Kan iemand mij advies geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Kan iemand mij advies geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 14:08

hallo,
ik heb even een vraagje wat ik het beste met mijn verzorgpony romy kan doen ze heeft namelijk een erg eigenwijs karakter (shetje) en ik wil het liefste zo handelen bij haar dat het wel paard vriendelijk blijft ik ben namelijk erg geintereseerd in NH, maar ook weer niet alles het grondwerk vind ik in mijn geval belangrijker dan het rijden (omdat ik zowat niet meer op haar rijd).

ik heb al wel is wat grondwerk gedaan zo als dat je je paard los in de bak laat en dan met touw/zweepje hem laat rondlopen en als je dan op je hurken gaat of je hoofd schuin had dat de pony dan naar binnen komt naar jou toe, dat doe ik ook wel eens bij romy en dat doet ze heel braaf maar er zijn wat dingen waar ik een beetje mee in de knoei zit.

het zit namelijk zo romy is een shetlander van 5 jaar maar met een behoorlijke bebruiksaanwijzing Tong uitsteken haha en ze is ontzettend nieuwschierig.
Als ik dus met haar wandel gaat ze af en toe gewoon stil staan ik loop dan meestal achetruit totdat ik naast haar sta en geef dan de aanwijzing van wegstappen soms doet ze dat niet in 1x maar moet ik wel 2x achteruit lopen (ik weet dus niet of dit een goede manier van lichaams taal is van mij).

verder hapt ze tijdens het poetsen van de voorhand meestal snuffelt ze eerst en laat ik haar even aan de borstel ruiken en dan bijt ze vaak ook in de borstel, ik poest haar nu vaak wle rustiger en het happen word wel minder gelukkig, ik trek me er meestal niet veel van aan vroeger gaf ik haar een tik op der neus maar daar werd ze alleen maar agresiefer van en nu doe ik meestal niks of ik pest der een beetje terug door zachtjes over der neus te kroelen.

En als laatste nog even dit ze valt soms het meisje van wie ze is aan, dan zijn we bezig met de poep opruimen en dan elkekeer als wij samen zijn rent romy alleen op haar af, ook als ze alleen is en bij mij doet ze dat gelukkig maar zelden maar het is wel erg vervelend voor andere mensen.
Ik weet ook niet of romy het als speelsigheid doet of echt uit aanvals gedrag, want soms rent ze ook wel is zo op de andere pony af (die is de leider tussen hun 2) om te spelen.
Soms stijgert ze ook dat doet ze alleen in de winter maar het is erg gevaarlijk ook al is ze zo klein ik heb haar op verschillende manieren proberen te straffen en bij mij valt het stijgeren wel mee maar bij haar eigen baasje begint ze vaak al heel snel.

Jah het is een heel verhaal maar ik hoop dat ik wat bruikbare tips kan krijgen en of je mischien iets leest wat ik fout doe en anders kan doen ik wil namelijk graag dat romy ook lief is voor andere mensen en dat ze gehoorzaamt als ik haar een teken geef.

alvast bedankt Lachen

KiWiKo

Re: Kan iemand mij advies geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:12

gewoon een verwende sjitlander Lachen Lachen De meest natuurlijke manier om hiermee om te gaan is om zo te reageren als de leider van de kudde doet........ en dus die ponie goed aanpakken als ze het nog een keer doet, en dan het liefst zo, dat ze het nooit meer in haar hoofd haalt......... dan hoef je haar nooit meer te straffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:51

Ik heb zo de indruk dat je wel "wat grondwerk" hebt gedaan, maar dat er geen systeem in zit. Je bent een taart aan het bakken maar hebt geen recept, en bent het meel vergeten.

Om te beginnen moet je toch echt een basis scheppen van gehoorzaamheid. Happen, in de ankers gaan met wandelen, aanvallen, zijn allemaal tekenen van disrespect en ik krijg zomaar de indruk dat jij niet konsekwent genoeg bent om de grenzen af te bakenen.

Ik zou toch willen adviseren om bij stap een te beginnen, ga grondwerk doen aan touwhalster, leadrope en stick, voordat je @liberty gaat werken. Dan zul je betere resultaten bereiken dan dat je ze nu ziet.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:38

okej bedankt voor je tips dat grondwerk aan het halster doe ik ook teminste ik weet niet precies wat jij ermee bedoeld maar als ik aan het wandelen ben dan laat ik der wel eens stoppen en weg lopen of draven op mijn comando die ik dara voor geef en daar luisterd ze vaak wel, maar zo niet dan blijf ik wel doorgaan totdat ze luisterd en doet welke opdracht ik geef ook met door het hek gaan wil zij vaak voor mij langs gaan dan haal ik haar terug en we gaan pas als ik voorop loop dus ik laat haar niet zo maar aan der wensne over ik blijf wel direct met die dingen maar met dat happen en stijgeren in de winter jah daar heb ik haad al zo vaak voor gestraft en ik wil niet dat het een gevacht straks gaat worden tussne mij en de pony op welke manier kan ik dan wle respect afdwingen zonder haar een tik te hoeven geven ik moet dat met een gebaar ook kunnen laten zien toch? is daar ook een gebaar bij of moet ik zelf dat bedenken? en ik weet ook niet wat leadrope en stick is? kan je mij daar mischien wat meer over vertellen die NH termen ken ik namelijk niet Tong uitsteken (ik moet nog altijd is ene boek kopen) dan kan ik daar ook info uithalen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:38

sorry voor de spelfouten in de tekst hier boven hihi ^^

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:42

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:37

IK denk als je eens een lesje neemt van iamand die er wel verstand van heeft , je een stuk verder komt.
Ook is een shetlander wat eigenwijzer dan een gewoon groter paardje, ik heb er namelijk zelf ook een lopen ,
Waarom valt hij dat meisje aan?? Is er iest gebeurd tussen die 2, ik heb hier ook een pony staan die soms vreemde aanvalt heeft, dat heeft heel veel met haar verleden te maken en dat zijn dingen die heel moeilijk op te lossen zijn en gewoon heellang duurt eer dat over is , of misschien wel nooit over gaat.

Ook het happen kun je op een makkelijke manier oplossen, maar ik heb het idee dat je geen idee hebt hoe je dit zelf kan oplossen , dus zoek wat hulp,

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:50

jah wat dat aanvallen betreft weet ik ook niet hoe dat komt we weten namelijk niet veel van wat ze heeft meegemakt voordat ze bij ons kwam het enige wat we weten is dat ze ondervoed was en dat de andere pony die daar stond heel erg dominat was (dat was ook de lieveling van die vrouw).

en ik heb er ook wel eens aan gadacht een les te nemen bij mij in de buurt zit een NH manege maar zown cursus is best duur Boos!
maar mischien kan ik wel eens langs gaan en m'n verhaal doen en vragen wat ik er aan kan doen Lachen

nou jah in iedergeval bedankt voor de tips tot nu toe Lachen

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 17:20

nou ik heb net een boek bestald van Inge Teblick "grondwerk" ik was bij die topic over boeken wezen kijken en zag er alleen maar positive reacties op dus ben benieuwd zodra ik het boek heb en aan de slag ben gegaan met oefen laat ik wle weten of het vorderingen geeft Haha!

DubaiDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:24

Er zijn toch ook van die 'blazertjes', als honden halsband, als je hond iets doet druk je op een knopje en dan komt er zo'n windstootje uit om hem te laten schrikken. Misschien kun je zoiets ook proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:58

DubaiDream schreef:
Er zijn toch ook van die 'blazertjes', als honden halsband, als je hond iets doet druk je op een knopje en dan komt er zo'n windstootje uit om hem te laten schrikken. Misschien kun je zoiets ook proberen

Wat bij honden werkt hoeft bij paarden niet te werken. Ik ken de vicebreaker, maar die werkt op stroom en niet met een luchtstoot. In mijn ogen een gadget die je pas moet gebruiken als je al het andere al hebt geprobeerd.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:20

Nou luitjes ik heb dat boek grondwerk binnen en ben al wezen lezen en heb al aantal dingen gelezen waarvan ik al weet daar ga ik aan werken oooh ik ben er zo blij mee ik hoop zo dat het gata lukken en ik begen helemaal van voor af aan en ga het boek goed bestuderen en bij me ponys uitproberen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 00:08

Succes met oefenen. En onthou: zo hard als het moet, zo zacht als het kan....

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:06

kan het niet zijn dat je pony ten eerste gewoon een hekel heeft aan poetsen? Misschien omdat ze wat vervelends heeft mee gemaakt... Dan nog een vraagje;Valt de pony de eigenaresse altijd aan of alleen als jij erbij bent?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 20:45

@marjolein84
dat doet ze ook als ik er niet ben.
Bij het poeten doe ik nu rustig en knuffel ik haar soms tussendoor een beetje als ze der hoofd naar mij draait en het happen is al veel minder geworden Haha!
maar het gaat al beter sinds ik het boek heb Lachen maar ben er nog niet ver mee hehe er staat zo veel in Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:21

"Take the time it takes, so it takes less time".

Neem de tijd die nodig is, zodat je uiteindelijk minder tijd kwijt bent....

Fijn om te lezen dat het boek al wat puzzelstukjes op zijn plek heeft laten vallen. Neem de tijd om het helemaal door te werken, het is echt de moeite waard!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:49

_vivi_ schreef:
nou ik heb net een boek bestald van Inge Teblick "grondwerk" ik was bij die topic over boeken wezen kijken en zag er alleen maar positive reacties op dus ben benieuwd zodra ik het boek heb en aan de slag ben gegaan met oefen laat ik wle weten of het vorderingen geeft Haha!

Hoi, ik heb ook ditzelfde boek aangeschaft. Moet eerlijk bekennen dat ik het een vrij klein lettertype vind en dus niet zo makkelijk te lezen.
Maar dat zij heel goed is, daar ben ik van overtuigd. Ik ben benieuwd hoe jij vordert met dit boek....

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:53

KiWiKo schreef:
gewoon een verwende sjitlander Lachen Lachen De meest natuurlijke manier om hiermee om te gaan is om zo te reageren als de leider van de kudde doet........ en dus die ponie goed aanpakken als ze het nog een keer doet, en dan het liefst zo, dat ze het nooit meer in haar hoofd haalt......... dan hoef je haar nooit meer te straffen.

Nee nee nee
nooit een paard straffen, door een "goed aan te pakken"
zo vererger je alles en bovendien is het in de kudde steeds de ondergeschikte die vecht
De dominante merrie zie je zelden "vechten"
Dus als je tegen je paard vecht, dan bevestig je als het ware dat jij ondergeschikt bent

Ik heb het pony verhaalnog niet goed gelezen, zag alleen deze rreactie waar ik meteen wou op reageren, dus ik zal later eens mijn idee geven hoe je het wél moet doen

Grtz

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:00

PIB schreef:
Nee nee nee
zo vererger je alles en bovendien is het in de kudde steeds de ondergeschikte die vecht
Dus als je tegen je paard vecht, dan bevestig je als het ware dat jij ondergeschikt bent

En hoe denk je dat een dominante merrie die positie in de kudde heeft bereikt? Door alleen maar zuur te kijken? Kan. Maar doorgaans zijn daar toch wat knokpartijen aan vooraf gegaan...die jij niet ziet omdat je er zelden 24 uur per dag met je neus bovenop staat.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:01

_vivi_ schreef:

heel goed!
het is een boek dat je heel wat dingen zal bijbrengen

een van de tips die ik je kan geven: sla je paard nooit, straf hem niet maar beloon hem als hij het wel netjes doet! Mak het voor hem leuker om niet bovenop je te springen dan wel, door hem te rpijzen als hij het niet doet

Voor veel paarden is dit geen aanval, maar een leuk spelletje: ik spring of bijt en baasje probeert dit terug te doen
"hahaha zien we er het snelst is"
En ik kan je verzekeren, het paard is altijd het snelst en het hardst

Dus moet je je leiderschap op een andere manier verwerven en dat kan alleen door duidelijk te zijn en afstand te eisen. Als je paard dichterbij komt stuur je hem weg (hoé, dat lees je wel in het boek van inge of het mijn, zie mijn website) totdat hij niet meer ongevraagd naar je toekomt.

Let ook op het spelgedrag: je paard zal, en zeker een shetland, heel graag spelen en wellicht graag dingen in z'n mond steken. Jouw lichaam mag hij niet in je mond steken, of mee spelen Knipoog, en dat maak je hem duidelijk door hem gewoon niet dicht bij jou toe te laten ,maar vergeet niet hem dan wel iets in de plaats te geven wara hij dat wel kan mee doen! Bv ene touwtje of iets dat voor hém is, waar hij mag mee doen wat hij wilt.

Misschien heb je er wat aan

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:05

Cassidy schreef:
PIB schreef:
Nee nee nee

En hoe denk je dat een dominante merrie die positie in de kudde heeft bereikt? Door alleen maar zuur te kijken? Kan. Maar doorgaans zijn daar toch wat knokpartijen aan vooraf gegaan...die jij niet ziet omdat je er zelden 24 uur per dag met je neus bovenop staat.

Nope, niet altijd!
Een merrie kan haar leiderschap verdienden door het waard te zijn
Omdat zij als de beste weet waar er voedsel en drinken is bijvoorbeeld.
En anderzijds, heb jij al eens goed gekeken naar de knokpartijen?
Die hoéven zelf niet eens hard te zijn, soms zelf geen lichamelijk contact maar alleen maar dreigingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:20

Ik zei toch "doorgaans"?
In een bestaande kudde kan idd uiteindelijk worden volstaan met dreigingen. Maar zet een groep met vreemde paarden bij elkaar en het wordt negen van de tien keer knokken.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:24

Cassidy schreef:
Ik zei toch "doorgaans"?
In een bestaande kudde kan idd uiteindelijk worden volstaan met dreigingen. Maar zet een groep met vreemde paarden bij elkaar en het wordt negen van de tien keer knokken.

Stel dat het zo is, is dat dan een reden om je paard "aan te pakken"?
Ik zou kijken naar de reden waarom je paard zo doet, en die reden aanpakken.

BTW: jij bent een mens, geen paard, en je paard ziet jou ook als mens dus die snapt het daarom niet als jij vecht. Bovendien: een mens is een roofdier en een paard een prooidier.
En om een prooidier te laten geloven dat een roofdier zoals de mens het proiidier geen kwaad doet, moet je dus wel voelen dat je niet moet slaan op je paard als reactie om hem even aan te pakken.

Er zijn andere manieren, en ik denk dat je het daar wel mee eens bent