Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Duhelo schreef:tweespan doen we al in de paarden, ........
Van de leidsels, hoe worden die precies bevestigd? moet het langste deel aan de binnenkant van de paarden?
Duhelo schreef:tweespan doen we al in de paarden, maar daar is het tuig anders van
Duhelo schreef:Als je met paarden 2-span rijdt dan weet je het toch...Van de leidsels, hoe worden die precies bevestigd? moet het langste deel aan de binnenkant van de paarden?
Citaat:(geen staartriem, wel een broek, de broek hangt verbonden aan het schofttuigje, en is ook anders verbonden met de koets dan van de ezeltuigjes)
Duhelo schreef:De eigenaar van de verzorgpaarden heeft een dubbelspantuig + koetsje gekocht voor onze ezeltjes.
nu zitten we een beetje met een probleem kwa bevestiging.
de staarriem past al niet (te kort)
is deze echt nodig?
heeft er iemand foto's hoe een dubbelspan tuig mét staartriem en broek moet bevestigd worden, en hoe een zonder staartriem moet bevestigd worden?
Napie schreef:Citaat:(geen staartriem, wel een broek, de broek hangt verbonden aan het schofttuigje, en is ook anders verbonden met de koets dan van de ezeltuigjes)
Dit snap ik even niet. Ziet het tweespan tuig van jullie paarden er dan heel anders uit als dat van mij.
Broek is namelijk helemaal niet verbonden aan de koets. Hoe kan je wel een broek hebben maar geen staartriem???
Als de kar al tegen de achterbenen van de ezels aanloopt, dan zou ik de disselriemen wat korter doen en de strengen wat langer want ook zonder broek en rem moeten de halsriemen/disselriemen al wel kunnen voorkomen dat de kar op de hakken loopt.
Citaat:wbt de leidsels:
ik rij zelf niet in dubbelspan, vandaar mijn vraag van de leidsels, omdat ik zelf de leidsels zou kruisen voor ze de lichtogen doorboren (zo vind ik het logisch) maar ik zie dat ze eerst door de lichtogen gaan en dan kruisen, vandaar.
Napie schreef:Citaat:wbt de leidsels:
ik rij zelf niet in dubbelspan, vandaar mijn vraag van de leidsels, omdat ik zelf de leidsels zou kruisen voor ze de lichtogen doorboren (zo vind ik het logisch) maar ik zie dat ze eerst door de lichtogen gaan en dan kruisen, vandaar.
Pardon? Nu snap ik er helemaal niets meer van en jij nog minder. Kruisleidsels en lichtogen is een combinatie die sowieso niet voorkomt. Lichtogen zijn de leren riemen waar je lamoen in hangt in enkelspan. Leidselsleutels is misschien hetgeen jij bedoelt.
Staartriem is ook los te koop. Is je probleem ook opgelost.
Ga eerst maar eens wat lezen over tweespan rijden en tuigen