[AR] Vliegendeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 18:23

Sinds een weekje worden we weer gepest door dazen, en helaas ook vandaag tijdens ons kar tochtje was het flink afzien, ondanks dat we toch echt een mega wolk van stinkende atax dazen vliegenspray om ons heen hadden....

Nu zit ik dus te denken aan een vliegendeken voor voor de wagen, maar heb in mijn (nog korte) zoektocht niet zo heel veel gevonden. Ja, eentje van divoza (http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _60165.jpg).

Dus bij deze mijn vraag of mensen ervaringen hebben met vliegendekens voor de wagen, en dan vooral welke (en als mogelijk waar deze te kopen of online te bestellen zijn)

Alvast bedankt Lachen

lanouska

Re: Vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:31

ik heb de vliegen deken van divoza ik ben er zeer tevreden over
de deken blijft mooi liggen en is eenvoudig vast te maken
en je kunt het dus inderdaad gewoon via internet bestellen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:53

ik heb een gewone 1-maat-groter-dan-normaal vliegendeken (met hals) aangeschaft, en daar gewoon op de juiste plaatsen gaten gemaakt. even netjes een zoombandje eromheen, en klaar. Doe je dat zoombandje dan ook nog in de kleur van de bies, dan lijkt het net alsof het zo hoort Lachen

Groetjes, Lacuna

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:45

ik zweer eigenlijk meer bij súperstinkend, maar zeer makkelijk en goedkoop zelfgemaakte antivliegenspul, daar maak je dan gelijk een hele emmer van, jezelf en paard goed afsponzen en je hebt er bijna geen last meer van.

Clown laat ik nu net recept zijn vergeten... heb ik vorig jaar geleerd toen ik werkte bij een 'ponykampboerderij' in drenthe, spul werkte echt súper....

maar ik ga het zowiezo nog even navragen, volgens mij zat er in iedergeval kruidnagel in, azijn, knoflook, dan nog wat spulletjes en dat dan aanmaken met water. je kunt het vaak ook nog aantal keer gewoon met water aanvullen, de stank blijft toch even erg Vork Daarna maak je gewoon weer nieuwe.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:12

De meeste dazen gaan toch op de nek zitten dus ik denk dat je met die vliegendeken van divoza niet ver komt.

Ik heb hetzelfde als lacuna gedaan werkt perfect.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:19

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:34

die vliegendeken van divoza lijkt mij niet echtt ideaal. deze bedekt alleen de plekken, waar jij de dazen enzo eventueel nog met je zweep zou kunnen verwijderen. terwijl het meeste ongedierte juist op de hals, borst en onder de buik van het paard belanden. hier zweet het paard het meest en liggen de bloedvaten dicht onder de huid om zo de warmte kwijt te raken.
je kunt dan denk ik nog beter een gewoon vliegendeken gebruiken wat wat aan de ruime kant is en daar een paar gaten in knippen voor de leidselsleutels en leidselringen.
zelf houd ik het liever bij de spuitbussen etc. met warm weer heb ik voor mijn gevoel het liefst zo min mogelijk dingen op mn pony's liggen.
ik koop altijd een jerrycan citronella (heel goedkoop bij de welkoop) en maak dit aan met een beetje water. werk best goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:43

elien; heb ik ook inderdaad, zo weinig mogelijk 'troep' erop, heb voor ot wel een zweetdekentje, maar als het niet nodig is na het rijden ook liever niet, dan doe ik liever gewoon wat langer uitstappen en dan lekker onder de koude douche, en zo op het land gooien. pony gaat lekker in zand rollen; en op de weide is dát de beste bescherming tegen al die vervelende steekbeesten Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:01

Op www.mensport.nl staat een deken met hals.
JoyCiej: vergeet de hertshoornolie niet. Dat meurt echt goed en dan heb je ook geen daas die zich in de buurt waag.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:15

hertshoornolie dat is zo'n verschrikkelijk spul! t stinkt echt een uur in de wind en je krijgt t ook nog eens haast niet van je handen ed. af!
onze welsh staat niet bij ons thuis, maar bij een boertje met nog meer paarden. 1 van die paarden beet dysten's hele staart en manenkam kaal. hertshoornolie was toen de enige oplossing. we moesten die spuitbus echt aan een bandje buiten de trailer hangen en het pas op dys zn manen en staart spuiten met handschoenen aan vlak voor hij de wei in ging.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:17

Jep, hertshoorolie! Zondag heb ik weer voor het eerst hertshoorolie er op gesmeerd, en er is geen daas op de pony gaan zitten. Stinkt een uur in de wind, zelfs na 1-2 dagen na.
Jammer dat het voor lichte paarden minder geschikt is, dat wil zeggen, het is bruin spul en het blijft lang zichtbaar. Zo is mijn rijpaard (schimmel) nu een zebra.... maar wel een daas-vrije zebra Haha!.
Zoals xElienx al zegt: je krijgt het slecht van je handen af. Ikzelf gebruik na aanbrengen altijd van die garage-schrub-zeep of een beetje waspoeder. Dat werkt wel.
Een deken heb ik geen ervaring mee. De buren hebben daar wel eens mee gereden, in het tweespan. Het ene paard vond zo'n deken helemaal niks, was gewoon bang, en het andere paard bleef hangen in wat struiken (smal paadje)...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:47

www.fly-over.info

Speciaal gemaakt voor het mennen. Werkt echt super! Je merkt het amper met rijden en helemaal daas vrij.
Het kost wat zo'n netje maar het werkt prima. Die van mij zagen er na 3 jaar nog perfect uit.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:03

Ik gebruik zelf altijd Atex Daasspray met hertshoornolie. Het is duurzaam in gebruik en stinkt inderdaad een uur in de wind.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:30

Napie schreef:
Op http://www.mensport.nl staat een deken met hals.
JoyCiej: vergeet de hertshoornolie niet. Dat meurt echt goed en dan heb je ook geen daas die zich in de buurt waag.

ahhhh! Haha! ja dát zal het geweest zijn! en dan kruidnagelen, ehm, citronella, azijn, en dat vast nog wel iets, en dan verdunnen met water Lachen

stinkt een uur in de wind, maar het helpt supergoed Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:32

ja, hertshoornolie púúr, dat stinkt inderdaad heel erg en is vies bruin. maar als je het gebruikt als ingredient met nog wat andere dingen (kruidnagel, citronella, azijn, verdunt met water)... dan stinkt het iets minder en is ook minder vies en bruin Knipoog

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:39

ik heb ook die fly-over.Werkt super.
En voor de rest gebruik ik atex daas.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:05

JoyCiej007 schreef:
ja, hertshoornolie púúr, dat stinkt inderdaad heel erg en is vies bruin. maar als je het gebruikt als ingredient met nog wat andere dingen (kruidnagel, citronella, azijn, verdunt met water)... dan stinkt het iets minder en is ook minder vies en bruin Knipoog

anders worden die van mij nog gevlekter dan gevlekt Vork

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:26

Ik gebruik ook azijn met citronella en ... koude thee! erg gemakkelijk en goedkoop! Ga het nu ook overdag in de wei gebruiken. werkt goed!
Tijdens het rijden vervliegt het alleen wanneer ze gaan zweten, maar das bij die dure middeltjes ook heb ik het idee.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:20

Hier ook een gevalletje atex daas Duivel , maar het werkt super dus dan maar voor stippel lopen Haha!
Afbeelding

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:23

Ziet er wel grappig uit,, net over een kudde paarden over heen gelopen heeft!,,, mjaa zolang het werkt;)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:44

Wij hebben twee vliegendekens van Kavalkade gekocht anderhalf jaar geleden. Compleet met kopstuk.
Daar hebben we zelf gaten in gemaak voor alle ogen, haken enz.
Werkt als een trein. Zodra ze die dingen op hebben wordt er niet meer geetterd om de blinzen Haha!
Kost wat en is geen gezicht, maar is absoluut de moeite waard.

Zie hier ons stel ridderpaarden Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:43

Haha, dat gevalletje ataxdazen spray ziet er super grappig uit *LOL*

Ik ga binnenkort voor een vliegendeken kijken, bedankt voor de antwoorden Lachen Even een vraagje, voor wat moeten er precies gaten in een (hals)deken worden gemaakt? (ik weet, daar kom ik wel achter als ik ehm even opleg met tuig, maar zo vragen kan ook altijd natuurlijk Knipoog)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:38

In het halsstuk komen twee gaten voor de ringen op je borststuk, in de deken zelf komen twee gaten voor de ringen op het schoftstuk. Lachen

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:31

weet iemand een site waar je de vliegenmendekens van ideaal kan bestellen?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:11

haha, mooi stel ridderpaarden Knipoog De mijne loopt ook zo voor joker. Ik heb er eentje van Harry's Horse verbouwd. Die heeft een buikflap en nekstuk dus heb weinig last van stekers. Paar gaten knippen op de juiste plekken, afbiezen en klaar. Heb alleen geen foto van mijn elegante creatie Haha!