[AR] Broek maar eens weglaten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Broek maar eens weglaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:26

Mijn kleine a pony en mijn man en ik maken graag eens af en toe een ritje met de wagen, de pony is echt braaf en tamelijk flegmatiek, er mag soms net wat meer actie zijn. Als ik de zweep wil gebruiken om een aansporende hulp te geven mep ik altijd wel eens ergens tegen een riem aan. Als ik gewoon in de bak werk met alleen schofttuig en leidsels is mijn raakkans een stuk groter Sigaar en reageert de pony meteen. Voor de wagen valt dit dus wel eens wat tegen.
Nu zit ik er over te denken om de broek eens weg te laten, ik heb toch een geremde wagen en ben ook gewend om deze te gebruiken, ik vind het eigenlijk ook wel veel mooier, zo zie je meer pony Cool .
Zou ik voor verrassingen kunnen komen te staan?

Echwel

Re: Broek maar eens weglaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:33

Persoonlijk vind ik als je erover moet nadenken hoe je je pony naar voren moet slaan, dat er iets fundamenteels
fout is.
Dit los je niet op door de broek weg te laten, maar je zult de pony voorwaarts moeten gaan rijden.
Als je altijd maar slaat wordt hij hier toch ongevoelig voor, dus enig nut zie ik hiervan niet in..

Het kan ook zijn dat de wagen te zwaar is en de pony hierdoor moeilijk vooruit komt..
Dus probeer eerst deze problemen op te lossen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:35

Eens met bovenstaande. Daarnaast kan je beter eerst meer oefenen met je zweep om te raken wat je wil raken op een oefenpop, dan heb je ook geen ruzie meer met het tuig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:39

Ik zou je pony leren om goed op stemhulpen te gaan reageren.
Dit is echt geen optie.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 19:48

Echwel schreef:
Als je altijd maar slaat wordt hij hier toch ongevoelig voor, dus enig nut zie ik hiervan niet in..

Het kan ook zijn dat de wagen te zwaar is en de pony hierdoor moeilijk vooruit komt..
Dus probeer eerst deze problemen op te lossen

Oei, effe beter uitleggen, altijd maar slaan doe ik dus echt niet, hij reageert op zich goed op de stemhulpen maar kan soms net iets meer vooruit moeten, daar doel ik op.

De wagen is niet te zwaar, 125 kilo en met twee personen maakt dat in ons geval 245kg. De pony weegt denk ik tegen de 300 dus dat moet kunnen.

En ja, ik heb er echt moeite mee om heel goed raak te mikken, het is ook weer niet zo dat ik iedereen en alles om zijn oren sla Knipoog maar een sigaretje sla ik niet uit( kan mijn ouwe instructeur dus wel).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:58

Kegeltjes neerzetten, balletje erop en raken met je zweep.
Koop een zweep met een echte slag en niet aleen zo een rond boogje..

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:53

Heb ik, ik zal idd eens proberen een balletje te slaan Haha! .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:23

Wellicht kan het ook aan de lengte van je zweep liggen? Ik heb nu een iets langere zweep gekocht, en kan hier veel gemakkelijker mee aantikken of corrigeren.... ik raak eigenlijk nooit leer (nouja, nóóit, maar ik heb er geen last van in ieder geval Knipoog ) en kan makkelijk van kont, heup, rug, schouder hals en zelfs hoofd mikken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:39

Ik weet niet of je geregeld longeert? Maar als je volgens Haanstra longeert, moet je ook je pols in een bepaalde beweging maken voor de juiste slag om het paard gericht aan te tikken bij de longe. Sinds ik die polsbeweging onder de knie heb, gaat het gericht aantikken met de menzweep ook super Ja

En anders idd maar veel oefenen Clown Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:48

Maya schreef:
Ik weet niet of je geregeld longeert? Maar als je volgens Haanstra longeert, moet je ook je pols in een bepaalde beweging maken voor de juiste slag om het paard gericht aan te tikken bij de longe. Sinds ik die polsbeweging onder de knie heb, gaat het gericht aantikken met de menzweep ook super Ja

En anders idd maar veel oefenen Clown Lachen

..... hóeft natuurlijk op kegeltjes met balletjes; een leuke vriend, moeder, vader, broertje of zusje is ook goed hoor Clown Vork

Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:24

JoyCiej heeft SM gedachten. Whoosh! Maar dan moet je geen leer weglaten maar juist toevoegen. Cool

Mijn slag raakt nog wel eens vast bij het schoftje, ook vervelend.
Zwepen is een kunst apart, iig goed zwepen. Door tuig weg te laten maak je hem echt niet meer voorwaarts.
Maar antwoord op je vraag: je zou zonder broek kunnen rijden maar je lost waarschijnlijk je probleem er niet mee op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:39

Tess, als je op de broek aantikt, tik je hem eigenlijk op de verkeerde plaats aan. Je kan een paard het beste aantikken op de plaats van het ruiterbeen. Dus aan de zijkant van de buik, net achter de schouder. Hier ligt geen tuig, alleen je singel.
Als je een paard op zijn kont slaat is de kans groter dat hij een keer terug slaat en ik moet zeggen dat mijn pony's er ook beter op reageren als je ze op de buik aantikt ipv. op de kont.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:01

Napie schreef:
JoyCiej heeft SM gedachten. Whoosh! Maar dan moet je geen leer weglaten maar juist toevoegen. Cool

ROFL Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:05

als reactie op sjonniej: zie je inderdaad ook veel ohz; er zijn genoeg pony's die flink geirriteerd raken als je ze een tik op de kont geeft, en dan 'terug' gaan bokken naar de zweep (ik tollereer dat overigens nooit, net als geergerd staart zwiepen), ohz tik ik dan net zo vaak door bij wijze van, tot ze in de gaten hebben dat het puur ter correctie was, en dat verzet tegen de zweep niet getollereerd word.

Toch liever een pony die bokt naar de zweep ohz dan één die bokt voor de kar; ietsje te dicht op de kar of sulky en je hebt zelf een hoefafdruk (sulky) of je voorschot word half losgeslagen (heb ik wel eens bij de kar gehad; pony kwam met been over streng en begon een serie bokken te lanceren)... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:26

Dat bokken verboden is, okee. Maar het heeft geen zin om problemen op te zoeken door ze op de kont te slaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:18

Ik ken nog wel iemand die ook zonder broek reed, en dat ging toen prima. Er zat ook wel een rem op die wagen en hij (eigenaar) vond het ook veel fijner zo zonder die broek eraan.

Maar aangezien jouw probleem, zou ik het op een andere manier oplossen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:23

Ik probeer zo'n zijwaartse/opwaartse zwieper Whoosh! uit te delen op de plaats van het been en kom dan idd wel eens vast te zitten met de slag onder een broekriempje Frusty .
Maar goed, ik zal er weer eens serieus op gaan oefenen.
De kern van de vraag was eigenlijk of ik voor verrassingen kan komen als ik de broek weg laat, als ik gewoon een beetje mee rem tijdens de overgang terug kan het toch wel? Voor de pony zal het toch niets uitmaken dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:38

Je kan prima zonder broek rijden als je een geremde wagen hebt Ja
Ik rijd zelf alleen de marathon met broek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:38

Sjonniej schreef:
Dat bokken verboden is, okee. Maar het heeft geen zin om problemen op te zoeken door ze op de kont te slaan.

tuurlijk niet, zo bedoelde ik het ook niet, maar meer ook voor ohz; een pony die het af en toe eens doet, moet naar mijn mening geen verzet tonen naar de zweep; dan zit er qua respect toch iets niet goed... Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 03:01

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:

ROFL Clown

En de broek weg, is ook wel zo gemakkelijk