Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elvuuwiej

Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:32

Hey, ik heb sinds afgelopen vrijdag een nieuw verzorgpaardje, en wil daar graag een band mee opbouwen, o.a. dmv Natural Horsemanship.
Het is alleen zo dat het wat lastig gaat, en misschien hebben jullie nog wel handige tips die zouden kunnen helpen, waar ik misschien nog niet aan gedacht heb..

Het zit namelijk zo;

Mira is een merrie van 13 jaar oud, en de eigenaresse is er 2 jaar geleden een keer afgevallen, waardoor ze er niet meer op durft (Hoofd tegen de palen in de bak)
Mira is nu dus al 2 jaar niet meer bereden, en staat voor de rest met een
paar andere paarden in de wei.
Ik ben al een paar keer er naartoe gegaan, en ben gewoon naast het weiland gaan zitten, om te kijken hoe ze in de groep reageert. Ze is echt het baasje in de groep (Niet heet ofso, ze is juist rustig, maar ze hoeft maar iets te doen, en de anderen luisteren.)
Nu is het zo dat er geen bak oid is, en ze kan volgens de eigenaren ook niet alleen staan, dus als ik iets met haar wil doen moet ik dat gewoon in de wei doen met de andere paarden erbij.
Ik heb dus gewoon heel dominant (Maar wel oplettend) in de wei rond gelopen, en de andere paarden kwamen af en toe wel achter me aan lopen, draaiden mee, stopten als ik stopte, etc.
Maar Mira trekt zich er niet echt veel van aan, staat wel een beetje te kijken, maar dat is dan ook alles.

Hebben jullie tips om haar aandacht te trekken/ om maatjes te worden met haar? (Moet dus wel in de wei kunnen, terwijl de andere paarden ook allemaal los lopen..)

Wie weet weten jullie nog wat, alvast bedankt!

esthertjuh_

Re: Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:34

Ja je moet veel poetsen en knuffelen met haar en bij mij heeft het erg veel geholpen toen ik mijn verzorgshetje soms haar voer gaf en ook met haar te doen wat ZIJ leuk vond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 01:06

NH is leuk met dit paard, als de eigenaar er op die manier ook mee omgaat. Ander heeft het weinig zin om dit paard te leren om niet bang te zijn voor een zweep, terwijl een ander hem wel te pas en te onpas hanteerd.

Probeer een lijn te trekken, of iig de enige te zijn die met dit paard omgaat. Anders kan alles wat je met dit paard bereikt, weleens teniet gedaan worden door een verkeerde aanpak van een ander....

Verder is het al niet zo'n beste start als je alles moet doen terwijl andere paarden er bij staan...Probeer alsnog het paard even apart te gaan nemen, zodat ze haar aandacht puur bij jou heeft...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:31

probeer idd haar apart te nemen, of gewoon zelf haar af te zonderen

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:19

De eigenaresse doet er zelf verder niets mee, ze staat dus gewoon altijd in de wei...
Is verder dus ook geen bak om met haar grondwerk te doen.. :S
Dat is het punt dus eigenlijk.
Ik moet er dus eigenlijk op de één of andere manier voor zorgen dat ze mij als leider ziet, zodat ze me volgt en ik met haar ergens anders in de wei grondwerk kan gaan doen...
Maar geen idee hoe ik dat voor mekaar moet krijgen..
Maar ik ben juist blij dat ik eindelijk een verzorgpaardje heb gevonden..
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Haar gewoon een halster om doen en zorgen dat ze me volgt met doorhangend touw/ schrikparcoursje doen?
Of is dat link als de andere paarden er ook gewoon heen kunnen?

Ik vindt het wat lastig.. :S

Maar iig vast bedankt voor de reacties!!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:19

zou je niet een lijn kunnen spannen in het weiland? Ik weet niet of het verantwoord of uberhaupt mogelijk is maar dat je je eigen stukje creeerd.. Of buiten het land maar er wel naast zodat ze de andere paarden wel ziet maar toch mee rop jou kan focussen?

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:21

oh en door veel met haar bezig te zijn, en uiteindelijk haar leider te worden moet het wel lukken om met haar te gaan wandelen bijvoorbeeld. Dat ze wel zonder haar clubbie kan zeg maar.

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:23

Ja, ik ga eerst wel gewoon lekker haar poetsen enzo, en kan dan een paar keer proberen (Misschien) om een draadje te spannen, hopelijk gaat dat goed, en kan ik het langzaam uitbouwen..
Misschien dat ik het kan combineren met clicker-training? Dat ik haar beloon als ze mee gaat met me?
Ik heb het eigenlijk alleen niet zo op dat belonen met snoepjes, maar dat heb je in het begin zeker wel nodig om het uit te bouwen of niet?
Iemand ook ervaring met clicker-training zonder eten?
En enige tips hiervoor?

Nogmaals bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:37

Je hebt echt geen bak nodig om grondwerk te doen, een klein hoekje is voldoende. Als je er maar voor zorgt dat de andere paarden niet in de weg kunnen lopen, en je de aandacht van je verzorgpaard vast kunt blijven houden.

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:58

Ben net heen geweest, het ging echt héél goed..
Had eigenlijk niet verwacht dat het zou werken met clickeren belonen met voer, omdat ik dacht dat ze dan super zou gaan bedelen, maar ze had al héél snel door dat ze alleen wat kreeg als ze netjes stil stond.

Het ging zelfs zó goed dat ik er helemaal van de ene kant van de wei mee heb gekregen naar het hek (zonder halster/touw) en daar ging ik er poetsen, en als ze netjes stil stond beloonde ik er, dus bleef ze de hele tijd netjes stil staan (ook zonder halster/touw) De vorige keren dat ik dit probeerde lukte dut dus écht niet, en liep ze gewoon lekker weg..

Ga dus zeker wel met clickeren door..!!

Ik had alleen nog een vraagje erover: Als ze netjes stil staat tijdens poetsen, moet je dan gewoon één keer clickeren en dan belonen, of de hele tijd als ze zo netjes stil staat? (Ik deed het dus af en toe even) maar het schiet dan niet echt op met poetsen..

Hoe doen jullie dat? Of moet ik dit dan even op het clickertraining-forumdeel zetten?

Ik hoor het wel.. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:13

Ik werk niet met clicker. Als mijn paard iets goed doet, dan laat ik haar met rust. Rust is de beloning. Doet ze het niet goed, dan corrigeer ik haar. Tot ze het zat is.