mening diesel's hoeven (foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

mening diesel's hoeven (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:19

Ik ben benieuwd wat julie ervan vinden!

Je kunt alle foto's bekijken via onderstaande link
http://www.mijnalbum.nl/Album=AFABJWH3
Eerst zwarte met hoevenkrabber = linksvoor
Dan zwarte zonder hoevenkrabber = rechtsvoor (deze hoef lijkt hoog op de hielen, dat klopt niet, staat net zoals de rechterhoef voor, foto is van te hoog genomen en vertekend het beeld helaas).

Dan witte met hoevenkrabber = linksachter
Dan witte zonder hoevenkrabber = rechtsachter

Let op: ik heb alleen een beetje aan de steunsels gewerkt. Hij loopt gevoelig op grote keien en kleine grindsteentjes. Op de wei, in de bak en op de straat loopt hij prima. Dit sinds een lange rit afgelopen zondag (voor t hele verhaal zie topic: gevoelig door tocht? NB? of symptoom hoefbevangen?) Op advies van verschillende NB die ik heb gebelt kom ik verder niet aan de hoeven, dus gelieve geen commentaar dat ik maar half bekapt heb. Daarom dat ook de flares nog aan de voerhoeven zitten. Verder is alle feedback van harte welkom Haha!

SETEFURII

Re: mening diesel's hoeven (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:21

ik vind het er goed uitzien

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:36

Ik kan je alleen iets zeggen over de hoeven zelf, gezien ik geen ervaring heb met NB, ik bekap traditioneel. Ik zie een vrij brede witte lijn in verhouding tot een dunne hoefwand, een vlakke in plaats van holle hoef en een redelijk smalle samengeknepen straal, wat samen wil zeggen dat de hoef niet in optimal conditie is (ook niet in slechte, begrijp me niet verkeerd). Misschien is dit paard nog niet zo lang van de ijzers?

Verder denk ik dat één voorvoet lagere hielen heeft als de andere (moet je zelf maar eens bekijken, op foto's blijft dat gokken). Dat moet gelijk komen, en dat laat je best door een smid of een bekapper doen. Idem voor het afronden van de hoeven en het bijsnijden van steunsels (daar kom ik zelf nauwelijks aan).

Tenslotte zie ik ook een kneuzing aan een achtervoet (roze vlek). Die is toevallig zichtbaar omdat de hoef wit is, maar die kunnen onzichtbaar ook in de zwarte hoefwand en zolen voorkomen. Ergens tegen gestampt? Gevolg van de zware rit waar je het over hebt? Al bij al vind ik die hoef er verder het beste uitzien. Zelf zou ik ze wat afronden en verder niets.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:47

bedankt voor het kijken naar de hoeven!

Ik vind de witte lijn eerlijk gezegd al1 bij de hielen wat verbreed, dat komt omdat de hoefwand daar nu ook iets te lang is. (Ik bekap dus de hoefwand altijd gelijk met de zool, maar omdat hij nu niet lekker loopt mag ik dat er op aanraden van de DA en NB en SMID niet afhalen)

De voorhoeven zijn inderdaad redelijk plat, de achterhoeven overigens vrij hol vind ik zelf, maar dat is waarschijnlijk ook net wat je gewend bent om te zien.

Pony bekap ik zelf volgens NB sinds november, smid kijkt er om de zoveel tijd naar en is erg tevreden.

De ene voorvoet lijkt inderdaad lagere hielen, maar ze zijn in het echt gelijk.
Citaat:
Dan zwarte zonder hoevenkrabber = rechtsvoor (deze hoef lijkt hoog op de hielen, dat klopt niet, staat net zoals de rechterhoef voor, foto is van te hoog genomen en vertekend het beeld helaas).

Die roze vlekken op zijn witte hoeven heeft hij echt heel vaak, hoe hij er aan komt geen idee eigenlijk, hij heeft er nooit last van gehad. Of het nu dus door de lange rit komt weet ik dus ook niet, heel slecht ik weet het, maar hij heeft ze zo vaak dat t dan niet meer opvalt. Ze mogen inderdaad wat beter afgerond, maar ik moest er nu dus afblijven..

Wat ik wel interessant vind: jij vind de straal vrij smal en samengeknepen? Persoonlijk vind ik ze dus weer niet zo smal, maar dat komt denk ik omdat ik ze dagelijks zie. Waaruit zie jij dat ze samengeknepen zijn?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:13

Het was maar een idee. Vraag eens aan je smid of bekapper wat hij/zij vindt. Het blijft foto's kijken natuurlijk, dat werkt niet echt goed met iets 3D als hoeven..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:55

Uit dit topic en je andere topics i.v.m. de hoeven van je paardje maak ik op dat je niet echt zeker bent van je eigen bekappingen. Ik zou iets meer de smid erbij halen als ik jou was. Uit onzekerheid komen de domste fouten voort!
Al vind ik wel dat de hoeven er verre van slecht uitzien, maar ik heb dan ook geen kennis wat betreft bekappen. Knipoog

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:27

Citaat:
Uit dit topic en je andere topics i.v.m. de hoeven van je paardje maak ik op dat je niet echt zeker bent van je eigen bekappingen. Ik zou iets meer de smid erbij halen als ik jou was. Uit onzekerheid komen de domste fouten voort!

jawel hoor! anders zou ik het niet altijd zelf doen en liep hij niet zo goed Clown Maar me vader heeft EINDELIJK een digitale camara gekocht dus kon ik ook eindelijk is foto's maken van zijn hoefjes, en moest er op dit moment wel iets aan mankeren is dat wel fijn om te horen ivm met t andere topic inderdaad;) Maar de smid kijkt er geregeld naar en die is er dik tevreden over, mijn pony ook, dus ik ook!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:31

Je paard staat scheef op zijn voeten,en te laag in de versenen,
je haalt te veel bij de steunsels weg.Dat is ook de reden dat hij flairt aan 1 kant. Je haalt te veel verband uit de hoef weg.
Verder moeten de voeten beter af gewerkt worden in de zin van afronden van de wanden.Zo krijg je brokkels.

Als je zelf vind dat het goed gaat..... Waarom moet je er dan afblijven van de smid & da.? En waarom vraag je de mening van anderen,als je zo zeker van je zaak bent?
Persoonlijk vind ik dat je nog heel veel moet leren nl,en nog niet klaar bent om zelf aan de voeten van je paard te freubelen....

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:01

Citaat:
Let op: ik heb alleen een beetje aan de steunsels gewerkt. Hij loopt gevoelig op grote keien en kleine grindsteentjes. Op de wei, in de bak en op de straat loopt hij prima. Dit sinds een lange rit afgelopen zondag (voor t hele verhaal zie topic: gevoelig door tocht? NB? of symptoom hoefbevangen?) Op advies van verschillende NB die ik heb gebelt kom ik verder niet aan de hoeven, dus gelieve geen commentaar dat ik maar half bekapt heb. Daarom dat ook de flares nog aan de voerhoeven zitten. Verder is alle feedback van harte welkom Haha!

moeite met lezen? en wat jij geeft is alles behalve feedback

Citaat:
Je paard staat scheef op zijn voeten,en te laag in de versenen,
je haalt te veel bij de steunsels weg.Dat is ook de reden dat hij flairt aan 1 kant. Je haalt te veel verband uit de hoef weg.
Verder moeten de voeten beter af gewerkt worden in de zin van afronden van de wanden.Zo krijg je brokkels.

toelichting: hoeven zijn lichtjes scheef door het mennen (is altijd zo) dat zet ik altijd weer recht, maar zoals je kunt lezen mag ik er nu niet aankomen. Daarom dat de flares nu ook niet weg te werken zijn en nee normaal heeft hij die niet.

Citaat:
Als je zelf vind dat het goed gaat..... Waarom moet je er dan afblijven van de smid & da.? En waarom vraag je de mening van anderen,als je zo zeker van je zaak bent?
Persoonlijk vind ik dat je nog heel veel moet leren nl,en nog niet klaar bent om zelf aan de voeten van je paard te freubelen....

Nog steeds niet goed kunnen lezen?

Citaat:
Maar me vader heeft EINDELIJK een digitale camara gekocht dus kon ik ook eindelijk is foto's maken van zijn hoefjes,

Omdat de pony nu gevoelig loopt moest ik erafblijven. De DA is vandaag geweest, overal is naar gekeken, hij heeft gewoon spierpijn, niets mis met zijn hoeven dus. Pony loopt altijd prima, nergens gevoelig.

Dat je persoonlijk vind dat ik nog niet klaar ben om zijn voeten zelf te doen heb je wel gegeven als feedback, maar als ik alles zo bijelkaar leg heb je overal ongelijk in en zie ik dus niet in waarom ik het niet zelf zou kunnen doen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:55

oh en nog even over te lage versenen volgens jou. Als je paard goed loopt ga je een hoef niet aanpassen zoals ie volgens de mode zou moeten zijn, dan kun je er geld op wedden dat hij kreupel wordt! Volgens mij weet ik toch meer dan jij denkt op te maken uit mijn topic dat je voor de helft niet hebt gelezen, jammer..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:45

Ik denk dat je wat moeite hebt met begrijpend lezen.....
En met directe antwoorden,ipv jaknikkers die ook geen verstand van zaken hebben.
Als je niet het commentaar krijgt wat je graag wil horen,kan je beter niet om meningen vragen.
By the way;Flaires ontstaan niet in een paar weken.
Ze zijn het gevolg van het scheef belasten van de voet door bijvoorbeeld een scheve beenstand of in combi met ondeskundig bekappen. Waardoor er een verkeerde drukverdeling in de voet ontstaat. Deze zal de weg van de minste weerstand volgen,en bijvoorbeeld een flair vormen.Van het afronden van de wanden
zal je paard niet gevoeliger gaan lopen.Mits je de wanden niet dun vijlt. Van teveel steunsel materiaal weghalen in combi met te lage versenen wel.
De voet word als het ware te veel uit elkaar gedrukt waardoor de inwendige strukturen te veel op hun lazer krijgen.
Bij een ongewone belasting,bijvoorbeeld een lange rit op het harde,kan dit pijn veroorzaken.
Succes ermee...