[AR] Wat adviseren jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

Wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:04

Ik heb mijn welsh a pony van 3jaar beleerd en sinds gister kan ik zeggen officieel.

Hij heeft er totaal 10 keer voor gestaan en steeds op het weiland en een rondje bij ons over straat gelopen. Gister heb ik alleen op de wei gereden (ouders waren erbij) maar gewoon los zonder lijn. Hij deed het supper tot nu toe heeft hij geen stap verkeerd gezet.

Nou hij goed aan de kar gewend is moet hij natuurlijk wat `doorgereden´ worden. Mijn vraag hoe doen jullie dat?

Rijden jullie gewoon op de wei en veel rechtelijnen en figuren rijden voor de nageeflijkheid en soepelheid?

Rijden jullie gewoon buiten?

of wisselen jullie het af?

Ik dacht er zelf aan om het gewoon af te wisselen met longeren, op de wei rijden zodat hij soepel word en nageeflijk en dan een keer buiten zodat hij goed verkeersmak word (alhoewel hij dat al vrij goed is hij kijkt namelijk nergens van op en loopt overal langs of over)

wat is jullie mening

Hij word nog niet intensief iedere dag voor de kar gezet omdat hij daar nog te jong voor is en zijn spieren eerst goed moeten volgoeien. hij gaat 2 tot 3 keer per week voor de kar de andere dagen longeer ik hem met dubbele lijnen.

o ja 14 juli gaat hij mee naar wedstrijd. Ik heb met mijn andere pony dressuurwedstrijd en neem hem mee om hem te laten wennen op vreemd terrein en andere paarden. Misschien dat we hem inspannen daar maar het is de bedoeling gewoon met de longe ofzo te gaan lopen zodat hij eraan gaat wennen.

Echwel

Re: Wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:42

Ik heb mijn 3jarige gewoon nog in het weiland staan..
Vind het erg jong om al zoveel mee te doen.
Lichamelijk kan het miss, maar bedenk eens wat je hem geestelijk allemaal oplegt

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:47

Echwel schreef:
Ik heb mijn 3jarige gewoon nog in het weiland staan..
Vind het erg jong om al zoveel mee te doen.
Lichamelijk kan het miss, maar bedenk eens wat je hem geestelijk allemaal oplegt

hij is in januari 3 geworden. er word niet iedere dag iets mee gedaan om de dag word hij gelogeerd 20 min niet intensief want hij hijgt er niet eens van verder wandel ik er veel mee over straat zodat hij aan het verkeer went. het is ook niet de bedoeling dat hij een uur voor de kar staat maar gewoon 20 min ofzo is goed. of eerder als hij het goed doet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:49

Maar meenemen, zoveel indrukken, en dan nog net 3 weken beleerd zijn..

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:53

Echwel schreef:
Maar meenemen, zoveel indrukken, en dan nog net 3 weken beleerd zijn..

ow maar hij gaat ook niet voor de kar ofzo maar gewoon het vreemde terrein maar wanneer zou jij beginnen met beleren voor de kar en hem zonder voor de kar te zetten naar een druk terrein meenemen?

het is trouwens bij ons achter dus niet ver van huis hoor

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:55

Ik begin pas als ze na hun 3de verjaardag, de herfst darop uit het land komen.
Niet mee naar wedstrijden voor hun 4de jaar..
Beleren is al indruk genoeg, meer hoeft daar niet bij..
Ik wil graag tot op latere leeftijd met ze kunnen rijden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:00

Echwel schreef:
Ik begin pas als ze na hun 3de verjaardag, de herfst darop uit het land komen.
Niet mee naar wedstrijden voor hun 4de jaar..
Beleren is al indruk genoeg, meer hoeft daar niet bij..
Ik wil graag tot op latere leeftijd met ze kunnen rijden.

Wij hebben al meerdere paarden geleerd die nu nog steeds goed lopen. we hebben deze ook gewoon 1x meegenomen naar wedstrijd om te kijken vlak na ze beleerd zijn het is ook maar een paar minuten. hij hoeft niet mee te lopen ofzo maar gewoon even kijken. begin pas met wedstrijden als hij 4,5 is en dan alleen nog maar dressuur als hij 5 is pas met marathons omdat dit veel van het lichaam vergt en ze pas op hun 5 jaar volgroeid zijn voor het zware werk.

maar bedankt voor je reactie

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:09

Onze merrie gaat ook al sinds ze 3 is mee op wedstrijd, gewoon lekker mee, indrukken opdoen en het normaal gaan vinden dat ze ergens anders is dan thuis. Niets mis mee. Sinds ze thuis braaf voor de wagen loopt, rijden we haar op die wedstrijd ook even een rondje door het bos. Niet over het wedstrijdterrein, maar gewoon een rondje over de weg. Lekker ontspannen.

Verder gaan wij allereerst heeel veel kilometers maken als ze kort voor de wagen staan. Eerst rechtuit over straat, balans vinden en conditie opbouwen. Pas na een paar maanden gaan we met ze de wei op om dressuurmatig te oefenen. Dit is zoveel zwaarder en moeilijker werk voor ze, laat ze eerst maar vlieguren maken over de straat. Onze merrie was de eerste keer op het veld na 10-15 minuten doodop, terwijl ze een rit van 20 km zonder problemen rondliep.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:08

Ik sluit me aan bij Sjonniej. Eerst gewoon kilometers maken. Het werk leuk maken voor de pony. Dressuurmatig aanpakken komt vanzelf wel. Eerst op de rechte lijnen en later de voltes en wendingen. In de wei gaat de pony toch vaak op een gegeven moment vervelen en dan gaan ze streken uithalen. Buiten kan je hem vaak beter voorwaarts houden.
Let goed op de pony wat hij aangeeft. Pik op tijd de signalen op als hij het toch teveel vind en neem dan een stapje terug.
Persoonlijk zou ik hem 2 a 3 keer per week aanspannen en max een uur rijden buiten, een dag longeren en een dag wat dressuurmatig werk aan de lange lijnen. Andere dagen lekker de andere dagen laten verwerken in de wei.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:13

Ik heb ook een welsh A van 3 jaar.
Ik ga over een paar weken mijn sulky bestellen.
Nu longeer ik 3 dagen in de week voor conditie en de juiste aanleuning.
Verder oefen ik met het tuig in de bak voor haar het sturen omdat ze daar wel wat moeite mee heeft.
Voordat me sulky er is gaat ze nog met band en blijven we nog lekker door oefenen.
Als ik mijn sulky heb ga ik eerst maar lekker vaak de weg op kijken hoe ze dat op pakt en misschien 1x in de week ofzo dressuren en verder longeren en lekker in het land staan.
En gewoon blijven kijken of je pony het leuk blijft vinden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:42

bedankt voor de reacties.

ja het is ook niet de bedoeling dat ik de wedstrijd mee rijd maar gewoon indruk opdoen zoals sjonnie zegt.

verder zal ik de tip opvolgen om veel op de weg te rijden en daarna pas op de wei. Het is trouwens ook niet de bedoeling dressuurmatig te gaan rijden gelijk maar hij heeft nogal de neiging te diep te lopen en dacht dat ik het op de wei beter opgelost kon krijgen omdat hij daar geen afleiding heeft van dingen op de weg enzo. maar dan gewoon zich wat meer concentreert op heit feit dat hij wat hoger moet gaan lopen. heb het dan over 10 min ofzo niet lang want op het veld trekt natuurlijk zwaarder.

maar ik zal eerst maar gewoon op de weg rijden. we willen hem donderdag weer inspannen of misschien woensdag(licht eraan waneer paps tuiskomt) en dan langs de paralelweg van de snelweg rijden. ik heb er heel vaak langsgelopen met de hand en dubbele longe met en zonder oogkleppen maar meneer kijkt nergens naar zelfd bovenop het viaduct wou hij vrolijk naar beneden kijken.(hij gaat met de kar nog niet het viaduct over hoor maar gewoon erlang)

maar bedankt iedereen voor de reacties als iemand nog meer tips heeft of wat ik kan doen met hem enzo hoor ik het graag

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:58

Net als de anderen, niet teveel ingewikkelde dingen en op druk zetten maar lekker rechtuit de straat op. En veel laten zien.
Wat Heleen zegt, over het geestelijk welzijn, daar zit natuurlijk wel wat in maar ik denk dat je met lekker buiten rijden en niet teveel dressuur, een jong paard lekker blij in het hoofd kunt houden.
Dat ben je verplicht aan je beestje.

Helaas zie je inderdaad wel vaak dat mensen teveel van hun paarden eisen, of ze nu jong of oud zijn. Vooral de paarden die echt voor je willen werken, zijn dan vaak de pineut.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:08

Heb een span van 3 en 4 (deze lente geworden) Rijdt ze 1x per week voor de wagen (eigenlijk altijd de straat op) en 1x per week worden ze gelongeerd. De rest van de tijd mogen ze nog lekker baby zijn in de wei. Hebben 1x recreatief meegedaan met een dressuurwedstrijdje. hadden geen verwachtingen. ponies waren super braaf, zagen allemaal enge dingen, maar liepen gewoon door (ander terrein, gekke witte hekjes, andere aanspanningen, luidspreker, enz enz). Mijn mening is dat ze hier zoveel van leren. als je ze pas veel later meeneemt moeten ze daar ook nog aan wennen en wordt het 'echte' werk ook weer uitgesteld. Ik ben nu lekker rustig met ze bezig en zolang ik hen goed in de gaten houd, ze het leuk vinden kan het echt geen kwaad.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:14

bedankt!

ik leg hem ook voorral geen druk op ik stop wanneer het goed gaat en ga niet wachte tot het fout gaat. meestal een 20 tot 30 min dan is het goed. Ik ga nu wat vaker op straat weer word beter het is langer licht en mijn vakantie staat voor de deur. Niet dat hij dan gelijk iedere dag moet werken. ik heb nog een welshje die getraint moet worden dus probeer ze om de dag te pakken en dan hebben ze allebei 1 dag vrij. dat komt er op neer dat de 3 jarige dus maar 3 tot 4 keer gepakt word. de 6 jarige waar ik ook mee men pak ik wat vaker hij is ouder en loopt wedstrijden dus zijn conditie moet optimaal zijn.

ik heb een kilometerteller op de kar en bouw het steeds op met de 6 jarige. Ben vanplan dit met de 3jarige ook te doen. dus van 2 kilometer tot 9 ofzo (dit wel gelijdelek elke week ofzo 1kilometer meer)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:10

Zolang je maar éerst naar je paard kijkt en luisterd en je daarna pas gaat vasthouden aan een schema.
3-4 keer in de week lijkt me prima Ja

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:14

Sjonniej schreef:
Zolang je maar éerst naar je paard kijkt en luisterd en je daarna pas gaat vasthouden aan een schema.
3-4 keer in de week lijkt me prima Ja

Ja ik merk snel genoeg als hij het niet kan opbrengen of het beu is ofzo, en dan stop ik ook. Of doe ik niets hij moet namelijk nog lang mee dus wil hem niet nu al in de vernieling helpen.

Doe alles rustig aan heb nog een ander paardje waar ik ook mee rij en wedstrijden mee rij dus daar hoef ik het niet voor te doen. Hij is zelf heel koel in zijn hoofd dus hij wil soms meer dan hij kan dit zie ik snel genoeg dus dan stop ik ermee tis echt een doorzettertje soms hoor haha.

Aan de ene kant wel fijn maar ja ik ken genoeg welshjes die echte ´doodlopertjes´ zijn omdat ze zo graag voor je werken of te veel willen dan dat ze zelf aankunnen. Dit wil ik voorkomen bij de mijne dus optijd stoppen.
Laatst bijgewerkt door sammykuh op 13-06-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:19

Pfff... zou je je tekst even opnieuw willen schrijven, maar dan met iets meer hoofdletters, interpunctie en kortere zinnen? Na 3 regels slaat mijn hoofd nu een beetje op tilt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:25

Sjonniej schreef:
Pfff... zou je je tekst even opnieuw willen schrijven, maar dan met iets meer hoofdletters, interpunctie en kortere zinnen? Na 3 regels slaat mijn hoofd nu een beetje op tilt.

heb het geedit

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:30

Dankje Lachen
Komt vast wel goed met je pony!!