Ervaring met de hackamore met je Draver???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Ervaring met de hackamore met je Draver???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 11:11

Hallo!

Ik rijd op een schat van een Draver. Ik rijd haar normaliter met een gebroken trens en een martingaal, maar met de endurance wordt ze sterk, heet en fanatiek. met dressuurrijden gaat het prima op het bit en met alleen rijden ook.
Ze heeft kort gekoerst. Als ik endurance met haar rijd of samen met iemand buitenrijd, kan ze heel fanatiek worden, zo ook hectisch. Op zich is ze wel terug te nemen, maar haar remweg is vrij lang, en ze stuitert soms letterlijk over het pad, als je samen rijdt met iemand Knipoog

Verder heb ik renpaarden getraind en heb dus niet de neiging te gaan hangen tijdens het rijden omdat dat met renpaarden en gekoerste dravers averechts werkt. Ook vind ik het niet eng, maar wel eens lastig. Een vriendin van me heeft een renpaard die ze met de hackamore rijdt; hij is echter flegmatieker dan deze dravermerrie.

Iemand ervaringen? Neusbreuken e.d.? Gevaarlijk?

Alvast bedankt!

WendyBZ

Re: Ervaring met de hackamore met je Draver???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:20

Neusbreken gebeurt niet zo snel, of je moet hem zo laag hebben hangen, lange scharen en een hele harde ruk geven.

Ik heb nu al zeker 3 dravers met hack gereden, een vriendin met draver reed ook met een van mijn hacks. Ik vind het ideaal. Minder stress, beter luisteren, niet constante druk.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:30

Ik reed mijn draver ook op een hack en dan was ie veel relaxder.

Ik trainde er zelfs 1 die zwaar gestoord was en niet uit te rijden was, dus heb ik hem een hack aangehangen en ben meteen met kar en al naar buiten gegaan (ik weet het, levensgevaarlijk), maar dat ging perfect en toen was ie wel goed te rijden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:43

Wauw, dat klinkt goed, zeg! Als ik het gode begriip is het bij juist gebruik juist een syphatiek middel, het is toch fijn dat je paard verder lekker ontspannen kan lopen?.. Wel dapper dat je het dier zelfs voor de wagen hebt gezet! kennelijk kende je dat paard heel goed he? Knipoog

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:47

Hey Wilma,
ik heb het hackamore hoofdstel al in mijn fietstas gegooid, kun je 'm van de week uitproberen. Je moet 'm alleen even schoonmaken. Het hangt bij mij al 2 jaar in de schuur dus het hoofdstel is een beetje groen Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 09:16

Oh, maar groen staat Ushi best goed, hoor! Haha!

Schimmel op een bruine, nou, wie weet wat DAAR van komt.
ZE heeft best wel een waterhoofd, dus misschien hoef ik dat hoofdstel niet et vertellen (al denk ik dat ze een breder hoofd heeft dan Miro)..

Wil je me dan helpen met passen? Want daar heb ik echt geen kaas van gegeten, hoor! Bloos

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:39

Ik heb eens een hackamore aangeschaft voor een draver met mondproblemen, maar na een week was die vertrokken als fokmerrie en sinds dien gebruik ik hem bij m'n eigen draver en vind het ideaal! Nu is zei ook heel gevoelig voor allerlei soorten hulpen dus hoef nooit echt druk uit te oefenen. maar voor buitenrijden vind ik het wel makkelijk. in de wei rijd ik tegenwoordig alleen met een touw om dr nek.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:45

Ik heb er minder goede ervaringen mee. Voor mijn merrie was de hack veel te heftig, ze stond bij minimale druk van schrik gelijk stil. Ik rij liever met touwhalster, dat geeft wat minder druk. Maar er zijn zat mensen met dravers die er wel positieve ervaringen mee hebben Ja

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:48

Ik rijd Miro ook op een touwhalster als ik het bos in ga maar in de bak heb ik gewoon een bitje in want dan moet hij aan het werk Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 10:56

Hoi wijffie, ik heb je regendeken ivm weersberichten ff opgelaten hoor!
Zijn de katjes er al?...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:36

Hoi meid,

nou, die dazenval doet het al heel aardig!

Net met Chris en Ushi bezig geweest met de hackamore en ik moet zeggen: dat doet Ushi toch heel aardig, hoor! Het viel me alles mee!

Chris was best handig met Ushi, die raakt niet in de stress als ze eens wat springerig is.. Ze was in eerste instantie wel ff onder de indruk maar lost dat dan goed op. Da's toch knap!

Ushi lijkt er rustiger door te worden.

Thanks!

gr Wilma

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:29

Nou mooi dat Ushi er goed op reageet! Als je 'm van me over wil nemen hoor ik het wel.
Heeft Chris op Ushi gereden ook??
Ik hoop dat ze van Connie haar een keer mee naar buiten mag nemen want ik wil graag weer eens een keertje met haar samen rijden en anders huur ik een paard bij van Bijnen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:48

Dames, willen jullie wel ontopic blijven Knipoog
Offtopic reacties heb ik verwijderd..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:32

heu, wat zijn offtopics?...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:50

Ierland schreef:
Hoi wijffie, ik heb je regendeken ivm weersberichten ff opgelaten hoor!
Zijn de katjes er al?...

deze bijvoorbeeld

dus dingen die niks met het topic te maken hebben, oftwel off-topic zijn

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:00

Ik heb mijn draver er een tijdje op gereden.. maar die was er toch te gevoelig voor. Eerst ging het wel, maar des te meer ik ermee reed, des te meer protest er kwam. Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:25

Een pensionklant bij ons op stal rijd een dravertje met een hack.
Ik heb d'r nog nooit met bit gezien maar ze loopt lekker, ookal draaft ze alsof ze in een wedstrijd loopt!
Maar ik heb gehoord dat veel dravers met een hackmore gereden worden.
Overigens vind ik 't vreemd dat er niet mee mag worden gestard..
(in principe gaat 't om dat ijzere (o.i.d.) stokkie dat in de mond hangt, en als andere 't zonder kunnen mag 't niet..)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:21

Ik rij mijn draver 's zomers ook wel vaker zonder bit, ook tijdens endurancewedstrijden is het wel fijn omdat hij dan gemakkelijker kan eten en drinken.

Het gaat prima zowel met als zonder bit, en zonder kan zijn met hackamore (korte scharen of een wieltje à la Glücksrad, erg fijn die laatste), of gewoon op het halstergedeelte van het halsterhoofdstel, of zelfs met een stalhalster... allemaal geen probleem.
Dressuurmatig rij ik wel altijd met bit, en 's winters ook altijd met bit want dan wordt hij wel erg fris. Knipoog Hij trekt dan teveel op de hack, en ik vind het niks om de hele tijd druk op zijn neus te zetten, terwijl hij met bitje dan veel relaxter is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:30

Hoi,

ik leen op dit moment een hackamore van iemand met korte scharen. na een paar keer buiten te hebben gereden douwt ze haar neus op haar borst alsof ze achter de druk wil kruipen; echt ontspannen rijdt dat niet want geef je haar meer been (hoe subtiel ook) dan merk je meteen dat ze haar hoofd eruit gooit.
Met dressuur rij ik met een gebroken trensje. Ze is erg heet momenteel en stuiterig. ik probeer daar weinig aandacht aan te schenken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:08

Is ze altijd zo heet? Misschien kan je ook eens naar het voer kijken dat scheelt vaak ook een hoop. En misschien weide gang?
Ik weet natuurlijk niet hoe je je paardje houdt, op stal of wei enz...dus het is maar een idee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:26

Ze loopt 24 uur per dag in de wei met een vriendje en krijgt een basisbrok, ongeveer 1,5 kg per dag.
Ik denk adt het haar karakter is, het is ook de onruststoker van de kudde.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:47

1,5 kg basisbrok is anders al heel wat voor een draver hoor! Knipoog Maar karakter speelt natuurlijk ook een rol.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:06

Tja, het is vrolijke Frans, dat beest, zorgt altijd voor lol en gejakker in de groep! Vol leven, een jonkie! Ik voer op zicht. Als ze voller wordt en wakkerder gaat er weer een kilo af. Er is weinig gras, verder schrale kuil.
ZE ziet er nu echt goed uit. heb een hekel aan te volle en bolle paardjes.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:11

Ik denk dat als je de biks voor muesli (zonder haver) inruilt het ook al wat scheelt. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:14

Misschien iets; 't frappante is echter dat ze relaxter was vorig jaar en toen meer brok kreeg. verder is ze echt kerngezond.