hoe krijg ik ontspanning met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

hoe krijg ik ontspanning met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 18:19

Heey,

Ik verzorg nu sinds een half jaartje ongeveer een New Forest x Arabier merrie (Tadesha)
en opzich gaat alles goed, alleen begin ik me groen en groen en geel te ergeren aan het feit dat ze constant en altijd maar zo onzettent snel blijft lopen, én dus ook gespannen.

Ik heb al geprobeert om haar gewoon te laten gaan met het oog op dat het mischien minder zou worden, maar dat lukt niet. Ook helpt het niet echt als je contstand maar hó blijft zeggen tegen haar en van kalm maar, en voor de rest schiet ze van alles wat ook maar onverwacht líjkt. Is er hier iemand die mischien nog tips heeft, of zegt van mischien kun je dat proberen? Want zo gaat het écht niet langer, overigens doet ze ook zo bij de andere verzorgster en bij de eigenarese. De eigenaresse komt al dan niet zó vaak meer vanwege de baby maar toch...

groetjes,

Shawny

Re: hoe krijg ik ontspanning met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:12

onze merrie heeft daar ook last van, ze vind het moeilijk en gang terug te vallen, we gaan nu proberen vaker over gangen te maken en dat blijkt te helpen,
want schrikt ze nou waardoor ze steeds weg schiet ?
haar goed bezig houden en spannend voor haar maken, zodat die rondjes lopen niet saai word want dan horen en zien ze alles.
dan moet je dus zorgen dat ze met jou bezig is, goed bezig houden dus.
onze merrie gaat daardoor veel meer ontspannen lopen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:16

het is inderdaad heel belangrijk om er voor te zorgen dat het rijden in de bak niet saai wordt voor haar. maar veel overgangen en veel oefeningen waarbij ze echt op jou moet letten (denk aan slangevoltes etc.)
zou het misschien zin hebben om haar eerst te longeren met een bijzetje voordat je erop stapt? want had wel gelezen dat je geprobeerd had om haar eerst maar te laten lopen maar was me niet helemaal duidelijk hoe je dat gedaan had Knipoog

succes!!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 09:18

we mogen op dit moment alleen maar longeren van de eigenaar omdat ze nog niet genoeg conditie had om voort te kunnen borduren op inrijden (is nog niet écht gedaan, je zou er op moeten kunnen zitten en kunnen laten stappen/draven maar daar houd t wel bij op)

maar ik zal 't eens proberen met extra veel overgangen, 't zou kunnen helpen.... bedankt voor de tips!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:58

Veel overgangen inderdaad, verder kun je een paar drafbalkjes op de grond leggen en het paard daar overheen laten gaan. De achterhand moet er dan namelijk onderkomen en de ontspanning komt vanuit de achterhand. Verder moet het paard gewoon reageren op het commando 'ho'. Misschien een idee om wat grondwerk te gaan doen...
Als ik dit zo lees.. is de aandacht van het paard niet helemaal op jou gericht.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:58

ik heb de drafbalkjes geprobeert, een vriendin van me had nog een paar hele oude liggen die ik wel mocht hebben.

maar ze blijkt het heel erg ENG te vinden :S vond ik een beetje raar eigenlijk want grote diepe plassen water en een zeil is allemaal geen probleem...

maar de extra overgangen werken op zich ook wel wat meer... ze blijft wat gespannen maar het is wel véél en véél minder dan eerst...

Bedankt allemaal voor de tips! Iemand nog een idee hoe ik haar over een balk heen ga krijgen?...