hoe beginnen met halsring? hulpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chexy

hoe beginnen met halsring? hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:40

Hoi allemaal,
ik heb wel gezien dat er al een topic over ruiten met halsring bestaat maar ik wil graag weten hoe jullie daarmee zijn begonnen.

Ik ben van plan mijn merrie met halsring zo als bij Linda T.Jones te rijden maar in haar boek schrijft ze niet echt veel over hoe je dat doet Knipoog
Ik bedoel, het best is toch te beginnen met gewoon bit en teugels op de nek leggen en probeeren hoe ze op de halsring reageerd en voor notgevallen kan ik dan de teugels erbij pakken of niet?
Missien is iemand anders begonnen? (mijn merrie is western gereden en kan al neckreining en is ook al met bosal gereden)

Dan qua hulpen...

hoe kleiner de volte hoe hoger moet de ring an de neck aanliggen?
of stuuren jullie meer met het been dan met de ring?

voor stops (behalve gewichts hulpen) nemen jullie de ring dan naar beneden? trekken aan de ring?

voor versameling... met been drijven en met de ring iets tegenhouden?

vragen over vragen Ziek

misschien weet iemand ook een boek waar het uitgebreid is uitgeleggd?
(mag in ned., engels of duits)
Bendankt voor de hulp!
Groetjes, Conny

en omdat ik nieuw hier ben, dit is mijn meisje Haha!
Afbeelding

Speedster

Re: hoe beginnen met halsring? hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:03

Ik heb mijn antwoorden maar even in je qoute erbij gezet:

chexy schreef:
Hoi allemaal,
ik heb wel gezien dat er al een topic over ruiten met halsring bestaat maar ik wil graag weten hoe jullie daarmee zijn begonnen.

Ik ben van plan mijn merrie met halsring zo als bij Linda T.Jones te rijden maar in haar boek schrijft ze niet echt veel over hoe je dat doet Knipoog
Ik bedoel, het best is toch te beginnen met gewoon bit en teugels op de nek leggen en probeeren hoe ze op de halsring reageerd en voor notgevallen kan ik dan de teugels erbij pakken of niet?
Missien is iemand anders begonnen? (mijn merrie is western gereden en kan al neckreining en is ook al met bosal gereden)

Als je paard al met neckreining te rijden is, dan is de overstap niet zo heel groot. Misschien kun je eerst nog bitloos met neckreining doen als overgang, maar naar mijn idee kun je het in de bak best gewoon eens proberen (gewoon meteen zonder hoofdstel).

Dan qua hulpen...

hoe kleiner de volte hoe hoger moet de ring an de neck aanliggen?
of stuuren jullie meer met het been dan met de ring?

Ik gebruik de ring eigenlijk alleen (nog) ter ondersteuning als het met beenhulpen alleen niet lukt. De hoogte van de ring gebruik ik in ieder geval niet om de afmeting van de volte mee te regelen. Ik probeer dat allemaal met mijn zit te doen.

voor stops (behalve gewichts hulpen) nemen jullie de ring dan naar beneden? trekken aan de ring?

Mocht ik er met mijn zit niet komen, dan gebruik ik de ring, en die leg ik dan wat hoger en er (zacht) aan trekken.

voor versameling... met been drijven en met de ring iets tegenhouden?

Inderdaad, en dan doe ik de ring naar beneden, tegen de borst. Lukt me echter nog niet zo heel goed, moet ik toegeven. Als ik eerst met hoofdstel gereden heb, lukt het daarna wel eventjes.

vragen over vragen Ziek

misschien weet iemand ook een boek waar het uitgebreid is uitgeleggd?
(mag in ned., engels of duits)

Volgens mij heb ik ooit ergens een boek gezien, schiet me zo niet te binnen. Ik zal eens kijken of ik wat voor je kan vinden. Ze zijn schaars in ieder geval.

bispax

Re: hoe beginnen met halsring? hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:19

pff hoe leg je het uit ...wat ik gemerkt heb is dat hoe hoger de ring hoe gevoeliger het word ...dus daar zou eventueel de rem kunnen zitten (ik rij meer met stem , dus bij halt roepen en ze staan stil) links en rechts om rijden is net bij de teugels (binnen teugel van de hals en buiten teugel tegen de hals) achterwaarts zou je iets met de ring tegen de hals kunnen houden en en de iets met de benen aandrukken ...(ook ik hoef maar te vragen , en ze doen het )

als je met ring ga rijden moeten ze wel wijken voor druk ....dus met weinig hulp veel kunnen , ik rij hoofdzakelijk op stem en gewicht ..dus de ring is meer bijzaak , ik rij geregeld met 2 stokjes , misschien vind je dit ook eens leuk om te proberen Haha!

Afbeelding