Hulp bij grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

Hulp bij grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:11

Ik ben nu met mijn nieuwe verzorgshetlander bezig met grondwerk, hierbij gebruik ik het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick.
Nu ben ik bezig geweest met de eerste oefening: Contact leggen.
Helaas verloopt dit niet helemaal volgens plan. We hebben op stal maar 1 bak, waar redelijk wat gras in te vinden is, vooral aan de zijkant. Dus als ik die oefening probeer, heb ik het idee dat mijn verzorgshet totaal geen aandacht voor me heeft. Ook niet als ik geluid maak of haar aandacht gewoon probeer te trekken.
Ook zijn er wel grassprietjes in het midden van de bak te vinden.

Heeft iemand tips hoe ik deze oefening het beste kan aanpakken?

katel

Re: Hulp bij grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:21

Hoi,
Hmmm. gras is ook wel erg lekker he, zeker voor een shetje Tong uitsteken
Ik ken het boek en de trainingsmethode dus ook niet, maar ben wel redelijk wat bezig geweest met grondwerk. Zou je in het begin niet zijn aandacht kunnen vragen met snoepjes (of mss voor een shet die toch snel dik wordt, sukjes wortel ofzo). Als je hem daarmee beloont wodt het gras al snel minder interessant en je kan de wortels daarna weer afbouwen en vervangen door belonen met je stem.
groetjes en succes

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 23:18

Dat is dus juist niet de bedoeling. Nagelbijten / Gniffelen Ik moet wel haar aandacht krijgen, maar niet zo dat ze naar me toe komt. Ze moet me in de gaten kunnen houden, ik moet dan zorgen dat ze zich niet bedreigd voelt door mij, dat ze zich veilig kan voelen in mijn buurt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:06

probeer het in een grote stal (meeste paarden staan nu toch buiten), krukje pakken en gewoon in hoekje gaan zitten.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:47

Misschien lijkt het net of ze geen aandacht voor je heeft, maar waarschijnlijk heeft ze je wel degelijk in de gaten. Paarden kunnen hele subtiele signalen geven en wij mensen moeten leren die te begrijpen. Let goed op haar oren en volg haar gewoon. Kom niet dichterbij dan ze wil. Als ze gaat lopen hou jij even in zodat ze weet dat je haar niet op wil drijven. Als ze gewoon stil blijft staan loop je naar haar toe en zodra je merkt dat ze ook maar even een oortje naar je toedraait blijf je staan. Elk teken van aandacht dat ze jou geeft beloon je met stilstaan of zelfs een stapje terug. Uiteindelijk zal ze zich omdraaien en dan probeer je of je haar kunt laten volgen door achterwaarts te gaan.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:10

Bedankt voor de informatie Marieke! Ik ga het nog eens proberen, waarschijnlijk ben ik gewoon wat te ongeduldig. Nagelbijten / Gniffelen

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:21

Graag gedaan Lachen
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:37

Ga met Cissy mee. Deze stap komt ook bij Parelli voor. Neem zeker een half uur de tijd, ga in haar box zitten, en wacht tot ze op je af komt. Ga in die tussentijd niet met haar zitten praten, ga geen andere dingen doen. Ze moet nieuwsgierig op je worden.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:47

Voor deze oefening is een stal toch echt te klein hoor. Zoals letterlijk in het boek staat:

Zorg dat de ruimte niet te groot is, zodat je niet te ver en te veel heen en weer moet lopen, maar ook niet te klein, zodat je paard de ruimte heeft om makkelijk van je weg te kunnen: een stal is echt te klein.

Je hoeft je natuurlijk niet altijd precies aan het boek te houden, maar in dit geval wel.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:42

Tja lastig ....vind ik ook.
Ik heb nog eens even de oefening doorgelezen (heb zelf het boek ook Tong uitsteken ) Ik denk dat je gewoon héél véél geduld moet hebben.

Maar wat ook in het boek staat: het voorbeeld met Sira. Het paard dat met rust wil worden gelaten. Probeer slimmer te zijn dan je verzorgshet door haar met iets te belonen met wat ze graag wil hebben. Neem hiervoor gewoon eens echt de tijd. Daardoor leer je, je verzorgshet kennen en weet je wat haar behoefte is.

Suc7!!!!

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:43

ps: Het moet mogelijk zijn. Het voorbeeld in het boek staat zelfs in een wei!!!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:53

Het is inmiddels gelukt trouwens! Lachen
Nog bedankt voor de tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:49

Super dat het gelukt is. Mogen we ook weten hoe? Wat heb je anders gedaan dan de eerste keren? Of was het humeur van je shet anders dan de eerste keren?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 09:03

Ik heb veel meer geduld gehad. Ik ben met haar in de bak gaan staan, heb haar halster afgedaan. Zij rende naar een stukje gras, ik bleef staan.
En ik bleef een half uur staan, tot ze naar me toe kwam en aan me begon te snuffelen, waarna ze bij me bleef. Toen ik een stukje weg liep, liep ze achter me aan. Lachen
Zo heb ik het een paar keer herhaald. Lachen

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:05

Mooi zo! Ja

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:39

Marieke_1 schreef:
Misschien lijkt het net of ze geen aandacht voor je heeft, maar waarschijnlijk heeft ze je wel degelijk in de gaten. Paarden kunnen hele subtiele signalen geven en wij mensen moeten leren die te begrijpen. Let goed op haar oren en volg haar gewoon. Kom niet dichterbij dan ze wil. Als ze gaat lopen hou jij even in zodat ze weet dat je haar niet op wil drijven. Als ze gewoon stil blijft staan loop je naar haar toe en zodra je merkt dat ze ook maar even een oortje naar je toedraait blijf je staan. Elk teken van aandacht dat ze jou geeft beloon je met stilstaan of zelfs een stapje terug. Uiteindelijk zal ze zich omdraaien en dan probeer je of je haar kunt laten volgen door achterwaarts te gaan.

Ik doe het ook zo.
Ik eis bijna aandacht zoals een hoger in rang paard het eist: ik ga naar dat plekje gras waar pâardlief staat en eis dat het mijn plekje is.
Als je ervan overtuigd bent dat je paard moét vertrekken omdat jij dat plekje gras wilt, dan zàl je paard ook vertrekken.
Vanaf dat moment zal je paard op je gaan letten.