenten dat het probleem even terugkomt en ik het korte zweepje er even bij pak. Een of twee tikjes en hij gaat al.

Als ik rechts om (andersom trouwens nu ook hoor) ga doe ik het zo: de lijn neem ik eerst in de linkerhand en een normaal rijzweepje in mijn rechterhand (de lijn pak ik later over in mijn rechterhand, als ie op de hoefslag gaat). Dan loop ik, naast zijn schouder, een stukje mee vanuit het midden richting de hoefslag. Het zweepje is een handig hulpmiddel hierbij, het is in ieder geval stukken gemakkelijker te hanteren dan zo'n lange longeerzweep. Je moet de eerste keer of keren misschien wel even streng optreden (probeer wel geduldig te blijven en niet boos te worden!!). Als ie op de hoefslag gaat gauw de lijn overpakken in de rechterhand en de longeerzweep erbij pakken.

Bij mij werkt dit super (na een jaar klooien op verschillende manieren).

Succes!