hoe longe vastmaken aan hoofdstel - tips ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aesoth

hoe longe vastmaken aan hoofdstel - tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:39

hoi iedereen,

ik zou willen beginnen met longeren met mijn nieuwe paard. Ik heb ter voorbereiding dan ook het boek van Haamstra doorgenomen.

voor de longe te bevestigen haalt hij de gesp van de longe door de bitring en dan onder de neusriem ofwel longe 2 X door de binnenste bitring en dan vastmaken aan de buitenste. Maar hoe los je dit op als je een longe hebt waar na de gesp eerst een stuk leer komt en dit dus niet zo goed meeplooit als stof ?

heeft nog iemand een soortgelijke longeerlijn en hoe bevestigen jullie hem ?

Flew

Re: hoe longe vastmaken aan hoofdstel - tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:40

Ik doe mn longe gewoon door de binnenste bitring en klip hem vast aan de buitenste, of anders een bitstukje.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:43

Flew schreef:
Ik doe mn longe gewoon door de binnenste bitring en klip hem vast aan de buitenste, of anders een bitstukje.

Zo doe ik het ook Ja

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:47

Ik doe mn longe soms zoals al gezegd is, en soms door de binnenste bitring, langs de bakstukken omhoog, dan achter de oren langs, en dan weer langs de bakstukken omlaag, en dan aan de buitenste bitring vast maken

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:48

Riss schreef:
Ik doe mn longe soms zoals al gezegd is, en soms door de binnenste bitring, langs de bakstukken omhoog, dan achter de oren langs, en dan weer langs de bakstukken omlaag, en dan aan de buitenste bitring vast maken

dit is ook hoe ik het doe
de druk word dan ook aan beide kanten van de mond goed verdeeld

Iwan_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:49

Ik laat het halster om en klik de long aan het halster.
Dit doe ik omdat als je trekt je niet in de mond trekt.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:51

Ik deed het ook rondom haar hoofd, maar toen vond ze het leuk te gaan trekken in de galop, en als ik toen trok, schoof het halve hoofdstel scheef, niet goed dus. Daarom maar terug bitstukje opgestoken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:11

Ik heb hem meestal los, maar anders door de binnenste bitring, onder de neusriem door en weer aan de longeerlijn vast.

Andere manieren vind ik niet erg fijn aangezien de trens vaak een punt vormt. Achter de oren langs is wel een fijne methode bij een wat sterker paard.

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:17

Ik doe hem meestal eerst door de binnenste bitring, daarna door de buitenst en klip hem dan aan het touw.

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:09

ik wou het ook doen via de binnenste ring doordraaien en dan aan de buitenste vastmaken of achter de neusriem door, maar dit lukt niet met mijn longeertouw door het leren stuk achter de gesp Boos!

ik heb het geprobeerd via de binnenste ring over het hoofd en dan naar de buitenste ring, maar als het paard dan tegentrekt (vooral in galop), komt het bit dan niet boven tegen het gehemelte ? (is wel dubbel gebroken bit)

heb ook al een longeertussenstukje overwogen, maar klemt dit bij druk het bit niet heel hard tegen de tong of op de onderkaak ?

haar vorige eigenaar longeerde meestal aan het halster, maar hoe kan je dan bijzetten en heeft dat dan nog wel nut ? het is de bedoeling wat spieren op te bouwen en niet enkel het paard moe te maken (zou hiervoor wel heel lang bezig zijn vrees ik Haha! )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:30

zydeco schreef:
Riss schreef:

dit is ook hoe ik het doe
de druk word dan ook aan beide kanten van de mond goed verdeeld

Zo doe ik het ook. Werkt bij die van mij beter dan met een bitstukje.