[AR] foto's tuig dubbelspan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

foto's tuig dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 22:26

De eigenaar van de verzorgpaarden heeft een dubbelspantuig + koetsje gekocht voor onze ezeltjes.
nu zitten we een beetje met een probleem kwa bevestiging.
de staarriem past al niet (te kort)
is deze echt nodig?

heeft er iemand foto's hoe een dubbelspan tuig mét staartriem en broek moet bevestigd worden, en hoe een zonder staartriem moet bevestigd worden?

Napie

Re: foto's tuig dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:21

Afbeelding

Zonder staartriem kan wel maar dan heb je ook geen broek en strengdragers. Je moet dan wel een geremde wagen hebben en de strengen ged afstellen zodat deze niet tussen de benen kunnen komen.

Verder de belangrijkste tip: haal er iemand bij die vaker met een tweespan heeft gewerkt. 1+1 is in dit eval niet altijd twee en je zal misschien toch wat hulp nodig hebben bij het vergespen van je leidsels enz.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 11:41

tweespan doen we al in de paarden, maar daar is het tuig anders van (geen staartriem, wel een broek, de broek hangt verbonden aan het schofttuigje, en is ook anders verbonden met de koets dan van de ezeltuigjes)

geremde wagen hebben we niet, dus de broek is wel nodig (kar komt tegen de achterbenen van de ezels aan)

en zonder staartriem is het niet mogelijk?
dan zullen we moeten kijken om die staartriem te laten verlengen ...

Van de leidsels, hoe worden die precies bevestigd? moet het langste deel aan de binnenkant van de paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:40

Duhelo schreef:
tweespan doen we al in de paarden, ........

Van de leidsels, hoe worden die precies bevestigd? moet het langste deel aan de binnenkant van de paarden?

Toch zou ik er eens een ervaren persoon bij houden, vastknopen van de leidsels is nog niet het moeilijkste punt van het inspannen en rijden van een 2span.

Het lijkt me inderdaad beter om gewoon een staartriem eraan te houden, mits ze deze verdragen natuurlijk. Het is zonder wel mogelijk (denk bijv. aan belgen zonder staart), maar het tuig blijft nu eenmaal beter op zijn plaats als alles netjes vast zit en aanwezig is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:44

Duhelo schreef:
tweespan doen we al in de paarden, maar daar is het tuig anders van

Duhelo schreef:
Als je met paarden 2-span rijdt dan weet je het toch...
Maar de langste moet idd aan de binnenkant weer naar het andere paard.
Laat iemand met wat ervring even meekijken of alles klopt en de leidsels de juiste lengte heeft.
Kan me niet voorstellen dat een ezeltuig zoveel anders is. Wanneer de de staartriem niet vast kunt krijgen is de rugriem gewoon te kort.
Succes!

(edit; was dus gelijk met Sjonniej aan t typen Haha! )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:49

Citaat:
(geen staartriem, wel een broek, de broek hangt verbonden aan het schofttuigje, en is ook anders verbonden met de koets dan van de ezeltuigjes)

Dit snap ik even niet. Ziet het tweespan tuig van jullie paarden er dan heel anders uit als dat van mij.
Broek is namelijk helemaal niet verbonden aan de koets. Hoe kan je wel een broek hebben maar geen staartriem???
Als de kar al tegen de achterbenen van de ezels aanloopt, dan zou ik de disselriemen wat korter doen en de strengen wat langer want ook zonder broek en rem moeten de halsriemen/disselriemen al wel kunnen voorkomen dat de kar op de hakken loopt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:58

Duhelo schreef:
De eigenaar van de verzorgpaarden heeft een dubbelspantuig + koetsje gekocht voor onze ezeltjes.
nu zitten we een beetje met een probleem kwa bevestiging.
de staarriem past al niet (te kort)
is deze echt nodig?

heeft er iemand foto's hoe een dubbelspan tuig mét staartriem en broek moet bevestigd worden, en hoe een zonder staartriem moet bevestigd worden?

Hm, ik weet niet hoe groot die ezels zijn, maar bij de meeste ezels past weinig. De maten komen niet helemaal overeen met die van een pony.
Wij gebruiken wel een staartriem, omdat die bij de ezels wel nodig is.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:29

Weet niet precies of ik het zo goed uitleg: maar je kunt wel zonder staartriem en broek rijden in het dubbelspan ook al heb je geen rem op je wagen. Ze remmen dan op de disselriemen af, maar omdat je kans hebt dat het borstuig verschuift is het gebruik van springriemen dan wel aan te raden.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:35

Napie schreef:
Citaat:
(geen staartriem, wel een broek, de broek hangt verbonden aan het schofttuigje, en is ook anders verbonden met de koets dan van de ezeltuigjes)

Dit snap ik even niet. Ziet het tweespan tuig van jullie paarden er dan heel anders uit als dat van mij.
Broek is namelijk helemaal niet verbonden aan de koets. Hoe kan je wel een broek hebben maar geen staartriem???
Als de kar al tegen de achterbenen van de ezels aanloopt, dan zou ik de disselriemen wat korter doen en de strengen wat langer want ook zonder broek en rem moeten de halsriemen/disselriemen al wel kunnen voorkomen dat de kar op de hakken loopt.

een van de paarden is een belg, daar was het tuig vooreerst voor bedoeld, daarna een tweede tuig bijgekocht (zijn combituigen) hetzelfden dus ook zonder staartriiem.
in enkelspan hangt de broek dus wel degelijk vast een de (ben nou de naam kwijt, dissel niet, die stok voor enkelspan Clown )
in dubbelspan weet ik het zo niet uit mijn hoofd, dus de broek moet in principe enkel verbonden worden met het borsttuig en het schofftuigje (door middel van de staartriem?)

en wat zijn springriemen? die riemen van het borsstuig naar de dissel? dat moet er toch zowiezo aanhangen?

wbt de leidsels:
ik rij zelf niet in dubbelspan, vandaar mijn vraag van de leidsels, omdat ik zelf de leidsels zou kruisen voor ze de lichtogen doorboren (zo vind ik het logisch) maar ik zie dat ze eerst door de lichtogen gaan en dan kruisen, vandaar.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:37

springriem is de riem die van je borsttuig tussen de benen door loopt naar de singel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:12

hmmm, dat zit er inderdaad niet bij. maar dat kan eigenlijk wel bij gemaakt worden niet?
ik dacht eraan om bij de tuigmaker een stukje tussen de staartriem te laten zetten, de riem past wel netjes rond de staart, maar is te kort naar het schoftje toe.
als we daar een stukje kunnen tussengespen hebben we wel een staartriem en een broek, dan zou het probleem opzich moeten opgelost zijn, niet?

de maten zag ik ook dat het moeilijk was, de borsttuigen stonden op het strakste gaatje, het schoftje halverwege, de staartriem was 30 cm tekort, de hoofdstelletjes waren lang genoeg kwa bithoogte, maar de keelriem was bij het hengstje toch wel nipt Haha!

dus als we zonder broek rijden hebben we een springriem nodig, en moeten de strengen dan juist langer staan of korter?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 01:21

Citaat:
wbt de leidsels:
ik rij zelf niet in dubbelspan, vandaar mijn vraag van de leidsels, omdat ik zelf de leidsels zou kruisen voor ze de lichtogen doorboren (zo vind ik het logisch) maar ik zie dat ze eerst door de lichtogen gaan en dan kruisen, vandaar.

Pardon? Nu snap ik er helemaal niets meer van en jij nog minder. Kruisleidsels en lichtogen is een combinatie die sowieso niet voorkomt. Lichtogen zijn de leren riemen waar je lamoen in hangt in enkelspan. Leidselsleutels is misschien hetgeen jij bedoelt.

Staartriem is ook los te koop. Is je probleem ook opgelost.

Ga eerst maar eens wat lezen over tweespan rijden en tuigen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 08:21

Napie schreef:
Citaat:
wbt de leidsels:

Pardon? Nu snap ik er helemaal niets meer van en jij nog minder. Kruisleidsels en lichtogen is een combinatie die sowieso niet voorkomt. Lichtogen zijn de leren riemen waar je lamoen in hangt in enkelspan. Leidselsleutels is misschien hetgeen jij bedoelt.

Staartriem is ook los te koop. Is je probleem ook opgelost.

Ga eerst maar eens wat lezen over tweespan rijden en tuigen

Pardon? wat denk je dat ik doe di?
dit forum is toch om vragen te stellen? ik vraag dingen over tweespantuigen, hoe het precies in elkaar moet zitten, excuseer dat ik trouwens de juiste benamingen niet ken hé.

ik bedoelde trouwens die metalen ringetjes op het schofttuigje en de halsriem ...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:01

Oh rustig aan hoor..
Ik ga toch wel met Napie mee, je kunt via internet dit niet te weten komen..
Je zult er of hulp bij moeten halen of een cursus moeten volgen.

Geen broek geen rem is gewoon gevaarlijk...

Ga ergens een cursus volgen, al zijn het ezels je gaat er mee de openbare weg op..

Niemand via een computerscherm kan jou helpen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:54

ik had door dat geen rem gevaarlijk is, zo slim ben ik ook nog wel.
Daarbij vraag ik hier enkel en alleen maar hoe een dubbelspantuig nou precies in elkaar zit, en eventuele foto's.
ik ben er niks mee als er iemand zegt van: lees je wat in, of zoek professionele hulp, want ik ben me nu aan het inlezen!

de vraag over de leidsels was trouwens puur theoretisch, want ik ben niet van plan om te gaan dubbelspanmennen, ken ik er niet genoeg van, was enkel maar benieuwd.

bedankt voor jullie reacties, ik kan nu weer effe verder!