[AR] Watvoor bitje voor ''beginner''(paard en menner) ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Watvoor bitje voor ''beginner''(paard en menner) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 20:10

Mijn fjord is vandaag beleerd voor de kar
ik heb hem een maand geleden gekocht, en gestald bij een man die 2 paarden voor de kar heeft. en ervaring met beleren.
Hij heeft mij eers ''les'' gegeven, leren sturen, mezelf en het paard leren vertrouwen enz.
En vandaag hebben we eens geprobeerd of de mijne het tuig erg vond
maar aangezien hij vrolijk doorsliep kregen wij het idee dat hij het al kende..
en toen hij tijdens het slepen van de band vol in het borsttuig ging hangen ging het lichtje fel branden Haha!
we hebben hem toen dus voor de kar gezet, en hij is op 2 pinken te sturen..

het enige nadeel is, we hebben gereden met zijn rijd-hoofdstel. Het hoofdstel van de hackney was te klein, en van de fries te groot.
In het hoofdstel zat een dubbel gebroken trens..
Nu ga ik van de week een goed hoofdstel met oogkleppen halen, en een bit. Maar ik vroeg me af watvoor bit dat ik het beste neem?
En welke maat? Hij heeft van dubbel-gebroken een 12,5.

sammykuh

Re: Watvoor bitje voor ''beginner''(paard en menner) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:53

je kunt het beste een liverpool nemen de maat zou je even moeten kijken welke het fijnst is hij moet er iniedergeval niet te strak tegenaan zitten maar ook geen 5 cm vandaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:15

Liverpool met kleine tongboog maat 13,5 en dan is het een kwestie van proberen wat goed gaat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:36

Inderdaad, een liverpool kan je eigenlijk iedereen met een 'normaal' paard aanraden....

Een trensje, daar heb je toch een stuk minder mee te vertellen in sommige situatie's dan met een liverpoolstang met kinketting en hefboomwerking. Je ziet wel eens dat shetten of andere kleine pony's worden gereden op een trensje ivm. ontzettend gevoelige mondjes oid..

Toch en vóoral met zo'n 'groot, sterk' paard is een liverpool helemaal aan te raden.

Meestal is de vuistregel dat een liverpool of andere stang zo'n maat groter behoort te zijn dan het trensje die je ohz. gebruikt, dus 1cm. erbij op tellen, zoals napie zegt, 13,5

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:26

oke Lachen
ja, dat trensje was ook maar eenmalig, ik wil inderdaad een bit waar ik in nood meer mee te zeggen heb Lachen
maar, die tongboog? dat is om het bit vriendelijker te maken?
degene die hem gisteren voor de kar zette raadde een ''utrechtse stang'' aan..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:05

Ik rijd met een utrechtse stang(ook wel bokkenbit).

Ik ben er nog niet helemaal te vreden over. Heb beide standjes geprobeerd maar kan het fijne gevoel nog niet echt krijgen. Ik heb het idee dat ie erg fel is op het bit en het (nog) niet lekker wil aannemen.

Kan aan mij liggen of toch aan het paard.

Is zo'n bit zowieo feller dan een Liverpool?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:09

Over anderhalf jaar gaat mijn shet voor de sulky. Deze wil ik inrijden met een enkelgebroken trensje en daar eigenlijk ook op houden..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:22

Tongboog is bedoeld voor meer tongvrijheid, dus meer ruimte voor de tong. Sommige stangen drukken bij sommige paarden een beetje op hun tong, waardoor de tong beetje blauw kan aanlopen, een tongboog geeft ze wat meer ruimte.

Een bokkebit/Utrechtste stang is níet feller dan een liverpool, maar je kunt er juist minder mee, ook als je in het 2e en onderste gat rijd heb je bijna geen hefboomwerking, voordeel bij een liverpool is (als je dus een 'groot paard' hebt, heb je 3 sleuven + bril, is het kleine pony, dan 2 sleuven + bril) dat je dus heel veel keuze hebt. rijd je met de leidsels in de bril, dan heb je heel weinig hefboomwerking, en is het te vergelijken met een enkelgebroken trensje...

is je pony wat vervelend of maakt hij zich sterk oid, dan is het geen enkel probleem, dan kun je heel gemakkelijk je leidsels vergespen. Ik heb weleens gehad dat onze merrie het bit rechts vastpakte, alles geprobeerd, ophoudingen e.d. maar die keer wilde ze niet toegeven.

Toen heb ik rechts een sleufje naar beneden gedaan, de kant waar ze vastpakte.... en binnen een mum van tijd was het weer even over Knipoog

Ikzelf reed onze merrie altijd op een bokkebitje, maar ik heb er geen goede ervaringen mee, meerdere mensen trouwens niet. EnCowgirl een liverpool heeft dus veel meer mogelijkheden, maar ook in varianten die er te koop zijn; lichte tongboog, grote tongvrijheid, enkelgebroken, dubbelgebroken, rubbertussenstuk, etc. etc.

En met een liverpool heb je soms toch nét iets meer te vertellen als met een bokkebitje, helemaal met een 'groot paard'.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:29

Tiffany schreef:
Over anderhalf jaar gaat mijn shet voor de sulky. Deze wil ik inrijden met een enkelgebroken trensje en daar eigenlijk ook op houden..

Dat hoef je in het kader van paardvriendelijkheid dus niet te doen
Iedere rechte stang is zachter in de mond dan een enkelgebroken trens.
Krijg zelf maar eens die dubbelgevouwen punten in je gehemelte...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:32

Daar ben ik het mee eens echwel, bovendien heb ik zelf vaak ook nog zoiets dat áls je in een noodsituatie komt en je moet een 'noodgreep' toepassen, dat ik liever met een liverpool één scherpe ophouding geef, dan 'hangen' op een enkelgebroken trensje wat je ook veel mensen zowel aangespannen als ohz ziet doen....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:34

Denk dat het voordeel meer in de kinketting zit dan in het bit zelf.
Door de kinketting heb je net even iets meer rem in handen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:06

hmm, ik ga dan toch voor de liverpool.
Maar ik belde net naar de ruitersportzaak, en die man zei dat het bit dezelfde maat moest zijn als zijn dubbelgebroken trens...
wat is het nu Bloos ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:43

Stang moet altijd 1 cm breder dan de trens.
Door je hefboomwerking moet hij namelijk absoluut lángs de mond lopen, anders gaat het vel vervelend doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:45

eh, nouja ik rijd nooit met dubbelgebroken trens, dus tjsa....

in iedergeval is de vuistregel nog altijd bij het aanschaffen van een stang voor het mennen Dat de stangmaat 1 maat groter moet zijn dan een passend enkelgebroken trensje voor ohz. Lachen dus inderdaad min. 1cm. breder.

Als je een stang hebt met losse scharen gaat anders het mondhoekvelletje tussen de scharen zitten of komen er wondjes (bij mij nog steeds trouwens terwijl het bit wel ruim genoeg is, dus heeft onze merrie steevast bitringen aan haar liverpool zitten) en heb ook wel eens gezien bij liverpool passen die iets aan de smalle kant was, dat vooral jonge, onervaren pony's die zowiezo niet zo aan het bit gewend zijn of niet aan een stang gewend zijn, zó kunnen 'goochelen' met het bit dat ze de halve bril in hun bekkie kunnen krijgen Tong uitsteken dat moet je niet echt tijdens het rijden hebben lijkt mij zo Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:48

oke, dus dan wordt het een 13,5 cm liverpool met tongboog (zit er ook nog verschil in de tongbogen?) ik voel me eigenlijk best dom dat ik dit niet weet..
Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:01

Ik zou er persoonlijk niet meteen een tongboog ingooien. Eerst maar eens kijken hoe hij op een rechte stang loopt, accepteerd hij dat echt niet kan je altijd nog gaan testen met andere mondvormen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:07

met of zonder tongboog is inderdaad nogal persoonlijke mening.... én ligt aan de mond van het paard. als je ervaringen hebt met je paard bijv. ook al ohz dat hij weleens bit vastpakt of tong over het bit gooit oid dan is tongboog misschien wel handiger. Bij shetten met een vrij iel mondje is de stang toch vaak wat te dik, maar dunner moet dan weer niet want dan word het weer te scherp. dan is een tongboog erg handig, dan drukt het mondstuk zeg maar niet zo erg op de tong, waardoor de tong blauw kan aanlopen e.d. en pony dus eventueel vervelend gaat doen en gaat klieren omdat het bit niet lekker zit...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 14:45

oke, dus zonder tongboog beginnen, en bij problemen pas iets anders gaan proberen?
hij is doorgaans supergevoelig in zijn mond, dus daar ligt het niet aan.
dacht dat tongboog hetzelfde was als dubbelgebroken bit vs enkelgebroken, vriendelijkere inwerking dus..
( Bloos pure onwetendheid)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:38

hoeft niet vriendelijker te zijn nee Knipoog

en laat ik gelijk maar kleine toevoeging geven over een énkelgebroken stang of liverpool:

bij trensjes lijkt het misschien vriendelijker (maar net zoals echwel al zegt, je krijgt dan al beetje notenkraak effect) en dat heb je zelf dus ook in de gaten; dubbelgebroken is vriendelijker vaak dan enkelgebroken trens...
maar als je bijv. een enkelgebroken liverpool zou kopen, dan heb je hélemaal notenkrakereffect, ook vooral in combinatie nog eens met die kinketting.

de 2 losse mondstukken gaan dan omhoog in het gehemelte steken en prikken, terwijl de tong en de kaak nog eens extra worden 'genotenkraakt' door de op dat moment strakke stand van de kinketting.

Twinkling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:41

Liverpool met kleine tongboog maat 13,5 heb ik zelf ook gehad een aanrader dus

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:53

nee een gebroken liverpool wilde ik zowiso niet aan beginnen! Lachen
ga denk ik maar voor de gewone ''huis-tuin-keuken'' liverpool.
Als het goed is hebben ze bitjes besteld, maar waarschijnlijk in maat 12,5..
terwijl ik minimaal 13 moet hebben.
Lachen

@ twinkling, ben je zelf eerst gaan proberen met een gewone liverpool? en zo nee, mag ik vragen waarom je meteen een met tongboog gepakt hebt dan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:55

Twinkling schreef:
Liverpool met kleine tongboog maat 13,5 heb ik zelf ook gehad een aanrader dus

neem aan dat je die maat niet aanraad, want dat verschilt natuurlijk per paard Knipoog misschien beetje ongelukkig opgeschreven Knipoog

Edit: @ TS: ik ben dus wél gelijk met tongboog begonnen bij liverpool, maar dat komt omdat ik eerder dus al wel een rechte stang had zonder tongboog, maar dat was dus een bokkebitje. Zelfde maat, mondstuk ong. zelfde dikte en mevrouw wist dus iedere keer andere geintjes uit te halen: bit vastpakken, of aan één kant vastpakken, zich 'verzetten' tegen het bit d.m.v. gapen en kop in de lucht gooien, of tong over het bit slaan.

Nadat ze zich súpersterk op het bit maakte eens op een koetsentocht (constant urenlang bit blijven vasthouden.... met leidsels in onderste, 2e gat) wist ik zeker dat een liverpool zowiezo beter idee was. Eerst nog eens rubberen tonglepel geprobeerd in combinatie met bokkebit, dit werkte dus ook niet (tonglepel ook veels te groot) dus toen maar een liverpool met lichte tongboog aangeschaft; tong over het bit probleem was ineens opgelost.

Bit vastpakken wil ze nog wel eens doen, en dan met name enkel aan de rechterkant. hier ben ik mee bezig, om dit rijtechnisch op te lossen, voor zover dit voor mij haalbaar is Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:04

oke, met rijden is hij niet zo van het vastpakken van het bit, dus dan probeer ik eerst de rechte liverpool Lachen ben heel benieuwd, het is nogal een muts met zijn mond, dus ben heel benieuwd