Longeren met slof of elastiek en hoe vastmaken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fucsia

Longeren met slof of elastiek en hoe vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:43

Hoi,
Ik heb een vraagje: Wat doen jullie; longeren met slof of met elastiek en waarom?
En hoe maken jullie ze dan vast, ik zou graag willen weten wat volgens jullie de beste methode is. Als je een foto hebt hoe je hem vastmaakt, graag Knipoog

Alvast bedankt Lachen

Marlies1

Re: Longeren met slof of elastiek en hoe vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:41

Ik longeer met het "Lammert-Haanstra-touwtje" en dat bevalt heel goed. Ik heb ook zijn boek: Longeren met Lammert Haanstra. Daar staat veel nuttige informatie in. Echt een aanrader. Zie http://www.lammert-haanstra.nl/

Het touwtje maak ik in het midden vast aan de longeersingel, aan het onderste ringetje, onder het paard. Dan tussen de voorbenen door en door de bitringen, van binnen naar buiten en dan maak ik de touwtjes vast aan de ringen links en rechts op de longeersingel.
Laatst bijgewerkt door Marlies1 op 05-06-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:43

Ik longeer met enkel een neckrope. Hoop dat dit snel zonder iets wordt.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:40

Als je alleen de keuze hebt tussen slof en elastiek dan zou ik zeggen, slof, zonder twijfel. Met een elastiek moet je nl heel erg opletten dat je paard er niet op gaat hangen en zwaar wordt.

De slof kan je bevestigen door deze achter het paard zijn oren, door de bitringen, langs onder tussen zijn benen en dan de gespjes boven op zijn rug vastklikken.
Als je ook een zadel of longeersingel ter beschikking hebt, dan kan je een slof eigen op dezelfde manier vastmaken dan touwtjes. Hoe je ze dan gaat vastmaken is afhankelijk van wat je wil. je kan nog steeds tussen de voorbenen door maar je kan ook wat hoger bijzetten.

Afbeelding
Afbeelding

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:27

Ik gebruik de slof, om haar lekker laag en ontspannen te laten lopen, hier wordt ze door de slof totaal ook niet door gedwongen.

Ik maak de slof vast tussen haar benen, via het bit vast aan de laagste ring

*ZIE OOK MIJN TOPIC..!!
handige tips

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:34

ik zou juist elastiek gebruiken omdat dat mee rekt waardoor een paard er juist minder in kan gaan hangen dan bij een slof die neit meerekt. bij een slof vind ik dat een paard er juist op kan gaan hangen maar dit zijn mijn ervaringen. ik bevestig het elastiek het zelfde als utan

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:04

16easer24 schreef:
ik zou juist elastiek gebruiken omdat dat mee rekt waardoor een paard er juist minder in kan gaan hangen dan bij een slof die neit meerekt.

Het is juist omgekeerd. Hulpteugels die uitrekken, daar kan een paard makkelijk op gaan hangen, juist omdat die dus meerekken.