Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Longeren
De longe wordt aangeklikt aan de middelste ring van de kaptoom. Indien de longe aan de zijkant de kaptoom vastgemaakt wordt, kan de buiging door het hele lichaam tot in de heup niet bereikt worden.
Bij het longeren is het dus aan te raden om een kaptoom te gebruiken om zo de mond te sparen en deze sensibel te houden. Het wordt afgeraden met het hoofdstel of met een halster te longeren of met hulpteugels:
- Het aanklikken van een longe direct aan een bitring wordt afgeraden. Bij jonge onstuimige paarden kan zeer snel het bit door de mond getrokken worden.
- Het aanklikken van de longe via de binnenste bitring (evt. over de oren) naar de buitenste bitring is tevens af te raden, om dat deze manier de trens vaak samentrekt en zo in de paardenmond het beruchte notenkrakerseffect veroorzaakt.
- Het longeren aan het halster is tevens af te raden, omdat dit halster te los om het paardenhoofd ligt en heen en weer schuift en in het oog terecht kan komen.
- Longeren met hulpteugels is ook niet aan te raden, omdat u dan geen invloed op de natuurlijke scheefheid en het zwaartepunt kunt uitoefenen. Hulpteugels fixeren de scheefheid zelf.
morelia schreef:Het bitloze hoofdstel wat jij hebt is niet geschikt om te longeren. De teugels worden dan strak getrokken onder de kaak en blijven zo strak zitten. Ik heb het zelf namelijk wel eens geprobeert.
JoviBan schreef:Dat gaat toch niet morelia. Ik kan toch op 'papier' niet uitleggen hoe je een paard correct longeert.
Daarnaast was het niet TS maar jij die hier schreef dat dit hoofdstel niet geschikt zou zijn om te longeren.
morelia schreef:Dat was ook precies de vraag van de TS of haar hoofdstel daar geschikt voor isZe wil er ook bijzet teugels aan hangen. Ik vraag je ook niet om uit te leggen hoe ze correct moet longeren , maar hoe ze specifiek het door haar gebruikte hoofdstel moet gebruiken. Mijn ervaring is namelijk dat alleen al door het gewicht van de longeerlijn de teugels die kruislings onder de kin doorlopen strak getrokken worden en niet meer losser gaan zitten. Het release effect is weg. Als het paard schrikt dan heb je helemaal een soort ' slipketting' effect op de neus zeker met bijzet teugels. Maar misschien is er een andere manier waarop het wel goed kan met dit hoofdstel? Als je de longe vast maakt aan de ringen waar de kruislingse teugels door lopen zou je van de strop werking af zijn maar door dat de bakstukken al vrij dicht bij de ogen zitten en er geen frontriem op zit schuift deze wel heel gemakkelijk in de ogen.Bovendien flappen de lossen teugel uiteinden dan wat hindelijk in de rondte. Mijn advies is in ieder geval om te kiezen voor een kaptoom of goed passend halster wat niet in de ogen kan schuiven.