[AR] shettie hard aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

shettie hard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:33

Ik wilde jullie mijn shetlandpony eens voorstellen. Misschien hebben jullie heb al eens voorbij zien komen, maar foto's van de pony voor de wagen zijn er niet of nauwelijks. Dus daar heeft mn broertje even verandering in gebracht.

Ik wil graag tips en commentaar ontvangen. De pony en ik doen heel erg ons best, maar we moeten nog heel veel leren. Deze herfst krijg ik met de pony menlessen, en die kunnen we ook goed gebruiken. Tot die tijd moeten we het echter zelf even uitzoeken, dus tips zijn heel erg welkom.
Normaal gezien rijden we alleen maar recreatief, dus voor de pony was het heel erg raar dat we nu opeens op een veldje rondjes gingen rijden.
Ik merkte ook dat de pony heel lang nodig had om los te worden. Eigenlijk werd hij pas echt lekker los nadat we gewerkt hadden en nog even een klein rondje over de weg gingen rijden. Is het normaal dat hij langer nodig heeft om los te worden dan in het andere werk (ponyrijlessen, grondwerk, longeren en werk aan de lange lijnen)

Oh ja... ik zit aan de verkeerde kant van de wagen, ik weet het. Maar aan de rechterkant veert de wagen dieper in, en heb ik ieder keer het gevoel alsof ik er vanaf val. De wagen wordt in de zomervakantie helemaal opgeknapt.

Dus tips en commentaar zijn welkom. Niet zeggen 'jullie kunnen er niks van' en verder niks, zeg dan liever 'jullie kunnen er niks van omdat dat-en-dat-en-dat is niet goed' want daar kan ik wat mee Knipoog

hier dan de gelukte foto's.

Afbeelding
lekker stukje draven

Afbeelding
poging tot volte rijden. Haha, het valt me op dat ik wel heel erg mee ga in de beweging... tik vanuit het grondwerk waarbij ik voordoe wat de pony moet doen Knipoog

Afbeelding
stukje wegdraven

Afbeelding
van hand veranderen... rechtuit rijden en dan écht recht lopen blijkt veeeeel moeilijker dan ik had verwacht. Normaal gezien let ik er niet zo erg op of hij écht recht loopt. Maar als je dat dan opeens wel gaat doen... wow dat viel echt tegen!

Afbeelding
een galopje

Afbeelding
vond deze wel wat hebben... Dit is nog altijd hetzelfde galopje. De volte kwam overigens nog vrij netjes uit. vond het wel knap van ons.

Afbeelding
stappen. Mag veel actiever, hij kan echt veel beter lopen.

Afbeelding
Nog een keer, mag nog altijd veel ruimer.

Afbeelding
gewoon een leuk fotootje tussendoor. De pony heeft er echt plezier in Lachen

Afbeelding
nog een keer van hand veranderen.

Afbeelding
tja... hij loopt nog wel wat te etteren met het bit. Heb altijd al vreselijk moeite gehad om hem een stangbitje te laten aannemen, en dit is de tweede keer dat hij met dit bit loopt. hij loopt op dit bit beter dan welk ander stangbit ooit in zn bekkie heeft gehangen, maar soms voel ik toch nog even een knauw. Ik hoop dat het na een paar keer wel beter gaat, anders ga ik toch verder op zoek naar een beter bit.

Afbeelding
galopje de andere kant op. Dit is zn moeilijke galop, en zowaar sprong hij in een keer helemaal goed aan!

Afbeelding
creatief zweefmoment... let vooral niet op mijn houding.

Afbeelding
en terug uitstappen, om de fotograaf weer op te halen.

Groetjes, Lacuna

asfact

Re: shettie hard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:43

nou ik heb geen verstand van mennen dus kan je geen tips geven, ik vind de foto's wel ontzettend leuk , jullie hebben er plezier in en dat is toch het belangrijkste

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:47

ik heb helemaal geen verstand van mennen .. maar wat heeft deze Shet allemaal in z'n mond (lees: wat voor 'n bit is dat? .. en is dat gebruikelijk?) uhm en .. de neusriem (heet dat bij zo'n tuig ook zo?) hoort die zo 'hoog'?
vergeef 't me als het allemaal doodnormaal is Knipoog ik ben gewoon gïnteresseerd.

verder ziet 't eruit alsof jullie er veel plezier in hebben, leuk .. zo bezig met je Shet!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:48

Het ziet erg netjes uit hoor voor je 1ste dressuuroefeningen voor de wagen (spreek uit ervaring dat dressuur echt veel makkelijker eruit ziet dan dat het is..). Je hebt een erg leuke shetlander!
Je gaat de wagen opknappen, hier nog wat tips daarvoor: Laat please je vering goed afstellen, ik snap dat je het gevoel krijgt eraf te vallen als ik zo naar foto 2 kijk!vindt het er zelfs een beetje gevaarlijk uitzien, als je een volte net iets te snel rijdt zou je zomaar om kunnen gaan.
Je burry is ook wat te lang, als je de mogelijkheid hebt, kun je deze wat inkorten en de uiteindes wat paardvriendlijker kunnen maken.
Vindt het wel erg goed van je dat je verschillende bitten aan het uitproberen bent. Volgens mij heeft je pony een erg gevoelig mondje, je lijkt met wat lange leidsels te rijden, maar als ik naar de pony kijk loopt hij er toch wel netjes op. Ik heb zelf ook zo'n gevoelige pony die rijdt ik ook met een bokkebitje en daarom heen gedraaid nog een zeem. Misschien is dat laatste ook nog een optie voor jou, als dit zo toch niet blijkt te werken. Hoop dat je hier wat aan hebt! Ik zou zeggen ga zo door en erg verstandig om menlessen te gaan nemen! zelfs voor een gevorderde menner is dat geen overbodige luxe.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:17

Totdat je wagen goed is nagekeken is het misschien verstandig om in het midden van het bankje te gaan zitten? Ik heb zelf een maandje met een soortgelijk wagentje gereden, en als je daar aan 1 kant ging zitten, had je ook het idee dat je er af kukelde. Ik zat in het midden, ging een stuk beter. En, gewoon niet zo hard door de bocht gaan Haha!.
De burry mag inderdaad iets korter, en wellicht dat iemand de uiteinden wat naar buiten kan buigen. En, zoals hierboven al gezegd, een iets paardvriendelijker uiteinde er op.
Je houding vind ik goed, tenminste niet je handen op je benen en netjes rechtop.
Ik vind het er best heel aardig uitzien voor de eerste keer, geen commentaar eigenlijk!
Lessen is heel verstandig, daar leer je ontzettend veel van en voor de pony is het ook heel goed. Wij lessen al 1,5 jaar, en nog steeds leren we elke 2 weken bij. Erg leuk.
Veel plezier met je aanspanning!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 07:17

haha!
Ik had de burry's al zo´n 15 tot 20 cm in laten korten. Maar ze mogen dus nog korter?
In het midden zitten zal ik eens gaan proberen. Dan blijft de wagen inderdaad een stuk beter in evenwicht. Zit dan wel met het probleem dat de pony me daar niet kan zien, ik hoop dat dat goed gaat, want als ik met oogkleppen rij wordt hij heel erg gespannen en angstig.
Ja, als ik nog meer contact neem op de leidsels, dan komt dat neusje keurig op de loodlijn, maar ben ik álle activiteit van achteren kwijt. In plaats van dus netjes na te geven kruipt hij gewoon achter mn bit. Het gaat al wel stukken beter dan met de diverse andere stangetjes die we geprobeerd hebben. Ik zal die omwikkeling eens proberen, bedankt!

@elise: hij draagt een utrechtse stang, als ik het goed heb. De neusriem kan volgens mij niet lager. Vind hem ook wel hoog zitten. Er kan nog 1 vinger tussen de neusriem en het jukbeen. Zal eens gaan kijken of hij lager kan, maar heb eigenlijk niet het gevoel alsof de pony last heeft van de neusriem.Hij zit ook niet strak ofzo Lachen

Bedankt voor de tips!
Groetjes, Lacuna

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:20

Ziet er leuk uit, je pony heeft er ook echt lol in, zo te zien.

Wat al gezegd is: let bij het opknappen vooral op de vering. Op die tweede foto hang jij misschien ook onbewust mee om te voorkomen dat je omgaat.

Heb je een menhoofdstel of heb je dit van een rijhoofdstel gemaakt ? Mijn pony heeft hetzelfde probleem met de oogkleppen, dus ik rijd nu met een omgebouwd rijhoofdstel, maar ik wil tzt een wat netter hoofdstel erbij en die van jou vind ik er netjes en degelijk uitzien.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:53

Dit is een oud menhoofdstelletje. Van mn opa... het is al minstens 50 jaar oud, maar is ontzettend goed onderhouden. (de rest van het tuig overigens ook. Heb alleen nieuwe leidsels moeten halen, verder was alles in hele goede staat)

ja, de pony vind dit écht ontzettend leuk. Ik men ook eigenlijk alleen maar voor de pony. Zelf vond ik het hartstikke saai. Eigenlijk pas nu (3 jaar nadat ik hem voor de wagen heb beleerd) begin ik het zelf ook leuk te vinden... dus pas nu gaan we er echt iets mee doen. Knipoog

ja, die vering. moet wel zeggen... op bospaadjes zit je wel heerlijk hoor! Heb hiervoor met mn oude houten enkele-stugge-bladveer-karretje door bospaadjes gereden, nou daar werd je echt niet vrolijk van Knipoog met deze wagen is het dan weer oppassen dat je niet zo hard terugveert dat je van de wagen afveert, maar het is wel een duidelijke verbetering Knipoog
Nu nog even op zoek naar die gulden middenweg, en dan komen we er wel.

Groetjes, Lacuna

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:01

Ziet er netjes uit, commentaar is al gegeven!
Leuk dat de pony er zoveel plezier in heeft! Succes! Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:04

leuke, pittige pony, vind alleen de combinatie wagen/pony niet helemaal passen qua plaatje

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:26

@Stef: qua plaatje klopt het ook niet helemaal. Misschien is het al een heel ander gezicht als het achterbankje er af wordt gehaald? Dan lijkt de wagen niet 3x zo lang als de pony die er voor staat...

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:33

Wat ziet het er ontzettend leuk uit! OK dan!
Vind ik altijd zo schattig, zo'n klein ponytje met een kar erachter! Lovers
Verder zijn het mooie foto's geworden. Lachen

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:11

Ziet er goed uit!
Je kar geeft nu een heel ander beeld!
Het was iig gezellig vandaag Knipoog !

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:24

Haha, heb nu inderdaad het achterbankje er maar af gehaald (ging overigens heel gemakkelijk, dus het kan er ook weer heel makkelijk op als ik met de pony-rij-les-kinders nog eens ga mennen) maar heb ook eens in de ruiten van mensen gespiekt, en het is inderdaad een veel beter zicht.
Zal van de week nog eens foto's maken, dan kunnen jullie het ook zien.

Groejtes, Lacuna

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:27

Ben benieuwd naar een plaatje ZONDER achterbankje Knipoog.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:20

ziet er leuk uit hoor
en het comentaar is al gegeven Knipoog

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:59

Wat leuk dat jouw pony er zoveel plezier in heeft!! Haha! Ziet er ook echt super leuk uit.
Dat met het bit ken ik, ik zit nu precies hetzelfde. Ik heb twee gevoelige pony's. Eentje loopt nu ook op een bokkebitje en dat gaat precies hetzelfde als bij jou. Die ander heb ik nu een liverpool met tongboog ingedaan en dat gaat erg goed. Het blijft een beetje uitproberen volgens mij.