[AR] Lengte zweep in wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Lengte zweep in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 09:43

Ik heb twee zwepen. 1 zweep is dusdanig lang dat ik met de boog vlak achter de schoftjes kom en gebruik ik over het algemeen. De andere zweep is een stuk korter, komt met de boog op de kont en met de slag wel achter de schoftjes. Deze is een stuk lichter en vind ik gemakkelijker bij lange ritten. Deze wil ik ook in de marathon gaan gebruiken. Volgens de reglementen moet de zweep dusdanig van lengtezijn dat je alle paarden kan berijken. Is de korte zweep dan goed genoeg?

DendroFleur

Re: Lengte zweep in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:39

Wij rijden in de marathon ook met een korte zweep. Anders ben je hem in het bos iedere keer kwijt en zou je ze in de wendingen iedere keer raken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:22

In principe denk ik dat deze zweep goed genoeg is. Ik begrijp uit je verhaal dat je zonder rare fratsen gewoon bij de schouder kunt komen, en dat is de bedoeling. Mijn 'stok' komt ook niet helemaal bij de schouder, dan zou hij veel te lang (en zwaar door onbalans) worden.
Dus voor jou geen probleem Lachen

Vorige week in Zelhem hebben ze wel een tandemrijder 5 strafpunten gegeven in de vaardigheid, omdat hij niet met zijn zweep bij de voorpony kon komen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:30

Enigste waar de zweep aan moet voldoen is dat je de pony/paard raken kunt. Staat nergens waar.
Voor het geval ik mijn gewone zweep verlies in de hindernis heb ik een rijzweepje achterop. Hiermee kan ik ze net op de kont raken. Kan strafpunten schelen. (spreek uit ervaring.. Ziek )

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:10

Sjonniej schreef:
In principe denk ik dat deze zweep goed genoeg is. Ik begrijp uit je verhaal dat je zonder rare fratsen gewoon bij de schouder kunt komen, en dat is de bedoeling. Mijn 'stok' komt ook niet helemaal bij de schouder, dan zou hij veel te lang (en zwaar door onbalans) worden.
Dus voor jou geen probleem Lachen

Vorige week in Zelhem hebben ze wel een tandemrijder 5 strafpunten gegeven in de vaardigheid, omdat hij niet met zijn zweep bij de voorpony kon komen.

Niet bij ons. Of is het goed als je een korte stok hebt met een hele lange slag die je eromheen gebonden hebt?

Ik zie trouwens ook nooit een 4-span tijdens de dressuur met een hengel rijden. Hoe komen die dan bij hun voorpaarden. Tenminste het is mij nooit opgevallen, ik ga er toch eens op letten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:08

Ik heb geen flauw idee hoe het precies zit, rijdt maar met een enkelspannetje Knipoog
Maar bij de klasse 3 heeft er zondag iemand die 5 strafpunten gekregen ivm. een te korte zweep. En hij had inderdaad een gewone marathonzweep zeg maar, zonder lang slag. Zou kunnen dat dat inderdaad al voldoende is, maar dat weet ik niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:02

Wij hebben dus wel een lange slag maar die zit om de zweep gebonden want anders heb je er alleen maar last van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:32

Dan denk ik dat dat voldoende is, zeker als je er nog nooit opmerkingen over gehad hebt.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:33

DendroFleur schreef:
Wij hebben dus wel een lange slag maar die zit om de zweep gebonden want anders heb je er alleen maar last van.

een zweep van die lengte zou wel eens verplicht kunnen zijn... wij hebben ook ooit eens met de dressuur te horen gekregen dat we geen echte langspan zweep hadden. (er werd met een zweep en slag van "normale" lengte gereden)
alleen konden wij op dat moment niet achterhalen wat er werd bedoeld. Sinds die tijd hebben we wel altijd een uitschuifbare zweep (lijkt bijna op een vishengel)