ik heb even een vraagje wat ik het beste met mijn verzorgpony romy kan doen ze heeft namelijk een erg eigenwijs karakter (shetje) en ik wil het liefste zo handelen bij haar dat het wel paard vriendelijk blijft ik ben namelijk erg geintereseerd in NH, maar ook weer niet alles het grondwerk vind ik in mijn geval belangrijker dan het rijden (omdat ik zowat niet meer op haar rijd).
ik heb al wel is wat grondwerk gedaan zo als dat je je paard los in de bak laat en dan met touw/zweepje hem laat rondlopen en als je dan op je hurken gaat of je hoofd schuin had dat de pony dan naar binnen komt naar jou toe, dat doe ik ook wel eens bij romy en dat doet ze heel braaf maar er zijn wat dingen waar ik een beetje mee in de knoei zit.
het zit namelijk zo romy is een shetlander van 5 jaar maar met een behoorlijke bebruiksaanwijzing

Als ik dus met haar wandel gaat ze af en toe gewoon stil staan ik loop dan meestal achetruit totdat ik naast haar sta en geef dan de aanwijzing van wegstappen soms doet ze dat niet in 1x maar moet ik wel 2x achteruit lopen (ik weet dus niet of dit een goede manier van lichaams taal is van mij).
verder hapt ze tijdens het poetsen van de voorhand meestal snuffelt ze eerst en laat ik haar even aan de borstel ruiken en dan bijt ze vaak ook in de borstel, ik poest haar nu vaak wle rustiger en het happen word wel minder gelukkig, ik trek me er meestal niet veel van aan vroeger gaf ik haar een tik op der neus maar daar werd ze alleen maar agresiefer van en nu doe ik meestal niks of ik pest der een beetje terug door zachtjes over der neus te kroelen.
En als laatste nog even dit ze valt soms het meisje van wie ze is aan, dan zijn we bezig met de poep opruimen en dan elkekeer als wij samen zijn rent romy alleen op haar af, ook als ze alleen is en bij mij doet ze dat gelukkig maar zelden maar het is wel erg vervelend voor andere mensen.
Ik weet ook niet of romy het als speelsigheid doet of echt uit aanvals gedrag, want soms rent ze ook wel is zo op de andere pony af (die is de leider tussen hun 2) om te spelen.
Soms stijgert ze ook dat doet ze alleen in de winter maar het is erg gevaarlijk ook al is ze zo klein ik heb haar op verschillende manieren proberen te straffen en bij mij valt het stijgeren wel mee maar bij haar eigen baasje begint ze vaak al heel snel.
Jah het is een heel verhaal maar ik hoop dat ik wat bruikbare tips kan krijgen en of je mischien iets leest wat ik fout doe en anders kan doen ik wil namelijk graag dat romy ook lief is voor andere mensen en dat ze gehoorzaamt als ik haar een teken geef.
alvast bedankt