Bitloos hoofdstel: longeren met bijzetteugels mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Bitloos hoofdstel: longeren met bijzetteugels mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 19:23

Wij gebruiken een bitloos hoofdstel (van de ruitersportshop, dus nep- emielvoest, met gekruiste teugels) om te rijden. We rijden western, dus met een ontspannen teugel.Longeren doen we altijd aan het halster.
Omdat we onze merrie wat meer willen trainen om op de achterhand te lopen, dus wat meer bij elkaar, willen we elastieken bijzetteugels gaan gebruiken met longeren. Kunnen we die aan het bitloos hoofdstel gebruiken, daar zitten immers 2 ringen aan waar de teugels normaal aan bevestigd worden.

Heeft iemand ervaring met zo longeren?
Of een alternatief als je op de NH manier met je paard omgaat, maar wel iets meer gecontroleerd wilt longeren?

midgie

Re: Bitloos hoofdstel: longeren met bijzetteugels mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:00

waarom bijzet teugels , je kan toch ook bitloos met dubbelenlijn longeren aan een freestyle halster of met het duallyhalster, ook kun je haar aan de hand heel geod leren om haar achterhand eronder te zetten , is misschien in het begin wel beter om eerst uit te leggen wat je van haar wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:38

Ik zie het nut van bijzetteugels niet. Je zet z'n hoofd-hals-nek vast, dwingt 'm beneden te blijven en voorkomt dat het paard z'n hoofd omhoog doet, maar dat is het dan.

Beter is, zoals midgie ook aangeeft, om met dubbele lijnen te longeren. Dan ben je o.a. ook bezig met rechtrichten, wat je nodig hebt voor goed rug- en achterhandgebruik.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 01:04

Bitloos longeren gaat zeker, maar ik zou dan niet kiezen voor een gewoon bitloos hoofdstel, maar voor een kaptoom.
Elastieken bijzetteugels ben ik niet zo'n fan van, zeker niet om achterhandgebruik te stimuleren, ze gaan er namelijk makkelijk op hangen en gaan juist op de voorhand lopen. Beter is om dan zoals al genoemd een dubbele longe te gebruiken (achter de kont langs) of eventueel een pessoateugel.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:39

Het bitloze hoofdstel wat jij hebt is niet geschikt om te longeren. De teugels worden dan strak getrokken onder de kaak en blijven zo strak zitten. Ik heb het zelf namelijk wel eens geprobeert.Zoals meer hier aangeven met de dubbele longe ( eventueel aan een goed stal halster wat niet draait en in de ogen gaat zitten ) helpt ook om goed te trainen en de achterhand er beter onder te krijgen. Hier moet je wel even wat handigheid in krijgen. Op deze site www.paardenbegrijpen.nl staan ook tips voor het werken op de cirkel aan de kaptoom Succes!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:06

Ja de 'good-old' kaptoom is ook een optie.

Het nut van bijgezet longeren zie ik ook niet. Je kan best je paard longeren om 'm beweging te geven, maar als je bijvoorbeeld het ondertreden van de achterhand wilt oefenen kan je beter sideway's games aan de hand doen en oefeningen met het wijken voor druk om de achterhand waarbij het paard goed onder moet stappen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:42

Citaat:
Longeren

De longe wordt aangeklikt aan de middelste ring van de kaptoom. Indien de longe aan de zijkant de kaptoom vastgemaakt wordt, kan de buiging door het hele lichaam tot in de heup niet bereikt worden.

Bij het longeren is het dus aan te raden om een kaptoom te gebruiken om zo de mond te sparen en deze sensibel te houden. Het wordt afgeraden met het hoofdstel of met een halster te longeren of met hulpteugels:

- Het aanklikken van een longe direct aan een bitring wordt afgeraden. Bij jonge onstuimige paarden kan zeer snel het bit door de mond getrokken worden.
- Het aanklikken van de longe via de binnenste bitring (evt. over de oren) naar de buitenste bitring is tevens af te raden, om dat deze manier de trens vaak samentrekt en zo in de paardenmond het beruchte notenkrakerseffect veroorzaakt.
- Het longeren aan het halster is tevens af te raden, omdat dit halster te los om het paardenhoofd ligt en heen en weer schuift en in het oog terecht kan komen.
- Longeren met hulpteugels is ook niet aan te raden, omdat u dan geen invloed op de natuurlijke scheefheid en het zwaartepunt kunt uitoefenen. Hulpteugels fixeren de scheefheid zelf.

Van de site van hierboven. Misschien heb je hier wat aan Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik had inmiddels zelf ook al mijn twijfels over het gebruik van dit hoofdstel om te longeren en dacht dan aan het gewone, goed passende stalhalster, maar aan een kaptoom had ik ook niet gedacht. De ofeningen aan de hand (wijken, achterhand onderzetten) doen wij nu ook al, dus we zitten in de goede richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:10

morelia schreef:
Het bitloze hoofdstel wat jij hebt is niet geschikt om te longeren. De teugels worden dan strak getrokken onder de kaak en blijven zo strak zitten. Ik heb het zelf namelijk wel eens geprobeert.

Dan doe je iets niet goed. Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:27

Misschien kun je de TS dan uitleggen hoe ze het wel moet doen met haar hoofdstel daar heeft ze het meeste aan denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:57

Dat gaat toch niet morelia. Ik kan toch op 'papier' niet uitleggen hoe je een paard correct longeert.

Daarnaast was het niet TS maar jij die hier schreef dat dit hoofdstel niet geschikt zou zijn om te longeren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:28

Ik longeer mijn paard met bijzetteugels tussen de voorbenen door, op aanraden van mijn instructrice, om zo haar hoofd naar beneden te brengen. Mijn paard is van nature een hoogloper. Is dit dan ook geen goed idee? Welke andere manieren kan ik dan proberen om haar hoofd laag te krijgen?
Ik longeer haar trouwens met bit maar zat ook al een tijd te denken of het niet met een bitloos hoofdstel zou kunnen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:46

IK zou dan toch eens een andere instructrice zoeken , je kan een paard heel geod leren aan de dubbelen lijn, of idd aan de kaptoom en dan aan de middelste ring laag te leren lopen, zoek ook eerst uit waarom je paard zich niet wil ontspannen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:19

JoviBan schreef:
Dat gaat toch niet morelia. Ik kan toch op 'papier' niet uitleggen hoe je een paard correct longeert.

Daarnaast was het niet TS maar jij die hier schreef dat dit hoofdstel niet geschikt zou zijn om te longeren.

Dat was ook precies de vraag van de TS of haar hoofdstel daar geschikt voor is Knipoog Ze wil er ook bijzet teugels aan hangen. Ik vraag je ook niet om uit te leggen hoe ze correct moet longeren , maar hoe ze specifiek het door haar gebruikte hoofdstel moet gebruiken. Mijn ervaring is namelijk dat alleen al door het gewicht van de longeerlijn de teugels die kruislings onder de kin doorlopen strak getrokken worden en niet meer losser gaan zitten. Het release effect is weg. Als het paard schrikt dan heb je helemaal een soort ' slipketting' effect op de neus zeker met bijzet teugels. Maar misschien is er een andere manier waarop het wel goed kan met dit hoofdstel? Als je de longe vast maakt aan de ringen waar de kruislingse teugels door lopen zou je van de strop werking af zijn maar door dat de bakstukken al vrij dicht bij de ogen zitten en er geen frontriem op zit schuift deze wel heel gemakkelijk in de ogen.Bovendien flappen de lossen teugel uiteinden dan wat hindelijk in de rondte. Mijn advies is in ieder geval om te kiezen voor een kaptoom of goed passend halster wat niet in de ogen kan schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:20

morelia schreef:
Dat was ook precies de vraag van de TS of haar hoofdstel daar geschikt voor is Knipoog Ze wil er ook bijzet teugels aan hangen. Ik vraag je ook niet om uit te leggen hoe ze correct moet longeren , maar hoe ze specifiek het door haar gebruikte hoofdstel moet gebruiken. Mijn ervaring is namelijk dat alleen al door het gewicht van de longeerlijn de teugels die kruislings onder de kin doorlopen strak getrokken worden en niet meer losser gaan zitten. Het release effect is weg. Als het paard schrikt dan heb je helemaal een soort ' slipketting' effect op de neus zeker met bijzet teugels. Maar misschien is er een andere manier waarop het wel goed kan met dit hoofdstel? Als je de longe vast maakt aan de ringen waar de kruislingse teugels door lopen zou je van de strop werking af zijn maar door dat de bakstukken al vrij dicht bij de ogen zitten en er geen frontriem op zit schuift deze wel heel gemakkelijk in de ogen.Bovendien flappen de lossen teugel uiteinden dan wat hindelijk in de rondte. Mijn advies is in ieder geval om te kiezen voor een kaptoom of goed passend halster wat niet in de ogen kan schuiven.

Nee dat was niet de vraag van TS. TS wil elastieke bijzetteugels gaan gebruiken met longeren en haar vraag was of ze die aan het bitloos hoofdstel kan gebruiken.
Mijn antwoord c.q. reactie daarop was dat ik het nut van bijzetteugels niet zie en dat ze beter met dubbele lijnen kan gaan longeren.
Toen zei jij dat dit hoofdstel niet geschikt zou zijn om te longeren, met de reden zoals je die nu ook omschrijft (er zou geen release zijn volgens jou).
Dit is niet mijn ervaring. Mijn hoofdstel heeft altijd een release. Wanneer de teugels los hangen, hangen de bandjes los en de neusband ligt ook los.
Waarom jij een andere ervaring hebt, weet ik natuurlijk niet, maar de kans is groot dat de teugels of de longeerlijnen, en/of de clips hiervan, te zwaar waren. Deze zwaarte bemoeilijkt de release.
Het is dus belangrijk om met licht materiaal (teugels, longeerlijnen en de clips) te werken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:55

Ik had zelf eerst hetzelfde hoofdstel als de TS maar het lijkt me niet geschikt om mee te longeren. Ik rijd zelf met losse teugel maar bij dat hoofdstel was het bij ons zo dat als de neusriem eenmaal aangesnoerd zat, hij ook niet meer losser ging vanzelf. Dan moest ik voorover buigen vanuit het zadel om de riempjes weer losser te doen. Denk daarom niet dat het goed zal gaan met bijzetteugels.

Elastieken bijzetteugels vind ik ook geen goed idee (maar dat is mijn mening) want paarden hebben dan snel door dat ze hun hoofd naar voren kunnen bewegen en gaan dan erg op de teugels hangen ohz en op de voorhand lopen. (paard van een vriendin had dit probleem)

Beter is het om met dubbele lijnen te longeren. Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:54

Mijn vraag was idd niet hoe ik correct moet longeren (dat weet ik inmiddels wel Haha! ), maar of ik dat bepaalde hoofdstel kon gebruiken met longeren. Het gaat bovendien niet om het omlaag brengen van het hoofd, want dat doet mijn westernmerrie juist prima, maar het begrenzen ervan zodat ze zich niet te lang maakt. Lager hoeft zeker niet! Ik wil de achterhand trainen en haar dus meer bij elkaar zien te krijgen, dat is het doel waarom ik wil gaan longeren, naats onder het zadel veel overgangen rijden e.d.

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:13

Ik zou nooit met een bitloos hoofdstel longeren.

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:35

Ik wil juist weten hoe en wat .... Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:12

Hoe bedoel je dat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:08

Om het paard meer op de achterhand te krijgen, zijn de overgangen heel erg belangrijk. Dus veel gaan schakelen, en dat kan het beste onder het zadel, of anders aan de lange lijnen.

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:33

Ik heb et wel eenker gezien dat iemand met elastieken tuegels ging longeren, ik weet niet of het perfect is, maar je zou het denk ik wel kunnen proberen. Misschien dan wel met een bit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:39

ik heb het wel gedaan gewoon aan het halster, bij die merrie werkte het wel, maar waarom gaan jullie geen werk aan de hand doen met kaptoom, daar heb je veel meer aan, pb me hier eventueel over...