[AR] Hoe beleer je een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Hoe beleer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:48

hoe beleer je een paard voor de wagen en welke stappen moet je volgen?
en graag tips:D

linlovesyou

Re: Hoe beleer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:52

Ja hoor dat vertellen we je hier even

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:53

Ik heb wel een telefoon nummer van iemand die het voor je wil doen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:54

stap 1: zoek iemand die er veel verstand en ervaring mee heeft
stap 2: laat die het doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:55

Qimm schreef:
stap 1: zoek iemand die er veel verstand en ervaring mee heeft
stap 2: laat die het doen

amen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:56

Idd, hetzelfde als iedereen:
Niet, als je geen ervaring hebt..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:56

Precies...

Een paard beleren leer je niet vanachter je computer.
Als je het zelf wil leren kun je iemand zoeken met ervaring die het samen met jou gaat doen. Zo gebeurd het door iemand met ervaring en weet je dat het goed gebeurd. Toch kan je er dan zelf bij zijn...

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:20

Ik onderschrijf de meningen hier, zoek iemand met ervaring en ga niet zelf lopen modderen, maar toch een globale omschrijving:
leren longeren, dan longeren met het tuig op, hoofdstel met kleppen e.d., dan stuurrichtig maken in een bak, dan met een sleep en pas als het dier heel goed stuurlichtig is voor de wagen en dan eerste met iemand er naast, dit bouw je langzaam af zodat uiteindelijk dan beide mensen op de bok kunnen zitten en dan nog evt. verkeersmak maken of andere zaken leren.
Als je nog niet kunt mennen is menles aan te bevelen en of het halen van je koetsiersbewijs.
Dan heb je in ieder geval een basis van waaruit je verder kunt.

Doe het beleren neit zelf maar doe het met iemand die het goed kan en goed bekend staat of laat het door 2 deskundigen doen, als het mis gaat kunnen zij het corrigeren en wordt er niets verpest.
Ik zeg niet dat jij dat zou doen, maar het kan beter in 1 x goed dan in twee keer, want een paard / pony die al wat heeftmee gemaakt is veel moeilijker te beleren dan eentje die daar nog groen in is.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:25

Beste lovelyhorse,
Mijn voorgangers waren duidelijk denk ik! Bloos
Aangespannen rijden is veel risicovoller dan onder het zadel en bovendien moet je veel meer weten over hoe het tuig goed ligt enzo. Mijn advies voor je is: volg een cursus voor het koetsiersdiploma. Daar leer je alles wat met mennen te maken heeft. Van harnachement tot het rijden zelf en ook niet onbelangrijk de regels in het verkeer. En verder zorg dat je een goede instructeur vindt om jouw paard te beleren. Want veiligheid voor jou, je paard/pony en mede verkeersdeelnemers voorop toch??? Knipoog
Heel veel succes met het aangespannen gaan rijden, want leuk is het wel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:30

niet via de computer dus, en al hélemaal niet zelf als je niet eens kennis hebt van het mennen op zich.

zoek een goede professionele beleerder bij jou in de buurt, breng je paard weg, en ga ondertussen zelf een mencursus + koetsiersbewijs halen.

ga er dán pas eens over denken om dan je eigen paard in te spannen en de weg op te gaan.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:04

Inderdaad iemand erbij halen. Als je kunt mennen wil nog niet zeggen dat je ook paarden kunt beleren. Ik zelf kan mennen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn pony zelf en alleen te beleren. Ik heb nu ook hulp gezocht en we zijn langzaamaan begonnen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:12

ik ben het er ook mee eens , als je geen ervaring heb ,niet doen! dus haal er iemand bij die er meer verstand van heb zodat je het kan leren. en dan kan je het eventueel de volgende keer wel zelf
x sharona

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:16

ik bedoel ook tips hoor ?! niet alleen en me vader heeft het ook vaker gedaan maar ik bedoel ook vooral tips en niet alleen maar hoe je het echt moet leren.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:18

als je vader het al vaker heeft gedaan zou die het toch al enigzins moeten weten Verward
Zoals ik het al lees, heb je er echt geen tot weinig verstand van.
Ga niet zelf lopen klooien, laat mensen met veel ervaring en weisheid het doen, beste voor je paard/pony en voor jezelf.
Want dan kan een ander straks de fouten gaan herstellen die je eventueel gemaakt hebt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:23

Zoek iemand die hier verstand van heeft en ervaring heeft met het beleren voor de wagen.
Als je zelf gaat aanmodderen is er een heel grote kans dat je er zelfs nooit meer een wagen achter kan hangen.
Dus: Volg het advies op dat de mensen je geven en zorg eerst dat je zelf wat wijzer word van mennen en het hele gebeuren en vraag een nummer ipv advies.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:42

Wat is er mis met de tips hier?
Als je papa het kan heeft hij onze adviezen vast niet nodig.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:45

Als je zelf hiervoor geen globaal plan kan maken ben je naar mijn mening er nog zeker niet aan toe het zelf te gaan doen. Dus zoek iemand die het vaker doet en laat je paard beleren.
Het kan dat wij het verkeerd begrijpen en dat je wel genoeg ervaring heb en het zelf kan met hulp van je vader. Heb je dan toch nog wat vragen kom dat met gerichte vragen en we zullen je vast en zeker helpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:14

inderdaad, ik neem aan als je vraagt welke stappen je moet volgen, je er helemaal geen enkel verstand van hebt; iemand die er een klein beetje verstand van heeft weet wel globaal welke stappen je moet volgen, alleen zullen die mensen precieze vragen stellen over bijv. het slepen, lange lijnen of het dubbel longeren.

Jij laat in je beginpost duidelijk merken dat je niet eens weet welke stappen je in welke volgorde moet ondernemen, dus daaruit maken wij vrij gemakkelijk op dat je er weinig tot geen verstand van hebt.

Je vraagt hier om raad, en neem die goede raad van ons dan alsjeblieft ten harte, wij zeggen dit niets voor niets met zijn allen....

freak12

Hoe beleer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:07

Als je in de buurt van Schipluiden woont. Dan zou ik hulp inroepen van manege Chardon of er met je trailer naar toe rijden. Deze manege weet alles van aangespannen rijden.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:40

laat maar ik dacht gewoon te vragen wat jullie ervaringen waren en tips enzo.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:57

ikzelf ben naar een site gegaan van Onder de Kastanje. Die geeft je de mogelijkheid om je paard te beleren. Dat kost wel wat, maar dan ben je niet zelf aan het modderen. Je paard is dan ongeveer een maand in de leer. Hangt natuurlijk ook van je paard af. Misschien dat je via een manege, of andere ruiters in contakt kunt komen met dezelfde vraag. Wie weet wat je daar als antwoord op krijgt. Ik zou in elk geval manege's opbellen en deze vraag voorleggen. Wie weet weten zij iemand die jou daarbij kan helpen.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:04

marieke67 schreef:
Beste lovelyhorse,
Mijn voorgangers waren duidelijk denk ik! Bloos
Aangespannen rijden is veel risicovoller dan onder het zadel en bovendien moet je veel meer weten over hoe het tuig goed ligt enzo. Mijn advies voor je is: volg een cursus voor het koetsiersdiploma. Daar leer je alles wat met mennen te maken heeft. Van harnachement tot het rijden zelf en ook niet onbelangrijk de regels in het verkeer. En verder zorg dat je een goede instructeur vindt om jouw paard te beleren. Want veiligheid voor jou, je paard/pony en mede verkeersdeelnemers voorop toch??? Knipoog
Heel veel succes met het aangespannen gaan rijden, want leuk is het wel!

helemaal mee eens niet zelf gaan stunten levensgevaarlijk

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:48

Voordat ik mijn paard heb laten beleren heb ik haar zelf al laten wennen aan het tuig, lange lijnen gedaan, haar laten wennen aan druk op de borst, dat soort dingetjes. Het echte beleren heb ik over gelaten aan iemand anders, maar je kan zelf ook alvast je pony aan sommige dingen laten wennen.