wie heeft er tips? 3jarige hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisetje83

wie heeft er tips? 3jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:53

sinds een tijdje ben ik bezig met het aan leren van longeren bij me 3 jarige hengst
maar de laatste tijd weet ik het niet meer en zie ik het niet meer zitten hij stijgerd probeerd te trappen naar me en loopt naar achter wat je ook probeerd. zweep help niet lief zijn helpt niet Huilen het is op deze manier niet leuk en soms erg gevaarlijk.

in het begin en nu nog soms loopt er iemand naast (zo zijn we begonnen) ik longeer hem in de wei omdat ik niet anders kan binnenkort wil ik iets van een longeercirkel maken zodat ie in ieder geval niet zo ver naar achter kan lopen

wie kan me helpen of heeft er tips?

als ik het niet duidelijk heb uitgelegd of je hebt nog vragen hoor ik het wel

Keukenkast

Re: wie heeft er tips? 3jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:34

Een stukje terrein afbakenen is helemaal geen slecht idee.
Een jong paard heeft dat nog wel nodig om zijn balans te behouden namelijk.

Verder weet ik natuurlijk hoe je longeerd, maar zorg dat je ten alle tijde 'achter' je paard blijft zeg maar. Dus aan zijn achterhand. Zo blijf je een drijvende factor en heeft hij weinig kans naar achteren te komen.
Desnoods vraag je of er iemand zolang met de longeerzweep achter blijft lopen? Zo kan hij niet naar achteren, en omdat hij voorwaarts moet blijven komt hij waarschijnlijk ook niet omhoog..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:04

Inderdaad, een stuk afbakenen is een heel goed idee.
Snapt hij wel wat er van hem wordt gevraagd?? Verder denk ik dat er een stuk dominatie bij zit, als je een stuk hebt afgebakend, kun je ook een los longeren..

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:09

Wees duidelijk en consequent. Als je dat niet lukt toch maar laten ruinen. Maar het allebelangrijkste wees duidelijk en consequent en niet de ene keer lief reageren en andere keer boos.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 19:26

hij word volgende week gecastreerd (vind zo naar word Verdrietig ) hij begrijpt het wel want hij heeft het een paar keer echt netjes gedaan stap en overgang draf en weer naar stap terug en halt houden. zelf denk ik dat ie nu weet hoe die er onder vandaan kan komen want als die zo gaat doen kan ik nu niks beginnen want hij kan door het hele weiland.
heb maar besloten om hem nu niet meer te longeren tot dat er een stuk is afgezet en ik bij de curces van emiel voest ben geweest daar leer je los longeren en de domenantie bepalen.
soms denk ik dat het wel met domenantie te maken heeeft en andere kant niet ik kan verder alles met hem doen en luisterd ie super naar me