Liever slof of bijzets met longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Liever slof of bijzets met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:35

Hoii hoii,

nou ik heb jullie hulp even nodig Ach gut
Ik longeer zelf met slof zodat ze lekker
ontspannen over de rug gaat lopen
met haar hoofd lekker laag in het begin
daarna zet ik hem iets strakker.. dat ze
iets meer ophoog komt.. die doe ik
vanwege dat ze haar rug af en toe
wegdrukt omdat ze van mensen rond
mij zeggen dat ze verkeerde spieren
gebruikt.. en met longeren met slof
zie je dus ook dat haar rug meer
omhoog komt..
Maar een paar mensen vinden dit niet
echt goed en longeren met bijzets..

wat is volgens jullie het beste om te gaan
doen, met slof of bijzets longeren?
aub met argumenten erbij..

Alvast bedankt
Gr Montana

Foto longeren lang
Foto iets op gepakt *hier wordt ze niet toe gedwongen*
p.s ik zet haar totaal niet vast, dat weet ik 100% zeker Knipoog

Jana_en_Ik

Re: Liever slof of bijzets met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:47

Ik heb zelf nog nooit gehoord van longeren met slof...

Zelf heb ik een hele poos bijzetteugels gebruikt en daar was ik vrij tevreden mee, maar bij nader inzien vind ik het principe niet ideaal. Je wilt je paard leren dat hij wordt gereden op buitenteugel en binnenbeen. Met de bijzet trek je juist de binnenste teugel strakker (dus druk op binnenteugel) om stelling en buiging te vragen en dat druist tegen de rijtechnische methode in. Daarbij vind ik de bijzetteugels nog steeds vrij stroef en trekkend in de mond.

Ik ben sinds kort bezig met het gebruik van de pessoa tijdens het longeren. Die hangt nog op wel zijn meest losse stand en mijn paardje reageert er echt super op. Door het katrol-effect heb je altijd speling en beweging in het bit en niet telkens afwisselende rukken in de mond. Als je de binnenste lijn dan strakker zet, heeft dat uitwerking op het hele pessoatuig en wordt het paard niet alleen naar binnen getrokken.

Overigens bevestig ik mijn longeerlijn door de twee bitringen en dan met de haak weer aan de lijn zelf vast. Zo trek ik het bit niet door haar mond en heb ik ook druk op de buitenteugel.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, voor zover je dat natuurlijk zelf al niet wist (geen idee hoeveel ervaring je erin hebt namelijk:=).

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:50

Ik longeer het liefst met een stiek..
ik heb de stiek eigenlijk altijd op het langste, mijn paarden ontspannen makkelijk met weinig druk, en mochten ze wat tegendruk geven veert de elastiek mee Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:00

Ik ben van mening dat je beter met een slof of een touwtje of zoiets kan longeren. Voordeel van een touwtje is dat je een doorlopend circuit hebt zodat het paard niet gehinderd wordt in zijn halsbeweging.
Iets dat rekt daarintegen daar kan een paard heel makkelijk op gaan hangen en bij bijzetteugels is het gevaar van er achter kruipen ook tamelijk groot, verder heb je geen constant contact met de mond.

imo goed:
-slof/touwtje
-gogue/chambon
-pessoa

imo slecht:
-elastiek
-bijzetteugels

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:31

Ja hier dacht ik dus ook aan Lachen

@ Jana_en_Ik: zo bevestig ik hem ook, maar af en toe ook van de ene bit ring over het kopstuk naar de andere.. of
heel af en toe.. aan de ring van de singel en dan door de bit.. dit doe ik af en toe op de ene hand, omdat ze daar altijd de verkeerde stelling heeft die composeer ik ook met de slof een beetje

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:37

met slof heb ik dus ook nog nooit gedaan
wel met pessoa en dat bevalt prima

bijzet soms als hij/zij er ff door heen moet maar niet te lang

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:27

Ik longeer altijd met slof. Bevalt heel goed. Paarden gaan er niet op hangen en je kan eindeloos verstellen. Bijzets komen er bij mij niet is. Mijn ervaring daarmee is dat veel paarden hierop gaan hangen met alle gevolgen van dien.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:51

ik longeer meestal met een touwtje maar al de paarden nog er groen en schrikkerig zijn gebruik ik wel is bijzets en al ze goed te vertrouwen zijn longeer ik ze met pessoa

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:02

hoi,
heb zelf ook een tijdje met bijzet gelongeerd, maar ik gebruik ze nu nooit meer. een paard kan zich makkelijk vastzetten met bijzet. met een slof kunnen ze lekker ontspannen.dus ik zou zeggen lekker met slof longeren.

groetjes colinda

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:33

Ik longeer met een elastiekje rond het hoofd, en tussen de benen door.
Dit geeft mooi genoeg mee, ze worden niet gedwongen maar wel gevraagd door het elastiek.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:04

Ik heb zelf ook een beetje een experimenteerfase gehad wat betreft manier van bijzetten. Ik was eigenlijk een beetje tegen de bijzetteugel. Een pessoa is echt een drama bij die van mij, dat ding achter zijn benen vind hij niets, hij blijft bokken en springen tot hij der bijneervalt (hij heeft hiermee zichzelf al een keer flink open getrapt)
Toen ging ik met elastiek longeren maar hier reageerde hij vrijwel niet op. Hij bleef er elke keer een beetje tegenaan hangen. Toen heb ik toch maar weer eens de bijzetteugel erbij gepakt en eigenlijk ging het meteen goed. Ik moet alleen wel opletten dat ik hem achter goed actief houd en dat hij er niet op gaat hangen, dat probleem heb je namelijk snel bij de bijzetteugel. Maar als ik hem maar goed actief houd gebeurd dit vrijwel niet. Bij het elastiek, hoe ik hem ook vastmaak (tussen zijn benen of aan de zijkant) krijg lang niet dit resultaat wat ik bij de bijzetteugel heb, hij loopt er ook gewoon veel beter mee door zijn hele lichaam.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:06

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:06

ik longeer altijd met bijzets (lees: krijg longeer les) en ze gaat er niet op hangen ofzo heerlijk ontspannen enzo. Lachen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:05

Mijn tinker moet vooral aardig getraind worden in de galop, ze loopt nu nog hoog met haar hoofd (voordat ik slof ging gebruiken) nu galopeerd ze vrij onspannen en actief..
wat ik dus de eerste keer had toen ze niet ''wist'' dat ze haar hoofd niej echt ver naar boven kon doen.. ging ze dus ''steigeren'' enzo.. omdat er dus te veel druk op stond.. (slof op langste)
Waar ik dus bang voor ben met pessoa dat ze het touw achter haar benen niet accepteerd.. en met bijzets.. hier dus heleeemaal niet dr hoofd omhoog kan doen vanwege de druk..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:07

Ik zou gewoon doen waar jou paard het beste op loopt. Elk paard is natuurlijk heel verschillend. Het ene paard gaat hangen op een elastiek, de ander weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:19

HAR --> LO.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:23

Ik longeer ook met slof.
De bijzets blijven teveel bewegen door de beweging in draf ed en daardoor ligt het bitje niet stil.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:26

Ik longeer ook met slof, bevalt prima! De slof 'geeft' netjes mee met de beweging van het paard.

Met bijzetteugels ging mijn paard als een robot lopen. Ze kreeg dan telkens een klap in de mond omdat er geen goede verbinding was met de mond.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 09:23

Lachen bedankt voor de reacties nu teminste vertrouwen in m'n werk Nagelbijten / Gniffelen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 07:10

niemand meer??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:20

Om Vinet er echt netjes doorheen te laten lopen doet mn instructrice dat ook voor de les, met slof longeren dus. Ze gaat er heel netjes van door de rug lopen. Alleen ohz niet. Ik weet nog niet hoe ik ermee om moet gaan dus aub niet. Ik vind het een echt fijn hulpmiddel!

Melissaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:45

ik ook met slof, dat gaat heel fijn

_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:56

hoe kan je met slof longeren dan ? Bloos

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:59

_daisy schreef:
hoe kan je met slof longeren dan ? Bloos

Je kan de slof op verschillende manieren vastmaken:
**Met zadel:
-Je neemt het midden van de slof, legt deze over je zadel, de uiteinden van de slof steek je dan langs weerzijden door de beugels/zadeldek-lusjes/..., dan haal je ze door het bit om ze vervolgens weer ergens aan de singel van je zadel vast te maken. Waar hangt af van hoe diep je je paard wilt hebben.
-Je neemt het midden van de slof, legt deze achter de oren van je paard, de uiteinden van de slof steek je door het bit en daarna ga je naar het zadel toe. Afhankelijk van hoe lang je slof is en hoe diep je je paard wil bijzetten, maak je hem vast aan de singel of haal je hem bv door de lusjes van je dekje om dan weer de uiteinde van je slof vast te klikken boven op je zadel.
**Met Longeersingel:
-Zelfde manier als bij het zadel
**Zonder iets op de rug van je paard:
-Je neemt het midden van de slof, legt deze achter de oren van je paard, de uiteinden van de slof steek je door het bit en daarna ga je tussen de voorbenen van je paard en klik je de uiteinden van de slof vast boven op de rug van je paard.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:28

Utan schreef:
**Zonder iets op de rug van je paard:
-Je neemt het midden van de slof, legt deze achter de oren van je paard, de uiteinden van de slof steek je door het bit en daarna ga je tussen de voorbenen van je paard en klik je de uiteinden van de slof vast boven op de rug van je paard.

Deze lijkt me niet comfortabel voor je paard, als hij zijn hoofd omhoog doet, lijkt mij dat behoorlijk pijn doen achter zijn voorbenen. En ik vraag me af of een slof daar wel lang genoeg voor is.
Wat mij betreft geen aanrader.

Ik gebruik mijn slof altijd net zoals Lammert Haanstra zijn touwtjes. Zo doe ik het al jaren, sinds twee maanden heb ik een pessoa en tegenwoordig zit die standaard aan mijn longeersingel en longeer ik daar mee.